Tip 8: Maak een rolverdeling voor de bouw van je nieuwe website
21 november 2018
21 november 2018
In de praktijk zien we vaak dat het opzetten van een nieuwe website veel tijd kost. Daarnaast zien we dat degenen die nadenken over het webdesign en de content op de site, uiteindelijk niet degenen zijn die dit moeten plaatsen, redigeren, aanpassen of vertalen. Wie wat gaat doen bij het maken van een nieuwe website is dus een belangrijk onderdeel wat vaak wordt onderschat!
In onze blog, 10 tips ter voorbereiding op je offerteaanvraag, hebben wij de belangrijkste tips opgesomd wanneer je een nieuwe website of weboplossing voor ogen hebt. We behandelen iedere tip afzonderlijk om dieper op de materie in te gaan en jou te voorzien van meer informatie bij elke tip.
Eerder hebben we gesproken over onderwerpen waarvoor de expertise mogelijk niet alleen bij jou ligt, maar verdeeld is over jouw organisatie. Denk hierbij aan de eisen waaraan de software van je website moet voldoen, datamigratie of koppelingen, bepalen wat je doelgroep op je website kan doen en zoekmachine optimalisatie.
Afhankelijk van de grootte van je organisatie, kan het noodzakelijk zijn om externe hulp in te schakelen. Weet jij hoe je de nieuwe website de grootste kans van slagen geeft? En aan welke expertises je moet denken om te komen tot een duidelijke rolverdeling binnen en buiten je organisatie?
Heb je ideeën voor een nieuwe website? Betrek je collega’s bij je plannen en vraag hun input. Hoe meer begrip er is voor het 'waarom', hoe groter het draagvlak en de kans van slagen.
Vaak zien wij dat uitvoerende vakgebieden pas worden ingeschakeld op het moment dat er financieel en technisch al allerlei besluiten zijn genomen. Zo worden dan praktische invullingen gemist waardoor er tijdens de websitebouw zaken moeten worden toegevoegd of weggelaten. Dit kost onnodig tijd en is niet efficiënt.
Wij adviseren je om vooraf een duidelijke rolverdeling te maken. Als het ware een projectgroep ‘nieuwe website’ waarin alle disciplines zijn vertegenwoordigd die in de voorbereiding, tijdens de uitvoering of na afloop te maken krijgen met de website en/of hun gebruikers.
Zorg voor een intern projectteam en verdeel de rollen. Denk bijvoorbeeld aan:
Blijkt na de interne rolverdeling dat je expertise mist? Er zijn ontzettend veel partijen in te huren die kunnen helpen bij het opzetten van de nieuwe website.
Zo zijn er vertalers, illustratoren, fotografen, SEO-specialisten (search engine optimization), SEA-specialisten (search engine advertising), privacy officers, conversie optimalisatie specialisten, tekstschrijver en social strategy experts.
Bedenk vooraf of je de specialist ook echt nodig hebt en in welke fase. Misschien is de kennis die je nodig hebt wel beschikbaar binnen je eigen organisatie of bij het bureau dat je inhuurt.
Vraag jezelf af of de expert bijdraagt aan jouw primaire doel. Is je primaire doel om beter gevonden te worden in Google? Dan is goede content een must. Een tekstschrijver en SEO-specialist kunnen hier bijvoorbeeld bij helpen.
Wil je weten welke expertises wij in huis hebben en met welke vaste partners wij samenwerken? Neem dan contact met ons op! En kijk waar wij jouw ‘missing link’ kunnen opvangen!
Daniel is een expert in de wereld van online en weet dit op een begrijpelijke manier uit te leggen. Als Marketing Technoloog en eigenaar van d-Media B.V., ligt zijn focus op het verbinden van technologie met marketingstrategieën om je te helpen jouw online ambities te realiseren. Daniel's uitgebreide kennis, van het leiden van een team van webprofessionals tot het implementeren van innovatieve marketingtechnologie strategieën, maakt hem een waardevolle partner in jouw digitale reis.