Overslaan en naar de inhoud gaan

Tip 3: Beschrijf wat jouw doelgroep op je website kan doen

23 oktober 2018

Drupal
beschrijving acties op je website

Als je bezig bent om een aanvraag voor een nieuwe website op te stellen, is één onderdeel essentieel. Dat is de doelgroep van die nieuwe website. Stel je eens voor dat jouw ideale klant jouw website bezoekt. Wat wil je dan dat hij of zij als eerste ziet? En welke mogelijkheden moet die ideale klant op jouw website hebben? Je doelgroep is het uitgangspunt van jouw nieuwe website.

10 tips voor de offerteaanvraag van je nieuwe website

In het blogartikel ’10 tips voor de offerteaanvraag van je nieuwe website’ hebben we een opsomming gemaakt van de tips die je kunt gebruiken als je een nieuwe website of weboplossing voor ogen hebt. Hiermee maak je je wensen en behoeften concreet. In dit artikel gaan we dieper in op de derde tip: de doelgroep van je website.

Bij dit onderdeel komt onze eerste tip - bepaal de korte- en lange termijn doelstellingen - ook goed van pas. Hierbij formuleer je namelijk welke doelstellingen je in de eerste fase van de ontwikkeling van je website gerealiseerd wil hebben. Je bedenkt waar de nadruk op moet liggen. Wil je jouw ideale klant vooral informeren en adviseren of is het de bedoeling dat jouw klant meteen je product kan bestellen?

Bepaling van de inhoud van je nieuwe website

Begin eerst eens met een lijst van soorten pagina’s die je nieuwe website moet hebben. De volgende basispagina’s zijn daarbij voor de hand liggend:

  • Het aanbod;
  • De werkwijze;
  • Informatie over je organisatie (‘Over ons’);
  • Contactgegevens.

Daarnaast komen pagina’s met nieuwsberichten, blogartikelen en evenementen vaak op bedrijfswebsites terug. En natuurlijk ook een portfolio waarin beschrijvingen van afgeronde projecten uitgebreid aan bod komen.

Verkoop je producten? Denk dan aan een eenvoudige webshop en een tool om producten mee te vergelijken. Als je het groter aan wil pakken kun je ook voor een complete webwinkel gaan waarbij klanten kunnen inloggen, vragen kunnen stellen en hun bestellingen kunnen terugvinden.

Als je de website interactiever en persoonlijker wil maken, kun je er voor kiezen om een chatbot in te zetten en om in plaats van stockfoto’s eigen foto- en videomateriaal te gebruiken.

Bekijk de inhoud vanuit verschillende invalshoeken

Net als bij het bepalen van de doelen van de nieuwe website, is het ook goed om de inhoud vanuit verschillende invalshoeken te bekijken. Niet iedereen binnen jouw organisatie heeft dezelfde ideeën over wat een doelgroep op jullie nieuwe website moet kunnen doen.

Een salesmanager zal willen dat de klant direct producten kan bestellen en een communicatiemedewerker heeft er waarschijnlijk de voorkeur om de klanten vooral van de juiste informatie te voorzien. Hier zal een balans in gevonden moeten worden en dat kan het beste met een zogenaamde ‘geeltjes-plak-sessie’.

Tijdens zo’n sessie schrijft iedereen zijn wensen op geeltjes en die worden vervolgens op onderwerp gesorteerd. Hier maak je dan een boomstructuur mee die de onderwerpen overzichtelijk weergeeft. Dit gebruik je als basis voor de navigatiestructuur van de nieuwe website.

Bepaling van de functionaliteiten van je nieuwe website

Als je eenmaal je boomstructuur van geeltjes hebt, loop je deze per onderwerp door om te bepalen welke interacties er moeten gaan plaatsvinden. Vormen van dergelijke interacties met je bezoekers zijn:

  • Contact opnemen;
  • Een product bestellen;
  • Een afspraak maken;
  • Inschrijven voor de nieuwsbrief;
  • Het plaatsen van een review, foto, bijdrage of ‘like’.

Wanneer er interactie op je website plaatsvindt, zal hier een functionaliteit voor ingericht moeten worden. Schrijf telkens op een apart geeltje welke functionaliteit je hiervoor zou willen en voeg er in steekwoorden aan toe wat de functionaliteit moet doen.

Voorbeelden van functionaliteiten zijn:

  • Een standaardformulier;
  • Een call-to-action;
  • Een volledig geautomatiseerd traject waarin de klantreis (customer journey) is meegenomen;
  • E-commerce functionaliteiten zoals een winkelmandje, zoek- en filteropties;
  • Mogelijkheden tot zoekmachineoptimalisatie 

Maak een wensenlijst

Vaak kun je als opdrachtgever niet goed inschatten welke functionaliteit het beste bij je doel past. En of deze functionaliteit binnen je huidige systeem wel mogelijk is. Laat staan dat je weet of de kosten van de functionaliteit wel in verhouding van de baten staan.

Ons advies is daarom om je volledige wensenlijstje aan het bureau te laten zien dat je website gaat maken. Denk daarbij ook na in hoeverre je functionaliteiten zelf op je website wil kunnen beheren. Op basis daarvan kan het webbureau samen met jou bepalen welke functionaliteit het beste bij de gewenste interactie past.

Heb je ideeën genoeg, maar moeite met starten? Kun je wel wat hulp gebruiken bij het beschrijven van wat jouw doelgroep op je nieuwe website kan doen? Neem dan contact op met de specialisten van d-Media, wij denken graag met je mee

Daniel Schoone - Marketing Technoloog
Daniel SchooneMarketing Technoloog & Ondernemer

Daniel is een expert in de wereld van online en weet dit op een begrijpelijke manier uit te leggen. Als Marketing Technoloog en eigenaar van d-Media B.V., ligt zijn focus op het verbinden van technologie met marketingstrategieën om je te helpen jouw online ambities te realiseren. Daniel's uitgebreide kennis, van het leiden van een team van webprofessionals tot het implementeren van innovatieve marketingtechnologie strategieën, maakt hem een waardevolle partner in jouw digitale reis.

Onze blogs in jouw mailbox
Ontvang onze blogs met tips, inspiratie en nieuwtjes in je mailbox. Meld je hier aan en ontvang de nieuwste blogs als eerste!