1
2
Travel Inventive is een expert in het bedenken en regelen van orginele schoolreizen en studiereizen. Ze kennen de... Lees verder
NCR is de vereniging van en voor coöperaties in Nederland. Samen met hun leden versterken ze het coöperatief... Lees verder

d-Media web professionals

Internetbureau voor haute couture websites

Tip 1: Bepaal korte en lange termijn doelen van je website

In onze blog, 11 tips ter voorbereiding op je offerteaanvraag, hebben wij de belangrijkste tips opgesomd wanneer je een nieuwe website of weboplossing voor ogen hebt. We behandelen iedere tip afzonderlijk om dieper op de materie in te gaan en jou te voorzien van meer informatie bij elke tip. Zo gaan we vandaag van start met het bepalen van je doelen. Weet jij waarom je een website wilt?

Bepaal een collectief doel

Of je nu een nieuwe website wilt of een redesign wenst van je huidige site, bedenk vooraf altijd goed waarom je dit wilt. Een website is een middel wat je inzet om een doel te bereiken. Dus weet wat jouw doel is!

Om je doelen te bepalen is het goed om dit vanuit verschillende invalshoeken te bekijken. Een marketing manager zal een ander doel voor ogen hebben dan een managing director. Daarbij zal een communicatiemedewerker ook weer andere doelen hebben dan een sales medewerker. En wat dacht je van jouw klanten? Wat is hun doel wanneer ze op jouw website komen?

Je kan bijvoorbeeld een brainstormsessie beleggen met alle betrokken bij de website, een zgn. ‘geeltjes-plak-sessie’. Laat een ieder vanuit zijn perspectief de doelen noteren. Hang het op een zichtbare plek en slaap er een nacht over. Er is grote kans dat je tot andere conclusies komt als je alle informatie verwerkt hebt. Dan leg je verbindingen en kom je tot het beste resultaat.

Wat is de algemene deler vanuit al deze doelen? Betreft dit sales activiteiten, is je organisatie meer gericht op verbinding en interactie of juist meer op informeren en adviseren? Voorbeelden van collectieve doelen zijn:

  • We willen de uitstraling van ons bedrijf versterken.
  • We willen in contact komen met potentiële klanten.
  • We willen onze bezoekers informeren.

De winst van een collectief doel is dat dit gedragen wordt door alle betrokkenen. Dat zorgt ervoor dat de neuzen dezelfde kant op staan en er sprake is van een gezamenlijk belang.

Onderscheid overige doelstellingen

Vervolgens kan je onderscheid gaan maken in de overige doelstellingen. Wanneer je hier meetbare doelen van maakt, kan je deze analyseren en ook daadwerkelijk resultaten meten. Denk bijvoorbeeld aan doelen als:

  • de conversie van een lead naar een klant is verhoogd met 35%
  • het aantal herhaalbezoeken en aankopen via de website is verhoogd met 25%
  • uit de imagomonitor geeft 40% aan dat ze ons merk een autoriteit vinden
  • de afhandelingstijd van offerteaanvragen is verkort met 30%
  • het aantal calls naar het service center is met 15% afgenomen

Op deze wijze ontstaat er een duidelijke visie voor de toekomst van je website. Wanneer jij deze doelen helder hebt, neem ze dan mee in je briefing richting het bureau dat jouw website gaat maken. Zij kunnen je helpen de techniek van je website zo op te zetten dat deze doelen makkelijker behaald kunnen worden.

Verdeel je doelen in fasen

Je hebt jouw collectieve doel en je overige doelstellingen helder. Dan is nu het moment aangebroken om onderscheid te maken in het doel dat je nu wilt bereiken met de nieuwe website en welke doelen je in fase 2 en fase 3 van de website wilt bereiken.

Veel ondernemers hebben grote doelen, mooie ambities en zien die prachtige stip op de horizon. En laat dat nu ook nét een valkuil zijn... Je doelen binnen een week na de lancering bereikt willen hebben, brengt onherroepelijk teleurstelling met zich mee. Dat is zonde en onnodig. Verdeel jouw gestelde doelen dus in verschillende fasen. Indien jouw doelen nog wat ‘groot’ zijn, maak ze dan kleiner, zodat je stap voor stap en gefaseerd toch al jouw doelen aanraakt en op termijn realiseert.

Een voorbeeld van een fase 1 doel is: drie keer zoveel bezoekers aantrekken via Google. Nadat jouw website is gelanceerd en dit doel is behaald, kun je met de website werken aan onderliggende doelstellingen. Bijvoorbeeld: het verdubbelen van de conversie, de website koppelen aan een backoffice systeem of het opzetten van een klantenportal.

Visie voor de toekomst

Doordat je een duidelijk onderscheid maakt in je doelen ontstaat er een duidelijke visie voor de toekomst van de website. Daarnaast kun je alvast de langetermijndoelen bespreken met het bureau dat jouw website gaat maken. Op die manier kun je erachter komen of ze je kunnen helpen bij deze doelen en alvast de techniek van je website zo kunnen opzetten dat deze doelen makkelijker behaald worden.

Het voordeel hiervan is dat er nu al nagedacht kan worden over de inrichting waar jij in de toekomst profijt van hebt! Zo kunnen er gerichter keuzes gemaakt worden in de techniek.

Volgende keer tip 2, het belang van doelgroepbepaling voor je website.
Wij wensen je veel succes en plezier bij het formuleren van je doelstellingen!