Tip 1: Bepaal de korte- en lange termijn doelstellingen van je website
20 september 2018
20 september 2018
Of je nu voor een redesign of een hele nieuwe website gaat, bedenk vooraf altijd waarom je dat eigenlijk wil. Je website is namelijk een middel om een bepaald doel te bereiken, je wil bijvoorbeeld meer klanten werven of een betere technische basis voor je online activiteiten ontwikkelen. Zonder doelstellingen voor je website vaar je zonder kompas en heb je geen idee waar je naartoe gaat.
In het blogartikel ’10 tips voor de offerteaanvraag van je nieuwe website’ hebben we een opsomming gemaakt van de tips die je kunt gebruiken als je een nieuwe website of weboplossing voor ogen hebt. Hiermee maak je je wensen en behoeften concreet. In dit artikel gaan we dieper in op de eerste tip: bepaal de korte- en lange termijn doelstellingen van je website.
Een marketing manager zal bij het plan voor een nieuwe website een ander doel voor ogen hebben dan een managing director. En een communicatiemedewerker zal ongetwijfeld ook andere doelen hebben dan een sales medewerker. Daarnaast zijn er – niet geheel onbelangrijk – ook nog eens je klanten. Wat is hun doel als ze op die nieuwe website komen kijken?
Om alle neuzen dezelfde kant op te laten wijzen is het goed om tijdens het bepalen van de doelstellingen van je website dit vanuit verschillende invalshoeken te bekijken. Zo kun je bijvoorbeeld een brainstormsessie met alle betrokkenen houden. Bij d-Media doen we tijdens de fase Webstart een zogenaamde ‘geeltjes-plak-sessie’ om de doelstellingen te bepalen.
Tijdens zo’n sessie noteert iedereen vanuit zijn of haar eigen perspectief de doelen van de website op aparte geeltjes. Vervolgens hangen we al die geeltjes op en slapen we er een nachtje over. De kans is groot dat er daarna nieuwe conclusies boven tafel komen. Er worden andere verbindingen gelegd, waardoor je tot het beste eindresultaat komt.
Aan de hand van de geeltjes-plak-sessie kun je ongetwijfeld een algemene deler ontdekken. Zo kom je er onder andere achter of de organisatie er meer op is gericht om verbinding en interactie tot stand te brengen of juist wil informeren en adviseren.
Andere voorbeelden van collectieve doelen zijn:
De winst van dergelijke collectieve doelen is dat iedereen erachter staat. Het wordt door alle betrokkenen gedragen omdat er een gezamenlijk belang is.
Als je eenmaal het belangrijkste collectieve doel hebt bepaald, kun je vervolgens onderscheid gaan maken in de overige doelstellingen. Maak deze meetbaar zodat je deze kunt analyseren en dus ook daadwerkelijk resultaten kunt definiëren. Dit zijn dan bijvoorbeeld doelen als:
Met deze doelstellingen ontstaat er een duidelijke visie voor de toekomst van je website. Neem deze doelen dan ook mee in de briefing met het bureau dat de nieuwe website gaat maken. Zij kunnen dan helpen om de techniek zo op te zetten dat deze doelen makkelijker gehaald kunnen worden.
Je hebt het collectieve doel en de overige doelstellingen allemaal helder geformuleerd. Dan is het nu tijd om onderscheid te gaan maken in de doelen die je in de eerste fase wil bereiken en welke doelen voor de tweede en derde fase van belang zijn. Het is daarbij heel belangrijk dat het behalen van die doelstellingen een realistisch tijdspad hebben.
Het is namelijk een grote valkuil om te verwachten dat je alle doelstellingen binnen een paar weken na de lancering van je website kunt bereiken. Dit zorgt alleen maar voor teleurstellingen en dat is nergens voor nodig. Verdeel de gestelde doelen daarom in verschillende fasen. Als de doelstellingen vrij groot zijn, maar ze dan kleiner. Zo kun je stap voor stap al je doelen halen en op termijn alles aftikken.
Een voorbeeld van een doelstelling voor de eerste fase is dat je drie keer zoveel bezoekers via Google aantrekt. Zodra de website is gelanceerd en dit doel is gehaald, kun je met de website aan de onderliggende doelstellingen werken. Dit kan het verdubbelen van de conversie zijn, het opzetten van een koppeling tussen de website en een backoffice systeem of het ontwikkelen van een klantenportaal.
Omdat je in je doelen een duidelijk onderscheid maakt, ontstaat er een duidelijke visie voor de toekomst van de website. Deze lange termijn doelstellingen kun je met het bureau dat de website gaat maken bespreken, zodat ze dit mee kunnen nemen als het fundament van de website.
Het voordeel hiervan is dat er bij voorbaat al wordt nagedacht over de inrichting en er worden gerichte keuzes gemaakt in de techniek. Hier zul je in de toekomst veel voordeel van hebben!
Kun je hulp gebruiken bij het bepalen van de korte- en lange termijn doelstellingen van jouw nieuwe website? Neem dan contact op met d-Media. Onze strategen denken met onze oplossing Webstart graag met je mee zodat die nieuwe website je nog meer op gaat leveren. Contact
Daniel is een expert in de wereld van online en weet dit op een begrijpelijke manier uit te leggen. Als Marketing Technoloog en eigenaar van d-Media B.V., ligt zijn focus op het verbinden van technologie met marketingstrategieën om je te helpen jouw online ambities te realiseren. Daniel's uitgebreide kennis, van het leiden van een team van webprofessionals tot het implementeren van innovatieve marketingtechnologie strategieën, maakt hem een waardevolle partner in jouw digitale reis.