10 tips voor de offerteaanvraag van je nieuwe website
10 september 2018
10 september 2018
Wat zijn jouw bedrijfsdoelstellingen? Wat zijn jouw marketingdoelstellingen? Is het tijd voor een volledig nieuwe website of is het voldoende als je huidige website een upgrade krijgt? Dit zijn allemaal zaken waar je rekening mee moet houden om goede offertes bij verschillende bureaus aan te vragen. Met deze 10 tips voor de offerteaanvraag van je nieuwe website kom je altijd goed beslagen ten ijs!
Bij d-Media krijgen we de vragen ‘Wat kost het?’ en ‘Wanneer kan het af zijn?’ vaak meteen na de mededeling dat een bepaald bedrijf een nieuwe website wil. En dan zijn we heel eerlijk door daar niet direct een antwoord op te kunnen geven.
Voordat we een realistische prijs en planning kunnen maken, willen we namelijk eerst alles van jouw organisatie weten. Hiermee kunnen we een passend voorstel maken en het is meteen ook de voorbereiding die de beste basis creëert om van jouw nieuwe website een succes te maken. Dat is tenslotte wat je uiteindelijk wilt, toch?
Als je supersnel een hele goedkope website wil realiseren is het het beste om naar de mogelijkheden voor standaard oplossingen te kijken. Als je jouw doelgroep optimaal wil bedienen, is er een oplossing op maat nodig. In dat geval ben je bij ons aan het juiste adres. Met bijna 20 jaar ervaring in het leveren van ongeëvenaard vakmanschap in webtechnologie leveren wij de hoogste kwaliteit. Wij zijn nieuwsgierig naar jouw wensen, behoeften en problemen zodat we dit om kunnen zetten in de de realisatie van jouw doel.
Met alle ontvangen informatie kunnen we jouw vraag vertalen naar een passende oplossing en een bijbehorende offerte die randvoorwaarden en vooral duidelijkheid schept.
In dit blogartikel sommen we de 10 tips voor een offerteaanvraag op. Die tips zijn gericht op een nieuwe website, maar kunnen ook toegepast worden op andere weboplossingen die je voor ogen hebt. De komende periode zullen wij iedere tip afzonderlijk behandelen en voorzien van relevante informatie. Zo kan jij goed voorbereid van start gaan met de ontwikkeling van jouw nieuwe website.
Maak onderscheid in je doelstellingen zodat er een duidelijke visie voor de toekomst van je website ontstaat. Het bureau dat jouw website gaat maken kan dan de techniek van de website zo opzetten dat deze doelen makkelijker behaald worden.
Je leest hier meer over in het blogartikel Bepaal korte- en lange termijn doelen voor je website
Maak een duidelijke definitie van de verschillende doelgroepen, de mensen voor wie de website bedoeld is. Hierbij ga je dus niet beredeneren vanuit jouw dienst of product, maar kijk je naar de verschillende groepen mensen die jouw bedrijf van dienst kan zijn.
Je leest hier meer over in het blogartikel Definieer de doelgroep van je website
Bij de offerteaanvraag van je nieuwe website is het belangrijk dat je benoemt wat bezoekers op die nieuwe website allemaal moeten kunnen. Op basis hiervan kan het bureau dat de offerte opstelt bepalen welke functionaliteiten bij deze interacties passen.
Je leest hier meer over in het blogartikel Beschrijf wat jouw doelgroep op je website kan doen
Ook binnen jouw bedrijf zijn er richtlijnen waar de site of weboplossing aan moet voldoen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:
Dit zijn allemaal zaken die je alvast in de offerteaanvraag van je nieuwe website aan wil geven.
Je leest hier meer over in het blogartikel Leg vast aan welke richtlijnen de website moet voldoen
De kans is groot dat jouw bedrijf al een website heeft. En dat er informatie van die oude website naar de toekomstige nieuwe website gemigreerd moet worden. Daarnaast kan het ook zo zijn dat je een koppeling tussen een backoffice systeem en je nieuwe website wil maken. Om een goede inschatting van de complexiteit die hierbij komt kijken te maken, moet de maker van je nieuwe website inzicht krijgen in de data die je mee wil nemen of koppelen.
Je leest hier meer over in het blogartikel Bedenk of er data gemigreerd of gekoppeld moet worden
Kies je voor open source software of ga je liever voor gesloten software? Wil je een maatwerkoplossing of juist niet? Wees je bewust van de verschillende voor- en nadelen die iedere software oplossing op het gebied van ontwikkeling, flexibiliteit en kosten met zich meebrengen. Het is belangrijk dat je knopen doorhakt voordat je een offerteaanvraag doet.
Je leest hier meer over in het blogartikel Stel de eisen waar je website aan moet voldoen op
Wat werkt er nu wel en niet bij je huidige website? Bekijk de statistieken en leer van het verleden, want deze kennis is van grote waarde bij de ontwikkeling van je nieuwe website (en dus ook bij het opstellen van de offerte van je nieuwe website). En technisch goed opgebouwde site zorgt ervoor dat zoekmachines jouw website gaan waarderen.
Je leest er meer over in het blogartikel Bedenk welke optimalisaties je wilt doen voor zoekmachines
Het maken van een rolverdeling is een onderschat onderdeel in de voorbereiding. Hierbij bepaal je wie er het budget van de nieuwe website in de gaten houdt, wie de content plaatst en wie er intern gaat testen of alle onderdelen aan de randvoorwaarden voldoen.
Daarbij kun je meteen ook meenemen of je extra specialisten nodig hebt die je zelf niet in huis hebt. Denk hierbij aan copywriters, vertalers, illustratoren, fotografen, SEO- of SEA specialisten, privacy officers, online marketeers en conversie optimalisatie specialisten.
Degene die uiteindelijk over het budget gaat zal je heel dankbaar zijn als je deze rolverdeling op tijd regelt!
Je leest er meer over in het blogartikel Maak een rolverdeling binnen jouw organisatie voor de bouw van je nieuwe website
Nu we het toch over budget hebben: zorg er ook voor dat je een bepaald bedrag voor de bouw van je nieuwe website vaststelt. Op die manier kun je jouw wensen toetsen aan de hand van het beschikbare budget.
Je leest er meer over in het blogartikel Stel een budget vast voor je nieuwe website
Ervaring leert dat de meeste tijd en vertraging bij de oplevering van de website in het testen van de functionaliteiten en het toevoegen van content gaat zitten. Begin dus op tijd met het maken van de teksten voor de pagina’s, zorg dat je over het logo en de kleurcodes beschikt en beslis welke afbeeldingen je op de website wilt gebruiken. Maak ook alvast een planning voor het testen van je nieuwe website.
In de offerte van je website zal staan dat het bureau de website zal testen en eventueel vullen, maar dat wil niet zeggen dat je daar zelf geen werk aan hebt. Houd daar dus rekening mee en plan het in.
Je leest er meer over in het blogartikel: Bereid voor wat je zelf kan doen voor je nieuwe website
De specialisten van d-Media houden zich elke dag bezig met het uitdenken en realiseren van online weboplossingen. De bovenstaande tips zijn procesonderdelen waarvan wij uit ervaring hebben gemerkt dat ze belangrijk zijn om mee te nemen in de offerteaanvraag en de voorbereiding van je website.
Zijn de tips helder en heb jij overal een antwoord op geformuleerd? Dan wensen wij jou veel succes met de voorbereiding en ontwikkeling van je nieuwe website!
En kunnen wij je hierbij van dienst zijn? Wij bieden je graag een totaaloplossing onder één dak, van strategie, advies en projectbegeleiding tot ontwerp, ontwikkeling en support. Met onze toepassingen kun jij je continu blijven richten op nieuwe kansen, duurzame groei en vernieuwing.
Neem contact met ons op om te kijken wat d-Media voor jouw bedrijf kan betekenen!
Daniel is een expert in de wereld van online en weet dit op een begrijpelijke manier uit te leggen. Als Marketing Technoloog en eigenaar van d-Media B.V., ligt zijn focus op het verbinden van technologie met marketingstrategieën om je te helpen jouw online ambities te realiseren. Daniel's uitgebreide kennis, van het leiden van een team van webprofessionals tot het implementeren van innovatieve marketingtechnologie strategieën, maakt hem een waardevolle partner in jouw digitale reis.