Overslaan en naar de inhoud gaan

Checklist voor een succesvolle website migratie

16 februari 2022

Drupal Wordpress
laptops op tafel

Een website migratie kan een uitdagend en complex proces zijn. Men stopt veel tijd in het design en maken van nieuwe content, maar doordat er enkele aspecten over het hoofd worden gezien is de website dramatisch vindbaar. Je grootste nachtmerrie als je website voor leads of sales moet zorgen. Maar, indien goed uitgevoerd, levert een website migratie je ook veel op. Om problemen met je website tijdens het migratieproces te voorkomen hebben wij een volledige checklist voor je opgesteld. 

Wat is een website migratie?

Laten we bij het begin starten. Je kunt ervoor kiezen om je website te migreren om meerdere redenen. Je hebt bijvoorbeeld een nieuwe website laten bouwen, je wilt een ander domein gebruiken, of de structuur van je huidige website wordt aangepast. In alle gevallen zullen ook de URL’s aangepast moet worden. Omdat deze URL’s al binnen de zoekmachines een waarde en positie hebben, is het van belang dat deze op een juiste manier worden doorverwezen naar naar de nieuwe webpagina’s. Een website migratie helpt om URL’s via een permanente 301-redirect door te verwijzen. Hierdoor neemt de nieuwe pagina de zoekmachinewaarde over en komen bezoekers niet meer op de oude webpagina’s terecht.

Waarom je website migreren?

De webpagina’s op je website hebben een bepaalde waarde opgebouwd binnen zoekmachines. Deze waarde is gebaseerd op de kwaliteit en kwantiteit van inkomende links op een URL en bepaalt de positie van de webpagina in een zoekmachine. Door deze waarde middels een website migratie te behouden gaan deze posities niet verloren. De effecten van een slechte migratie zijn dan ook groot: Je kunt zomaar een jaar lang een grote daling in bezoekers tegemoet zien. Een groot probleem wanneer je qua omzet of klanten (grotendeels) van je website afhankelijk bent.

Soorten website migraties

Er zijn vele verschillende soorten website migraties mogelijk. Hieronder halen we de drie meest voorkomenden aan.

  1. URL-migratie

Bij deze migratie verander je je website URL. Je gaat bijvoorbeeld van www.mijnwebsite.nl naar www.mijn-website.nl. Dit houdt in dat elke URL op internet, zowel op je eigen website als op externe websites en platformen moet worden aangepast en doorgestuurd naar de nieuwe link.

  1. Domeinen splitsen

Wanneer je bijvoorbeeld 2 domeinen hebt en je wilt alleen met domein 1 verder, moet je de oude URL’s van domein 2 doorsturen naar domein 1. Hierdoor leiden je oude URL’s niet naar een niet-bestaande website en gooi je de opgebouwde waarde van de website niet weg. Bij het redirecten van de URL’s stuur je de waarde van domein 2 ook meteen door naar domein 1.

  1. Platform migratie

Bij deze migratie kies je ervoor om te veranderen van content management systeem (CMS). Bijvoorbeeld van WordPress naar Drupal, of van Magento 1 naar Magento 2. Je website wordt dan volledig nieuw gebouwd in een ander systeem. Bij deze vorm van migratie komt dan ook het meeste kijken: URL-migraties, productfeeds, sitemaps, meta-gegevens en content.

De checklist voor een succesvolle website migratie

  1. De voorbereiding

Een goede voorbereiding is het halve werk, dat geldt ook in het proces van een website migratie. Allereerst bepaal je wat het doel is van de website migratie. Waarom wil je je website migreren en wat heb je hier allemaal voor nodig? Wil je bijvoorbeeld hetzelfde aantal bezoekers houden omdat je overgaat van HTTP naar HTTPS? Of wil je met behulp van een nieuwe (betere) domeinnaam juist meer bezoekers aantrekken? Wanneer je deze zaken duidelijk hebt is het tijd om een plan te maken.

Een projectmanager die het project in goede banen leidt is in dit geval meer noodzaak dan luxe. Goede communicatie tussen alle betrokkenen kan het verschil maken tussen het slagen of falen van de migratie. Veel fouten worden namelijk gemaakt wanneer er mensen langs elkaar heen werken. Werk daarom met een projectmanagement tool, stel realistische deadlines en houd de planning goed bij.

  1. Crawl je website

Voor je aan de gang kunt met het migreren van je website is het belangrijk om een compleet overzicht te krijgen van de inhoud. Een tool als Screaming Frog helpt je om je website te crawlen en alle URL’s te verzamelen. Zo krijg je overzichtelijk welke URL’s geredirect moeten worden, waar deze naartoe moeten verwijzen en welke URL’s niet verwezen hoeven worden. 

Gebruik deze tool ook om eventuele fouten en redirects op de oude website te identificeren. 

  1. Maak een overzicht van alle 301-redirects

Nu je een overzicht hebt van alle content op je website kun je beginnen met het verzamelen van alle pagina’s waar een 301-redirect ingesteld moet worden. Zonder goede omleiding krijgen je nieuwe webpagina’s niet hetzelfde verkeer als de oude pagina’s. Dit kan je ranking in zoekmachines negatief beïnvloeden. 

Vooral met grote websites is het vaak niet mogelijk om een redirect in te stellen voor elke pagina. Concentreer je daarom op de belangrijkste pagina’s die de meeste traffic genereren. Ook al wil je afscheid nemen van bepaalde content of een specifieke pagina, het is toch raadzaam om een redirect in te zetten naar een (ietwat) gerelateerde pagina. Voorkom wel dat je te veel pagina’s naar de (nieuwe) homepagina stuurt, aangezien Google dit oppakt als soft 404-error. 

Heb je een overzicht van alle redirects, dan is het tijd ze te implementeren in je website. Hierna is het zaak je interne links te checken, om interne redirects of broken pages te voorkomen.

  1. Extra tips vóór het beginnen met de migratie

  • Test je migratie in een schaduwomgeving. Een goede migratie test kan je helpen om al vroeg fouten te herkennen. Aanpassingen die je doet hebben immers geen effect op je live website. 
  • Gebruik een tool om je migratie te checken. Je gebruikt waarschijnlijk Google Analytics al om de performance van je website te tracken. Maar indien je dit nog niet doet, is het nu hoog tijd dit (volledig) in te stellen. Je hebt deze informatie nodig zodat je snel kunt vaststellen of er verkeer is verloren na de migratie. Ook via Search Console houd je zicht op je migratie na livegang. Zo kun je bijsturen als het aantal 404’s uit verhouding hoog wordt.
  • Houd in je CMS de 404's bij. In Drupal hebben we de mogelijkheid om op aantal malen bezocht een lijst op te stellen waar je eenvoudig een redirect aan kunt toevoegen. Zo kun je als contentbeheerder snel schakelen als je onverhoopt een URL over het hoofd hebt gezien.
  • Maak een back-up van je website. Klinkt logisch, maar erg belangrijk om niet te vergeten voor het geval je er weer (tijdelijk) naar terug moet. Bijvoorbeeld wanneer een pagina die weggehaald is, toch heel belangrijk bleek te zijn.
  • Check welke webadressen er op het internet van jouw website beschikbaar zijn. Zo kun je na de migratie controleren of alles goed wordt geredirect.
  1. Starten met de migratie

Het was een lange weg om hier te komen, maar nu is het eindelijk tijd te beginnen met de daadwerkelijke migratie. De migratie dient zo snel mogelijk uitgevoerd te worden. Hoe langer je website offline staat, hoe groter de kans dat je zoekmachinepositionering wordt beïnvloedt. 

Houd verder ook rekening met de volgende zaken;

  • Schakel je over naar een nieuwe server? Dan moet je je DNS-instellingen wijzigen, zodat deze naar het nieuwe IP-adres verwijzen. Deze wijziging kun je aanvragen via je hostingbedrijf. 
  • Heb je je redirects nog niet ingesteld? Dan is nu het moment om dat te doen.
  • Om Google de omleidingen van oude naar nieuwe URL’s te laten indexeren kun je twee sitemaps indienen: een met de oude en een met de nieuwe URL’s.
  • Is de migratie gelukt? Test dan of de redirects werken en upload je nieuwe XML-sitemap naar Google Search Console.
  • Update na de migratie ook zoveel mogelijk externe links. Bijvoorbeeld websites die naar jouw website linken, ad campagnes die nog naar oude landingspagina’s verwijzen en de links op je social media profielen. Hoe minder redirects een bezoeker krijgt, hoe sneller dat deze op de juiste pagina komt. En dat vind Google dan weer erg fijn!
  1. Monitoren van de migratie

Gefeliciteerd! De migratie zit erop. Toch houdt het proces hier nog niet op. Je wilt natuurlijk ook weten hoe de performance van je nieuwe website is. Houd daarom je Google Analytics en je crawlstatistieken van Google Search Console de komende tijd goed in de gaten. Monitor alle webpagina’s, zorg dat je het zoekverkeer checkt, bekijk betrokkenheidsstatistieken en controleer de paginasnelheid op verschillende apparaten en browsers. Na de livegang van je nieuwe website is het normaal dat je tijdelijke dalingen in bezoekers of een lagere positionering ontdekt. Dit zou zich binnen enkele weken weer recht moeten trekken.

Maar merk je na een tijd dat je je oude positie in Google niet hebt teruggekregen, of dat de bezoekers op je website zich anders gedragen? Probeer te ontdekken waar het verkeer verloren gaat. Is dit over de hele website, of merk je alleen een daling in bezoekers op specifieke pagina’s? Als je verkeer kwijtraakt vanuit backlinks of advertenties, check dan de redirects nog een keer. Raak je organisch verkeer kwijt? Controleer dan of je zoekmachine positionering nog in orde is en gebruik een SEO-tool om te ontdekken waar SEO-wise nog geoptimaliseerd kan worden.

Succesvolle website migratie

Een (SEO) website migratie is geen kleine taak die je even snel uitvoert. Er is veel onderzoek, strategievorming, uitvoering en monitoring nodig om succesvol je website te migreren. Je moet met veel facetten rekening houden om je organische zichtbaarheid te behouden (of zelfs te vergroten). Zorg daarom voor een goede voorbereiding en neem de tijd om bovenstaande taken goed uit voeren. Dan zal weinig je meer in de weg staan voor een succesvolle migratie. 

 

Daniel Schoone - Marketing Technoloog
Daniel SchooneMarketing Technoloog & Ondernemer

Daniel is een expert in de wereld van online en weet dit op een begrijpelijke manier uit te leggen. Als Marketing Technoloog en eigenaar van d-Media B.V., ligt zijn focus op het verbinden van technologie met marketingstrategieën om je te helpen jouw online ambities te realiseren. Daniel's uitgebreide kennis, van het leiden van een team van webprofessionals tot het implementeren van innovatieve marketingtechnologie strategieën, maakt hem een waardevolle partner in jouw digitale reis.

Onze blogs in jouw mailbox
Ontvang onze blogs met tips, inspiratie en nieuwtjes in je mailbox. Meld je hier aan en ontvang de nieuwste blogs als eerste!