Top 10 essentiële WordPress trends voor 2022
1 december 2021
Wordpress1 december 2021
WordpressWie een website heeft, kan eigenlijk niet om WordPress heen. Of je gebruikt WordPress. Of je overweegt WordPress te gaan gebruiken. Of je houdt WordPress in de gaten om er zeker van te zijn dat je geen belangrijke ontwikkelingen mist, ook al gebruik je een ander content management systeem (CMS). De invloed van WordPress, het meest gebruikte CMS, op ons denken over internet en websites is enorm.
Het zal je misschien verbazen, maar 43% van de websites met CMS is powered by WordPress (bron: BuiltWith). De reden achter dit succes is de veelzijdigheid van WordPress, het kan overal voor worden ingezet, van persoonlijke blogs en kleine zakelijke websites tot de websites van Sony Music en Forbes.
Als open source CMS met een grote community van developers blijft WordPress constant in ontwikkeling en daardoor zijn er ook altijd nieuwe trends te spotten. Internetbureau d-Media - specialist in maatwerk WordPress en Drupal websites - zet de 10 interessantste WordPress ontwikkelingen in 2022 voor je op een rijtje.
Als je nog niet bekend bent met de voordelen van WordPress, geven we graag eerst een korte uitleg. Daarna gaan we meteen verder met de 10 WordPress trends voor 2022.
Doordat iedereen wat kan toevoegen aan het open source systeem zijn er ook constant nieuwe ontwikkelingen bij WordPress. Dit maakt het systeem toekomstbestendig. In je eigen (al dan niet WordPress) website wil je natuurlijk de nieuwste ontwikkelingen integreren die voor jou relevant zijn. Hieronder vind je onze verwachtingen voor het nieuwe jaar!
Het gebruik van zware grafische elementen en plug-ins van derden vertraagt de laadsnelheid van je website. Je website bezoekers worden daar niet blij van. En ook Google kan dat niet waarderen, wat natuurlijk slecht is voor je ranking.
Omdat veel websites hiermee worstelen, heeft WordPress (eindelijk) een nieuw Performance Team opgericht, met medewerkers van Google en Yoast. Dit team richt zich op het verbeteren van de prestaties van WordPress op alle gebieden, inclusief plug-ins en thema's. Ze hebben een aantal aandachtsgebieden geïdentificeerd waarvoor speciale werkgroepen zijn opgericht tijdens de kick-off van 2 november 2021.
Als gevolg hiervan kunnen we de komende tijd onder andere de volgende performance verbeteringen verwachten:
Ondertussen realiseren veel websites nu al mooie verbeteringen met behulp van deze technieken: lazy loading en infinite scrolling.
Als een website zijn afbeeldingen, reacties, video’s of nieuwsberichten pas inlaadt op het moment dat jij er als bezoeker (bijna) bent, dan wordt gebruik gemaakt van lazy loading. Lazy loading zorgt ervoor dat een website niet in één keer in zijn geheel geladen hoeft te worden. Dat is ideaal voor websites die veel afbeeldingen of reacties hebben.
Infinite scrolling is een vorm van lazy loading en is een techniek waarbij nieuwe inhoud automatisch inlaadt wanneer de gebruiker het einde van de pagina bereikt. Bijvoorbeeld zoals de tijdlijn van je Instagram account werkt. Het is een alternatief voor de traditionele 'pagination' methode die bijvoorbeeld Google gebruikt bij de zoekresultaten die pagina voor pagina worden weergegeven. Infinite scrolling is vooral op mobiel handig: je bespaart ruimte op het scherm en de gebruiker hoeft alleen maar te swipen, nieuwe inhoud laadt automatisch.
Je zult in 2022 steeds meer websites zien die hier hun voordeel mee doen. Heeft jouw website ook last van langzame laadtijden? Dan zijn lazy loading en infinite scrolling zeker het overwegen waard.
Een CMS zoals WordPress of Drupal bestaat traditioneel uit een voor- en achterkant: de front-end en de back-end (een gekoppeld CMS). De front-end is belangrijk voor de presentatie, dus wat de bezoeker van de website te zien krijgt. In de back-end wordt de content aangemaakt en onderhouden.
Een headless CMS is eigenlijk alleen de back-end. Het is een systeem waarmee je content kunt creëren en beheren, maar waar geen front-end wordt meegeleverd. Het creëert geen webpagina’s. In plaats daarvan wordt de content via API's beschikbaar gesteld.
Stel je wilt een tekst publiceren op je website en in je iOS app of Android app. Als je ‘gewoon’ een gekoppeld CMS gebruikt, zal de content alleen naar je website gaan, niet naar de mobiele apps. Dan moet je de content dus op meerdere plekken invoeren. Met een headless CMS hoef je het maar één keer te plaatsen, de API zorgt er vervolgens voor dat het in alle applicaties wordt geplaatst. Handig toch?
Het zal je misschien verbazen maar volgens recent onderzoek van WP Engine gebruikt reeds 64 procent van de grote bedrijven headless technologie, en 90 procent van de overige grote bedrijven overweegt het in de komende 12 maanden te gebruiken.
Gezien de groeiende acceptatie van headless technologie in de zakelijke markt en het enorme marktaandeel van WordPress, valt te verwachten dat veel headless implementaties WordPress als back-end zullen gebruiken of blijven gebruiken.
Deze trend zou best eens kunnen doorwerken in het MKB, zeker voor e-commerce. Traditionele e-commerce systemen zijn veelal gebaseerd op het tonen van een productcatalogus. Daardoor zien webwinkels er vaak min of meer hetzelfde uit, terwijl winkels zich juist willen onderscheiden met een eigen uitstraling en merkbeleving. Headless e-commerce is de oplossing voor wie van het knellende front-end korset af wil.
WordPress is in 2003 begonnen als platform voor blogs en nog steeds is het systeem opgebouwd rond het maken en publiceren van berichten en pagina’s. Het onderhouden van berichten en pagina’s gaat dan ook wat makkelijker dan het bewerken van andere onderdelen op je website, zoals menu’s, headers, footers, landingpages en formulieren. Maar daar komt nu verandering in.
In de back-end van WordPress (de Gutenberg editor) wordt zogenaamde Full Site Editing ingevoerd: een verzameling functies waarmee gebruikers de hele website, in plaats van alleen berichten en pagina's, makkelijk kunnen bewerken met behulp van blocks. Het idee achter Full Site Editing is dat je een aantal tools en features krijgt waarmee je een complete website kunt bouwen. Met Full Site Editing komen diverse blocks beschikbaar om pagina onderdelen te maken, van navigatiemenu’s tot branding, widgets, templates en meer.
Full Site Editing bevindt zich momenteel nog in de experimentele fase, maar verandert al wel de manier waarop gebruikers thema's ontwikkelen, hun navigatiemenu's bewerken en meer. We verwachten aanvullende Full Site Editing functies in aankomende releases van WordPress en de Gutenberg editor.
WordPress versie 5.8.1 is in september 2021 vrijgegeven en bevat drie belangrijke beveiligingsoplossingen, evenals 41 core bugfixes en 20 bugfixes voor de block editor. Omdat dit niet alleen een onderhoudsrelease is maar ook een beveiligingsrelease, raadt WordPress gebruikers aan om hun sites onmiddellijk bij te werken. Wij (d-Media) hebben dit al gedaan voor al onze security klanten.
We verwachten dat deze versie op grote schaal zal worden toegepast, zodat WordPress websites aan zowel de voor- als achterkant soepel blijven draaien. Bedrijven die verouderde versies van WordPress gebruiken, zullen kwetsbaarder zijn voor infecties.
In onze ogen gaat er niets boven een professioneel gebouwde, maatwerk website die geheel naar jouw eigen wensen kan worden aangepast. Desondanks zijn pagebuilders als Divi en Elementor populair aan het worden. Met een pagebuilder kun je, ook als je geen developer bent, hele websites opmaken en creëren. Dat doe je door vaste elementen naar een webpagina te slepen en zo de pagina’s met ‘lego stenen’ op te bouwen.
De populariteit van pagebuilders is een belangrijke reden geweest voor de introductie van Gutenberg, de WordPress block editor. Gutenberg is een nieuwe en simpele manier van pagina’s en berichten maken met behulp van blokken, vergelijkbaar met pagebuilders maar minder geavanceerd.
Pagebuilders geven beginnende websitebouwers en leken de mogelijkheid om zonder al te veel technische kennis een eigen website te bouwen. Je kunt mooie pagina’s maken zonder dat je hoeft te programmeren. De drag-and-drop mogelijkheden zijn makkelijk en aantrekkelijk. En gebruikers waarderen het dat ze in de back-end meteen kunnen bekijken hoe de pagina er aan de voorkant uit komt te zien.
De techniek achter pagebuilders is prachtig, maar het is geen oplossing voor iedereen. Als je bedrijfsspecifieke eisen hebt, is een maatwerk WordPress oplossing in onze ogen meer geschikt. Ook als je qua visual design iets origineels wilt, zodat je merk online goed tot zijn recht komt, ben je beter uit met een maatwerk WordPress website.
Voor eenvoudige websites en beginnende ondernemers met weinig budget is het interessant om een populaire plug-in als Divi of Elementor te testen. Ook als je serieuze online ambities hebt en verder wilt groeien kan een drag-and-drop pagebuilder een goede oplossing zijn, mits voldaan wordt aan technische voorwaarden die de performance op peil houden.
E-commerce wordt gezien als een megatrend die de groei van WordPress enorm stimuleert. WordPress begon ooit als blog platform maar wordt nu meer en meer gebruikt voor e-commerce, zowel door grote als kleine bedrijven.
Veel merken bieden producten of diensten te koop aan op hun website. Denk aan bekende merken als Bol.com en Coolblue die een uitgebreid assortiment aanbieden, maar ook de blogger die diens eigen boek verkoopt of de kleine gespecialiseerde winkel. De pandemie heeft ondernemers geleerd dat het belangrijk is om je producten en diensten ook online te verkopen. Daarom verwachten we dat e-commerce de komende tijd alleen nog maar verder zal groeien.
De groei van e-commerce gaat onder meer naar WooCommerce, een populaire WordPress plug-in waarmee je eenvoudig een webshop kunt opzetten. Steeds meer mensen kiezen voor WooCommerce omdat het een zeer uitgebreid systeem is dat tegelijkertijd even eenvoudig werkt als WordPress. Maar er zijn ook genoeg goede alternatieven.
Met open source systemen als WordPress en Drupal kun je relatief eenvoudig een prachtige webshop bouwen, zoals wij onder meer voor Van Geloven (bekend van Mora, Kwekkeboom en Van Dobben) hebben gedaan.
Een aantal jaren geleden werd WordPress nog gezien als een platform voor kleine organisaties en blogs. Die tijd is echter voorbij: inmiddels is WordPress een CMS waar ook duizenden grote bedrijven op vertrouwen.
Enkele grote namen met WordPress websites zijn BBC America, Mercedes-Benz, Time Magazine, Beyoncé, The Walt Disney Company en Vogue.
WordPress is uitgegroeid tot een geweldige oplossing voor grote ondernemingen vanwege deze voordelen:
De samenkomst van deze factoren heeft ervoor gezorgd dat steeds meer grote bedrijven de overstap maken naar WordPress. Het platform heeft een solide reeks recente releases achter zich en kent een grote schare tevreden gebruikers die zowel de commerciële als de community versie van de software waarderen. Ook is tegenwoordig gespecialiseerde WordPress hosting voor bedrijven beschikbaar.
Digitale toegankelijkheid wil zeggen dat iedereen gebruik kan maken van de mogelijkheden die het internet, computers en smartphones bieden. Wanneer gaat het mis met toegankelijkheid? Bijvoorbeeld als een website witte tekst op een lichtblauwe achtergrond toont, want dat is onleesbaar voor slechtzienden. Als een grafiek geen beschrijving heeft, waardoor de hulpsoftware van een blinde bezoeker niets kan voorlezen. Of als een video geen ondertiteling heeft en daarmee onbegrijpelijk wordt voor doven en slechthorenden.
Het belangrijkste voordeel van een digitaal toegankelijke website is dat iedereen, ongeacht diens beperking, de site kan gebruiken. Dat is niet alleen vanuit maatschappelijk oogpunt een goede zaak. Ook in economisch opzicht is het slim om informatie en diensten toegankelijk aan te bieden. Het levert betere vindbaarheid op in Google, hogere omzet en lagere belasting van de helpdesk (minder kosten).
WordPress versie 5.6 (‘Simone’), die in december 2020 uitkwam, had een aantal toegankelijkheidsverbeteringen. De grootste verbetering was de mogelijkheid om bijschriften en ondertitels aan video's toe te voegen met behulp van het Web Video Text Tracks Format (WebVTT) in het Gutenberg videoblok. Het bevatte ook het standaard Twenty Twenty-One-thema, dat voldoet aan de WordPress en WCAG richtlijnen voor toegankelijkheid.
We hopen - en verwachten - meer toegankelijkheidsverbeteringen te zien in aankomende releases van de WordPress kern software.
Augmented reality is geen toekomstdroom meer maar inmiddels gewoon realiteit. Getuige onze eigen projecten met onder andere de Layar Reality Browser. Bedrijven gebruiken augmented reality om de producten op hun website aantrekkelijker te maken. Het voegt een met de computer gegenereerde afbeelding toe aan een foto of video van de echte wereld. Zo wordt online winkelen beter en leuker.
Op de website van een meubel- en interieurwinkel zoals IKEA kun je bijvoorbeeld een foto van je kamer uploaden en met augmented reality de kleuren van de kamer veranderen, de verlichting aanpassen of decoratie ideeën opdoen. Augmented reality zorgt mogelijk voor meer verkopen en verbeterde klantervaringen.
Deze vooruitstrevende techniek is - in theorie - ook al onder handbereik van MKB bedrijven met de WordPress plug-in Ozisti. Op de Envato Market website vind je een aantal Ozisti demo’s, maar wij krijgen het helaas nog niet werkend. Voor de makers van plug-ins lijkt er dus nog werk aan de winkel om goede oplossingen te bedenken voor MKB bedrijven die met augmented reality aan de slag willen.
Met gesproken zoekopdrachten, ook wel spraakgestuurd zoeken genoemd, kan de gebruiker een spraakopdracht geven om op internet, een website of een app iets te zoeken. Siri, Alexa, Google Assistant en andere zoekassistenten die spraakgestuurd werken, groeien enorm snel in populariteit. Experts schatten dat nu al ongeveer de helft van alle online zoekopdrachten via spraakgestuurd zoeken wordt gedaan.
Door een plug-in voor spraakgestuurd zoeken aan je website toe te voegen, kan je website het gemak bieden die veel gebruikers inmiddels gewend zijn. Naast het zoekveld in je website komt dan een voice search icoontje te staan.
Omdat spraakgestuurd zoeken gangbaar aan het worden is, is het ook slim om stil te staan bij de invloed ervan op je SEO. Gebruik de SEO functies van je WordPress website voor de optimalisatie van spraakgestuurd zoeken, bijvoorbeeld op deze manier:
WordPress is enorm geëvolueerd sinds de eerste release in 2003. In 2022 zullen grote innovaties in de kern software, de Gutenberg editor en meer van invloed zijn op de WordPress gemeenschap en de CMS markt als geheel.
Dit overzicht met WordPress trends helpt jou om jullie eigen website te evalueren, om het komende jaar het maximale uit je website te halen en je online ambities te realiseren.
Ontvang alle need-to-know kennis van het web voor directeuren en marketeers, voor het versterken van je merk, leadgeneratie en digitalisering. Meld je aan
Lex begrijpt jouw marketingbehoeften en tackelt elk vraagstuk met een duidelijk einddoel voor ogen. Hij is jouw gids voor gerichte acties, efficiënte planningen en doelgerichte projectbegeleiding, zodat je je ambities kunt realiseren.