1
2
NCR is de vereniging van en voor coöperaties in Nederland. Samen met hun leden versterken ze het coöperatief... Lees verder
Travel Inventive is een expert in het bedenken en regelen van orginele schoolreizen en studiereizen. Ze kennen de... Lees verder

d-Media web professionals

Internetbureau voor haute couture websites

Tip 3: Beschrijf wat jouw doelgroep op je website kan doen

In onze blog, 11 tips ter voorbereiding op je offerteaanvraag, hebben wij de belangrijkste tips opgesomd wanneer je een nieuwe website of weboplossing voor ogen hebt. We behandelen iedere tip afzonderlijk om dieper op de materie in te gaan en jou te voorzien van meer informatie bij elke tip. Nu je helder hebt wie jouw ideale klant is, is het belangrijk dat je benoemt wat de bezoeker op jouw website moet kunnen doen.

Afstemming

Zet jouw ideale klant opnieuw op je netvlies. En stel je voor dat deze klant jouw website bezoekt. Wat wil je dat hij als eerste ziet? Welke mogelijkheden heeft hij op jouw site?

Denk ook nog eens terug aan de doelstellingen die je hebt geformuleerd en vooral welke je in fase 1 gerealiseerd wilt hebben. Wil je jouw ideale klant vooral informeren en adviseren? Of wil je dat jouw klant direct een bestelling kan doen van jouw product? Waar mag de nadruk op liggen?

Inhoud bepaling

Maak eerst een lijst van soorten pagina's die jouw website moet hebben.
De meeste websites bestaan minimaal uit basispagina's, zoals informatie over je organisatie, je aanbod, werkwijze en contactgegevens. Ook content zoals nieuwsberichten, blogs en evenementen zie je vaak terug. Daarnaast zijn er veel bedrijven die een portfolio laten zien op hun website met daarbinnen de projecten waaraan ze gewerkt hebben of uitgebreide case beschrijvingen.
Verkoop je een product? Dan kan je bijvoorbeeld kiezen voor een eenvoudige webshop, een product vergelijkingstool of complete webwinkel waar klanten kunnen inloggen, een vraag kunnen stellen en hun bestellingen kunnen terugzien.
Om de website interactiever en persoonlijker te maken, wordt steeds vaker gebruik gemaakt van foto- en videomateriaal of een chat-robot.

Net als bij het doelen bepalen is het goed om de inhoud vanuit verschillende invalshoeken te bekijken. Een sales manager zal willen dat zijn klant direct producten kan bestellen, terwijl een communicatiemedewerker zijn klant van de juiste informatie wil voorzien. Ook hiervoor kan je een zgn. ‘geeltjes-plak-sessie’ inzetten. Verzamel vervolgens alle geeltjes en sorteer deze per onderwerp. Maak vervolgens een boomstructuur die je onderwerpen overzichtelijk weergeeft. Dit kan je vervolgens gebruiken als basis voor de navigatiestructuur van je website.

Functionaliteit bepaling

Loop vervolgens per onderwerp je boomstructuur door. Bepaal welke interactie er plaatsvindt. Vormen van interactie met een klant zijn: contact opnemen, een product bestellen, een afspraak maken of je inschrijven voor de nieuwsbrief. Andere vormen van interactie kunnen zijn het plaatsen van een review, foto, bijdrage of ‘like’.

Wanneer er interactie op je website plaatsvindt, zal hier een functionaliteit voor moeten worden ingericht. Schrijf telkens op een apart geeltje de functionaliteit die jij op je website wenst. Schrijf in steekwoorden wat de functionaliteit moet kunnen of doen.
Voorbeelden van functionaliteiten zijn een standaardformulier, een call-to-action button, een volledig geautomatiseerd traject waarin de klantreis is meegenomen (customer journey), maar ook e-commerce functionaliteiten zoals een ‘winkelmandje’, zoek- en filter opties en mogelijkheden tot zoekmachine optimalisatie.

Maak een wensenlijst

Vooraf kun je als opdrachtgever vaak niet goed inschatten welke functionaliteit het beste past bij jouw doel, of het mogelijk is binnen het systeem dat gebruikt wordt en wat de kosten ten opzichte van de baten zijn. Advies: Neem je volledige wensenlijst mee naar het het bureau dat je website gaat maken. Denk ook na over wat je zelf wilt kunnen beheren op je website. Het webbureau kan vervolgens samen met jou bepalen welke functionaliteit het beste past bij welke interactie.

Heb je ideeën genoeg, maar moeite met starten? Kan je wel wat hulp gebruiken bij het bepalen van de juiste functionaliteit voor jouw website? Neem dan contact met ons op! Wij denken graag met je mee!