Je website is nooit af; 5 manieren om te blijven doorontwikkelen
31 mei 2022
31 mei 2022
Na maanden van zware inspanningen, avonden doorhalen en de nodige tegenvallers on the way, is het eindelijk zover: je website of platform is in de lucht. Reden om die fles te ontkurken, want alles staat als een huis. Laat de bezoekers, leads en groei maar komen! Mooi nieuws natuurlijk, maar waar je de afgelopen tijd omkwam in het werk zie je jezelf nu achterover leunen. Er staan geen nieuwe features meer in het vooruitzicht en de backlog droogt ook al aardig op. De vraag is: wat nu? Wij zeggen daarop: doorontwikkelen!
Wanneer je digitale product live staat begint het eigenlijk pas allemaal. Een goede website, app, portal of platform is wat ons betreft nooit klaar. Jouw branche, je klanten, de concurrentie… niets blijft stilstaan. Om relevant te blijven is het essentieel dat jouw bedrijf en je website ook mee veranderen. Je kunt dan natuurlijk gaan doorontwikkelen om maar bezig te blijven. Een handige chatfunctie hier, een gave voice interface daar. Maar zitten je gebruikers daar wel op te wachten? En zit er wel een strategie achter die shiny nieuwe functies? Veel waardevoller is het om je tijd te steken in strategische aanpassingen. Hiervoor ga je terug naar de customer journey. Vraag jezelf af met welk doel je gebruikers naar je website komen en met welke functionele toepassingen ze echt geholpen zijn. Verkoop je bijvoorbeeld bankstellen, dan wil je je klanten wellicht de optie bieden om een stofstaaltje te bestellen. Je kunt aan oneindig veel knoppen draaien wanneer je je website wilt doorontwikkelen. Hieronder behandelen we er een aantal.
Zoals in bovenstaande alinea verteld, heeft het weinig zin om heel enthousiast te beginnen met het verbeteren en toevoegen van functies. Veel belangrijker is om eerst data te verkrijgen met behulp van Analytics. Je wilt namelijk zien wat het (nieuwe) design van je website doet met je gebruikers. Vinden ze bepaalde informatie makkelijker? Hebben ze moeite met het voltooien van een conversie? Op welke pagina’s lopen ze dan vast? Door gebruik te maken van heatmaps zie je waar het verkeer daalt en waar de aandacht van de gebruiker juist wel naartoe gaat. Op basis van deze bevindingen kun je dan een experiment uitzetten, en hierop bepaalde verbeteringen valideren. Belangrijk is hierbij om goed te weten wat je wilt bereiken, en wat je huidige score op deze punten is.
Verder;
Wil je organisch beter gevonden worden, dan begin je aan SEO-optimalisatie. De basis hiervan is een goed zoekwoordenonderzoek. Op welke zoektermen wil je gevonden worden? Maar zoekt men ook daadwerkelijk op deze zoektermen? Verwerk zogenaamde ‘laaghangend fruit’ zoekwoorden (woorden waarop veel wordt gezocht, maar met een lage concurrentie) zo duidelijk mogelijk in een tekst. Onthoud echter wel dat het weinig zin heeft om zo vaak mogelijk te strooien met een woord. Google wordt steeds slimmer en heeft dus door wanneer de context van de tekst niet meer klopt. Daarnaast dien je je te richten op je bezoeker; is de tekst niet lekker leesbaar, dan haken mensen snel af. Des de natuurlijker je je zoekwoorden verwerkt in je webpagina’s, hoe sneller Google jouw pagina relevant acht voor een bepaald zoekwoord.
Er is inmiddels zoveel content op het internet te vinden dat een goed stuk geschreven tekst niet meer het enige is waarmee je hoog scoort in de zoekresultaten. In 2021 introduceerde Google Page Experience als bundel van alle belangrijke technische aspecten die belangrijk zijn voor je ranking. Page Experience meet de algehele gebruikerservaring van je website aan de hand van 7 factoren. Hoe je hiermee precies aan de slag gaat lees je in ons artikel 7 technische tips voor zoekmachine optimalisatie.
Afhankelijk van je doelen is een koppeling aan andere systemen een logische stap in de doorontwikkeling van je website, bijvoorbeeld voor uitgebreide CRM-, ERP-, of boekhoudfuncties. Tegenwoordig zijn er oneindig veel verschillende softwareoplossingen voor de meest uiteenlopende niches. Door te integreren met cloud of on-premise bedrijfssystemen verminder je tijd en daarmee kosten. Deze heb je wél wanneer je handmatig gegevens van websites en portalen moet overbrengen. Daarnaast kan dit ook nog eens foutgevoelig zijn. Het integreren van je CRM systeem biedt mogelijkheden voor het stroomlijnen en automatiseren van verschillende bedrijfs- en werknemersprocessen.
Hoe langer het duurt om een webpagina te laden, hoe slechter de gebruikerservaring. Je voelt ‘m vast al aankomen: een echte conversiekiller. En niet alleen dit, maar de laadsnelheid van een website heeft ook effect op je ranking in de zoekresultaten. 53% van de bezoekers van mobiele websites verlaten een website wanneer het te lang duurt om een pagina te laden. Een essentieel onderdeel dus om regelmatig in de gaten te houden (bijvoorbeeld met Google Page Speed) en op door te ontwikkelen.
Linkbuilding is een strategie om een hogere zoekmachine positionering te krijgen door het verwerven van backlinks naar jouw website. Backlinks zijn links die vanuit andere websites naar jouw website verwijzen. Google ziet deze links als stemmen. Hoe meer (kwalitatieve) links naar jouw website, hoe meer Google dit waardeert. Maar stap niet in de valkuil van zoveel mogelijk linkjes halen. Het gaat echt om kwalitatieve links zoals gastblogs en betaalde posts bij vakuitgaven. Wanneer een website met een hoge autoriteit een link plaatst naar jouw website, zal dit meer doen voor je vindbaarheid dan 10 websites met een lage autoriteit.
Ook de linkstructuur van je eigen website is van groot belang. Door het duidelijk linken van de pagina’s op je eigen website, kan Google je website beter scannen. Je website kun je bekijken als een boek, waarbij de homepage de inhoudsopgave is. Vanuit de homepage komt men terecht op belangrijke pagina’s die snel gevonden moeten worden. Hieronder vallen nog subcategorieën zoals productpagina’s. Daaarnaast heb je nog niche subcategorieën zoals blogs. Richt je website dus zo logisch mogelik is, zodat Google dit ook begrijpt en jouw belangrijkste pagina’s makkelijk te vinden zijn.
Waar interne links vanuit jouw website verwijzen naar een andere pagina binnen jouw website, verwijzen externe links juist naar een andere website. Het liefst wil je ook met externe links linken naar kwalitatieve domeinen met een hoge rating.
We weten dat het niet eenvoudig is een digitaal product dat al staat te blijven doorontwikkelen. Maar het begint altijd bij de klantreis; onderzoek welke onbenutte kansen er zijn om de klant nog meer waarde te bieden in het bereiken van zijn/haar doelen. En kom je er niet helemaal uit? Wij staan je graag bij. We hebben al vele grote clubs mogen helpen in het bereiken van mooie resultaten. Samen maken we data gedreven keuzes en helpen we jouw business groeien naar het volgende niveau. We ontvangen je graag in Breda!
Daniel is een expert in de wereld van online en weet dit op een begrijpelijke manier uit te leggen. Als Marketing Technoloog en eigenaar van d-Media B.V., ligt zijn focus op het verbinden van technologie met marketingstrategieën om je te helpen jouw online ambities te realiseren. Daniel's uitgebreide kennis, van het leiden van een team van webprofessionals tot het implementeren van innovatieve marketingtechnologie strategieën, maakt hem een waardevolle partner in jouw digitale reis.