8 conversietips die van jouw bezoekers klanten maken
24 maart 2022
24 maart 2022
Er komen wel bezoekers op je website, maar deze ondernemen geen actie: Het wordt tijd om je conversie te verhogen. De afgelopen tijd heb je veel tijd en aandacht besteed aan SEO en SEA, maar bent een ander belangrijk onderdeel vergeten: conversie optimalisatie. Kleine aanpassingen kunnen er al snel voor zorgen dat jouw bezoekers veranderen in klanten. In dit artikel bespreken we 8 waardevolle tips die je kunt toepassen om de conversie van jouw website of webshop te verhogen.
Wat een conversie is kan voor iedereen anders zijn. Het hangt af van de branche waarin je actief bent en het doel dat je voor ogen hebt. Heb je een webshop? Dan is een conversie meestal een aankoop. Ben je actief in de B2B markt, dan kan bijvoorbeeld een contact aanvraag of whitepaper download voor jou een conversie zijn.
Maar wanneer bezoekers je website weten te vinden, betekent dit niet dat ze automatisch ook converteren. Daarom is conversieratio optimalisatie (CRO) zo belangrijk. Door aandacht te besteden aan bepaalde zaken verhoog je de conversie van je website; of dit nu in de vorm is van een aankoop of het invullen van een formulier.
De volgende tips hebben invloed op de bezoekerservaring en helpen jou om je conversieratio te verhogen. Houd er wel rekening mee dat geen enkele website hetzelfde is; het is altijd experimenteren welke onderdelen extra aandacht nodig hebben.
Wanneer je gaat conversie testen kun je het beste kiezen voor een A/B test. Dit is de meest simpele test waar je de minste bezoekers voor nodig hebt. Met een A/B test onderzoek je 2 variaties van een element; bijvoorbeeld een rode en een blauwe knop. De bezoekers worden dan verdeeld tussen deze twee versies van de webpagina. Bij een multivariate test is het gebruikelijk dat je meerdere elementen tegelijk test, bijvoorbeeld de kleur van een knop (rood en blauw) en tekst (‘bestel nu’ en ‘plaats in winkelmand’). Het nadeel hiervan is dat je al 4 versies van een webpagina hebt, waardoor je ook meer bezoekers nodig hebt om tot een betrouwbaar resultaat van een test te komen.
Zoals we in ons blog over Core Web Vitals al vertelden is de laadtijd een belangrijk onderdeel van de bezoekerservaring. Is een laadtijd langer dan 3 seconden, dan is de kans groot dat de meerderheid van de bezoekers je website meteen alweer verlaat.
Is je website al responsive? Nee? Tijd voor actie, want dit kan echt niet meer! We leven in een tijd waarin laptops en computers al lang niet meer de enige apparaten zijn die je toegang geven tot het internet. Meer dan 60% van de internetgebruikers bezoekt het web op hun smartphone. En ook bij websites geldt: een eerste indruk maak je maar één keer. Is je website niet mobielvriendelijk? Dan wekt dit bij een grote doelgroep een hoop frustratie op. Door je website responsive te maken voor mobiele apparaten zoals smartphones en tablets behoud je ook deze groep bezoekers.
We zien bij onze eigen klanten vaak dat er aannames gedaan worden. ‘We willen graag een slider op de homepagina, want de concurrent heeft dat ook’. Maar een mooi design en een goed resultaat gaan lang niet altijd hand in hand. Een slider is bijvoorbeeld niet erg effectief, omdat geen enkele bezoeker de tijd neemt om alle afbeeldingen te bekijken. Daarnaast leidt het af en hindert het de bezoeker in zijn zoektocht naar de juiste informatie. In het geval van een websitemigratie adviseren wij altijd om eerst te kijken naar de elementen die goed werken op de huidige website. Deze passen we dan toe op de nieuwe website, omdat we weten dat het resultaat oplevert.
UX design en CRO horen bij elkaar. Want UX leidt de weg naar CRO. Door op de juiste design elementen te letten maak je de weg richting conversie eenvoudiger.
Een call to action (CTA) is essentieel in het behalen van meer conversies. De CTA is de trigger die de bezoeker moet bewegen naar de volgende stap in zijn Buyer Journey te gaan. Maar het succes van de CTA hangt wel van een aantal factoren af.
Wanneer de bezoeker op het punt staat te converteren, wil je natuurlijk niet dat hij afhaakt. Denk daarom goed na over de informatie die je in de laatste stappen van het proces van je bezoeker wilt hebben. Houd de drempel zo laag mogelijk door minimale gegevens te vragen. Persoonlijke gegevens zoals adres, geboortedatum en een telefoonnummer zijn vaak ook helemaal niet nodig.
De kracht van goede copy wordt vaak onderschat. Je website kan nog zo goed in elkaar zitten, maar zonder goed geschreven teksten laat je alsnog flink wat kansen liggen. Je teksten moeten altijd afgestemd zijn op een van je persona’s. Houd hierbij rekening met de verschillende fases van de Buyer Journey waarin de persona zich bevindt. Iemand die een probleem probeert af te kaderen (awareness fase) heeft andere informatie nodig dan iemand die naar oplossingen zoekt (consideration fase) of al een keuze heeft gemaakt (decision fase). Wanneer je content matcht met de behoeftes van je persona’s vergroot je op dit gebied ook de kans om conversies te realiseren.
Net zo belangrijk als de kwaliteit van je content, is het opstellen van scanbare content. Bezoekers scannen namelijk: ze kijken vluchtig naar de opvallendste elementen op een webpagina. Door korte alinea’s, tussenkoppen en opsommingen te gebruiken vinden bezoekers sneller wat ze zoeken en onthouden ze de belangrijkste informatie.
De structuur van je website is belangrijk om bezoekers snel en eenvoudig de informatie te laten vinden die ze zoeken. Of het nu gaat om de verkoop van producten, het lezen van een bepaald artikel, of het invullen van een formulier: je wilt dat je bezoekers hun doel voltooien. Een logisch en overzichtelijk menu, samen met een goed werkende zoekfunctie, helpen hierbij. Probeer niet meer dan 7 menu items te gebruiken, omdat ons kortetermijngeheugen niet meer dan 7 items kan verwerken. Blijf ook zoveel mogelijk weg van uitklapmenu’s. Deze worden vaak als verwarrend en vervelend ervaren, omdat bezoekers die er net naast klikken weer opnieuw moeten beginnen.
Door gebruik te maken van een contactformulier kunnen bezoekers op een laagdrempelige manier contact opnemen, afspraken inplannen, of om meer informatie te vragen. Beperk wel het aantal velden, zoals we ook bij punt 6 al hebben aangegeven. Daarnaast is het belangrijk om bezoekers duidelijk te laten weten wat er van hen verwacht wordt. Velden die verplicht zijn om in te vullen kun je een sterretje geven en een opvallende kleur informeert mensen waar ze een veld zijn vergeten in te vullen.
Klantcases beschrijven welke projecten jullie hebben uitgevoerd en vertelt de klant hoe hij de samenwerking heeft ervaren. Op deze manier maak je concreet welke resultaten bezoekers kunnen behalen met je product of dienst. Bezoekers kunnen zich herkennen in een bepaalde situatie en zien meteen welke oplossing jij voor hun probleem biedt.
Net als klantcases zorgen ook testimonials voor vertrouwen. Je bewijst hiermee welke toegevoegde waarde jouw product of dienst biedt. Dit kan bezoekers nét over de streep trekken om over te gaan tot actie.
Je wilt natuurlijk niet dat bezoekers op een 404-pagina terecht komen. Gebeurt dit toch, deel de pagina dan slim in. Door een knop toe te voegen die naar een andere pagina leidt haakt de bezoekers niet af en vergroot je de kans dat deze weer teruggaat naar het conversieproces.
Besef wel dat elke website uniek is. Ook het verhogen van je conversie vereist dus een unieke aanpak. Helaas is er geen ‘holy grail’ die werkt voor elke website. Daarom kan het zo zijn dat onze tips beter toepasbaar zijn bij het ene bedrijf dan bij het andere. En kom je er helemaal niet uit? Dan helpt ons ervaren team je graag verder.
Daniel is een expert in de wereld van online en weet dit op een begrijpelijke manier uit te leggen. Als Marketing Technoloog en eigenaar van d-Media B.V., ligt zijn focus op het verbinden van technologie met marketingstrategieën om je te helpen jouw online ambities te realiseren. Daniel's uitgebreide kennis, van het leiden van een team van webprofessionals tot het implementeren van innovatieve marketingtechnologie strategieën, maakt hem een waardevolle partner in jouw digitale reis.