Core Web Vitals: Alles wat je moet weten
16 maart 2022
16 maart 2022
De Core Web Vitals zijn drie essentiële factoren waarop Google de gebruikerservaring van een website beoordeelt. Wanneer een website goed scoort op deze punten is dat niet alleen belangrijk voor de vindbaarheid, maar zorg je er ook voor dat bezoekers langer op je website blijven. In dit artikel leggen we uit waar de Core Web Vitals uit bestaan, wat het belang ervan is voor je website en welke tools je kunt gebruiken om ze te meten.
De Core Web Vitals zijn in mei 2020 door Google in het leven geroepen. Zo laat Google nogmaals weten wat het belangrijk vindt; de user experience. Aan de hand van 3 factoren met uniforme richtlijnen bepaalt Google de gebruikerservaring en kwaliteit van een website. De Core Web Vitals moeten het voor developers en marketeers eenvoudiger maken om te focussen bij het optimaliseren van een website. De overvloed aan tools en metrics die over de jaren heen is ontstaan maakte dit eerder nog wel eens lastig.
Het snel laden van een website is belangrijk voor je bezoekers. Duurt het te lang, dan haken ze af en kan dit minder conversie als gevolg hebben. Ook vertragingen binnen een website kunnen leiden tot irritaties, frustraties en afleiding. Bezoekers kunnen ook de verkeerde informatie krijgen doordat tekstblokken niet snel genoeg ingeladen worden of de layout verspringt. Kortom; door hier alert op te zijn voorkom je ontevredenheid bij je bezoekers en (potentiële) klanten.
Daarnaast update Google zijn algoritme continu om te zorgen dat de zoekresultaten zo goed mogelijk overeenkomen bij je zoekopdrachten. De Core Web Vitals spelen hierbij een rol en zijn daarom een belangrijk onderdeel van je SEO-strategie.
De drie factoren die samen de Core Web Vitals vormen zijn:
Largest Contentful Paint meet de laadsnelheid van een website. Om nog preciezer te zijn; de tijd die het duurt voordat het grootste element op de pagina is geladen. Dit kan een video of afbeelding zijn, maar ook een tekstblok. Voor een optimale gebruikerservaring adviseert Google een laadsnelheid van maximaal 2,5 seconden. Zit je erboven, dan heeft de LCP verbetering nodig. Eerlijk is eerlijk; je vindt het zelf ook niet fijn om tien seconden te moeten wachten tot een pagina helemaal geladen is.
First Input Delay meet hoe lang de website reageert op de eerste interactie. Dit kan de klikbaarheid van de knoppen zijn, het selecteren van menu opties of het invullen van een formulier. Een score onder de 100ms geeft aan dat de website snel reageert. Is je FID langer dan 300ms, dan is er serieuze verbetering nodig.
Cumulative Layout Shift meet de visuele stabiliteit van je website. Met andere woorden; bewegen er elementen terwijl de pagina wordt geladen, en met welke frequentie gebeurt dit? Een layout shift vindt plaats wanneer elementen later inladen, wat tekst en andere elementen op de pagina naar beneden drukt. Het kan erg frustrerend zijn wanneer je op een knop klikt en net op dat moment op die plek een advertentie verschijnt. Google beschouwt alles onder de 0,1 als goed, terwijl alles van 0,1 tot 0,25 werk nodig heeft. Alles boven de 0,25 kun je als slecht beschouwen.
Er zijn verschillende tools op het internet beschikbaar die je helpen met het meten van je Core Web Vitals. Dit zijn de meest toegankelijke:
De gebruikerservaring is een belangrijke factor in het behouden van je bezoekers tijdens hun klantreis. Het is daarom in het belang van ons allemaal dat de Core Web Vitals van een website goed gemonitord en verbeterd blijven worden. Zowel voor de ervaring van de bezoeker, als voor bedrijven zelf.
Als marketeer heb je met de Core Web Vitals een drietal concrete facetten die je aan kunt pakken. Hopelijk heeft dit artikel je geholpen en heb je aan de hand van de voorgestelde tools concrete handvaten om aan de slag te gaan. En wil je nou meer weten over hoe je je (technische) SEO kunt verbeteren? Lees dan onze 7 technische tips voor zoekmachine optimalisatie.
Daniel is een expert in de wereld van online en weet dit op een begrijpelijke manier uit te leggen. Als Marketing Technoloog en eigenaar van d-Media B.V., ligt zijn focus op het verbinden van technologie met marketingstrategieën om je te helpen jouw online ambities te realiseren. Daniel's uitgebreide kennis, van het leiden van een team van webprofessionals tot het implementeren van innovatieve marketingtechnologie strategieën, maakt hem een waardevolle partner in jouw digitale reis.