Overslaan en naar de inhoud gaan
Google Page Experience

Iedere ambitieuze organisatie heeft zoekmachine optimalisatie hoog op de agenda staan. Een hogere positie in de Google zoekresultaten betekent namelijk al snel significant meer bezoekers èn potentiële klanten voor je bedrijf. Denk je bij zoekmachine optimalisatie alleen aan zoekwoorden en links? Think again. Google weegt ook de techniek en algehele ervaring (UX) mee. Met deze 7 technische tips voor zoekmachine optimalisatie laten we zien wat dit voor jouw website betekent.

Zoekmachineoptimalisatie: meer dan zoekwoorden

Dat je bij de term zoekmachine optimalisatie meteen aan zoekwoorden denkt, is niet zo gek. Relevante content is en blijft nu eenmaal de belangrijkste factor om hoog in de Google zoekresultaten te scoren. Maar ja, er is inmiddels zoveel concurrerende content beschikbaar dat Google het steeds moeilijker vindt om te bepalen welke pagina’s nu hoog in de zoekresultaten horen te staan.

Daarom komt Google in 2021 met een nieuwe rankingfactor: Page Experience

Dit houdt de nieuwe rankingfactor Page Experience in

Waarschijnlijk wist je al wel dat Google naast relevante content en linkbuilding ook waarde hecht aan goede techniek. Maar tot nu toe ging dat niet verder dan factoren als een snelle laadtijd en mobielvriendelijkheid. Met Page Experience heeft Google besloten om die technische aspecten met nieuwe factoren te bundelen. Hiermee meet Google de algehele gebruikerservaring – oftewel de User Experience (UX) - van je website.

Page Experience bevat 7 technische elementen om de UX van jouw website holistisch te meten en te beoordelen. Deze belangrijke rankingfactor staat bij Google op de planning om in 2021 uitgerold te worden. Als je nu met de onderstaande tips voor zoekmachine optimalisatie aan de slag gaat, kun je daar volgend jaar de vruchten van plukken!

7 tips voor technische zoekmachine optimalisatie

Google hanteert 7 factoren om de Page Experience van je website te berekenen. De eerste 4 factoren zijn waarschijnlijk al wel bekend bij je, de laatste 3 factoren worden daar door Google in 2021 aan toegevoegd.
 

  1. Zorg voor een mobielvriendelijke website

    Steeds meer mensen bekijken websites met een tablet of smartphone, daarom is Google de gebruikerservaring op mobiele apparaten ook steeds belangrijker gaan vinden. Websites die goed rekening houden met mobiele bezoekers hebben dus een streepje voor in de zoekresultaten. Met de uitrol van Page Experience blijft dit een belangrijk onderdeel van je zoekmachine optimalisatie.

    Test hoe mobielvriendelijk jouw website nu is
     

  2. Maak je website veilig

    Ook veiligheid is een belangrijk onderdeel van je technische zoekmachine optimalisatie. Zorg er dus voor dat je geen beveiligingsproblemen, malware, misleidende pagina’s of andere veiligheidsproblemen op je website hebt staan als je punten bij Google wil scoren.
     

  3. Gebruik HTTPS

    Staat er een slotje voor je domeinnaam of begint je domeinnaam met ‘https://’? Dan zit je helemaal goed. Zet het bovenaan je takenlijstje als je dit nog niet hebt geregeld, want HTTPS beschermt het uitwisselen van de data van je bezoekers en voorkomt dat bezoekers verbinding met een nep-website maken.
     

  4. Vermijd intrusive interstitials

    De gemiddelde bezoeker van een website vindt pop-ups, noodzakelijke logins en storende banners vreselijk irritant? En daarom vindt Google dat ook. Zulke opdringerige elementen passen niet bij een goede zoekmachine optimalisatie, dus straft Google zulke irritatiefactoren af met minpunten voor je ranking.
     

  5. Maak de laadtijd kort, korter, kortst

    Google stelt als benchmark dat het 2,5 seconden mag duren om een pagina van een website te laden. Niet alleen als je bezoeker naast een razendsnelle wifi router zit, maar ook als een bezoeker met een telefoon op de bus staat te wachten.

    Nu hoef je niet met een stopwatch de laadtijd van je website te meten, je kunt de snelheidsprestaties van jouw website gewoon meten op Google PageSpeed Insights

    Kijk voor de laadtijd van je website naar LCP, Largest Contentful Paint. Dit is de tijd die nodig is om het grootst zichtbare element van je website te laden dat direct in beeld komt.
     

  6. Meet de interactie

    Eén van de nieuwere onderdelen van technische zoekmachine optimalisatie is een primair onderdeel van UX: interactie. Als je bezoeker op een knop klikt, dan wil hij of zij meteen merken dat die interactie ook geregistreerd is.

    Google meet die interactie via First Input Delay (FID). Deze statistiek houdt de tijd bij vanaf het moment dat een gebruiker voor het eerst met een element communiceert, tot het moment waarop de browser op de actie reageert.

    Om Google’s Page Experience tevreden te stellen mag dit 100ms of korter duren. Ga naar de website van Google PageSpeed Insights om na te gaan hoe jouw website op FID scoort.
     

  7. Pas visual stability toe

    Laden de elementen van je website synchroon of dynamisch? Dan wordt de gebruikerservaring van je website flink verpest omdat elementen verspringen zodra een bezoeker wil scrollen of klikken. Google heeft dat ook heel goed door en heeft daarom ‘visual stability’ voor een betere UX aan Page Experience toegevoegd.

    Google meet deze visual stability in CLS, Cumulative Layout Shift. Dit houdt in dat een zichtbaar element op je pagina maximaal 0,1 keer van zijn oorspronkelijke positie mag bewegen.

    Ook de CLS van je website ontdek je via Google's PageSpeed Insights.

UX pageranking factor zoekmachine optimalisatie Google


Gebruik Google PageSpeed Insights om je website te toetsen

Je hebt Google PageSpeed Insights inmiddels al een paar keer voorbij zien komen, en dat is niet voor niets. Deze online tool is essentieel om de technische zoekmachine optimalisatie van je website te controleren.

Vul op deze website je domeinnaam in en klik op ‘Analyseren’. Je krijgt dan van Google gratis een uitgebreide rapportage van de technische prestaties van je website. Scoor je groen? Dan zit je goed! Scoor je oranje? Dan is er ruimte voor verbetering. Scoor je rood? Dan moet je echt aan de slag!

d-Media heeft ruime ervaring met technische zoekmachine optimalisatie en we helpen je graag om jouw website aan de nieuwe rankingfactoren van Page Experience te laten voldoen.


Maak direct een afspraak


Photo by Myriam Jessier on Unsplash
Daniel Schoone - Marketing Technoloog
Daniel SchooneMarketing Technoloog & Ondernemer

Daniel is een expert in de wereld van online en weet dit op een begrijpelijke manier uit te leggen. Als Marketing Technoloog en eigenaar van d-Media B.V., ligt zijn focus op het verbinden van technologie met marketingstrategieën om je te helpen jouw online ambities te realiseren. Daniel's uitgebreide kennis, van het leiden van een team van webprofessionals tot het implementeren van innovatieve marketingtechnologie strategieën, maakt hem een waardevolle partner in jouw digitale reis.

Onze blogs in jouw mailbox
Ontvang onze blogs met tips, inspiratie en nieuwtjes in je mailbox. Meld je hier aan en ontvang de nieuwste blogs als eerste!