Regelmatig krijg ik de vraag van klanten wat zij moeten doen om hun site te optimaliseren voor zoekmachines. Ze zijn hard bezig met SEO en alles wat daar mee te maken heeft, maar zoeken richting waar zich op te concentreren. In dit artikel probeer ik inzicht te geven in de optimalisatieslagen die ik als effectief en vooral duurzaam zien.

Om te beginnen moet je HTML die je aan de zoekmachine geeft semantisch helemaal in orde zijn. Door de semantiek weet de zoekmachine sneller en beter waar een pagina over gaat. Dit is vaak technisch lastig voor de eindgebruiker om aan te passen, als hij eenmaal met zijn CMS aan de slag gaat. Let dus op dat het CMS of eigenlijk het template wat aan het CMS gekoppeld is, al geoptimaliseerd is voor zoekmachines.

Als dit goed ingeregeld is, kan je aan de slag. Met als stip op nummer een: tekst.

Tekst

Het klinkt heel logisch, maar is het langere tijd niet geweest. De basis, zeker na de laatste updates van Google, is tekst. Voeg je iets nieuws en unieks toe aan het web dan ben je interessant om geindexeerd te worden. Simpelweg kopiëren van bestaande inhoud zal dus geen enkel effect hebben.

Om het de zoekmachine makkelijk te maken moet het duidelijk zijn waar de pagina over gaat. Dat doe je door het zoekwoord (of zoekwoord combinatie) op verschillende manieren subtiel terug te laten komen. Waarom subtiel? Het moet wel een leesbare tekst blijven. De verhouding tussen het zoekwoord en de rest van de tekst moet niet overdreven zijn.

Gebruik het zoekwoord in ieder geval in je titel tag, je grootste kop (h1) en in elke paragraaf. Ook de metadescription moet je voorzien van het zoekwoord, het liefst redelijk vooraan in de tekst. Hoewel de metadescription niet zozeer voor zoekmachineoptiamalisatie in de zin van vindbaarheid, is het een suggestie aan de zoekmachine om die tekst te tonen in de resultatenlijst. Deze tekst moet dus wervend en converterend geschreven zijn.

Hoewel ik het niet mooi vind staan in pagina's, helpt het ook om een enkele keer je zoekwoord dikgedrukt te plaatsen.

Nog twee elementen toevoegen en alle ingrediënten zitten er in. Een na laatste is het toevoegen van links (met je zoekwoord) naar een (interne) pagina waar het zoekwoord mee verwant is. Als laatste helpt het ook om een afbeelding met een alt / titel tag te plaatsen waar ook je zoekwoord weer in is verwerkt.

Lengte


Met drie zinnen kan een zoekmachine niet zoveel. Je hebt al snel een lengte van zo'n 500 woorden nodig om een goede tekst te hebben en om het juiste gewicht te geven aan je zoekwoord voor de ideale zoekmachine optimalisatie.

Keywords ofwel sleutelwoorden

Hoewel de geleerden het er niet altijd over eens zijn, wordt het gebruik van keywords niet meer als bijdrage voor SEO gezien. Het enige wat je er mee bereikt is inzicht voor je concurrent waarop jij graag gevonden wilt worden.

Drupal zoekmachine optimalisatie

Mijn favoriete CMS'en zijn met een aantal plugins / modules snel uit te rusten met de belangrijkste tools om . Daarnaast zorgen wij bij de implementatie van het Drupal thema altijd voor de juiste semantische indeling van de inhoud en de mogelijkheid tot het gebruik van kopjes en subkopjes via de WYSIWYG-editor. Hieronder de door ons meest gebruikte modules:

Drupal SEO modules

Wordpress zoekmachine optimalisatie

Het is heel bizar en lijkt bijna oneerlijk, maar Wordpress is bij uitstek het CMS om snel en goed te scoren in zoekmachines. Ik ben er nog niet achter waarom dit CMS zo goed werkt in combinatie met de zoekmachines, maar het snelste resultaat, uiteraard met goede teksten en template, haal je met een Wordpress website. Om nog wat beter controle te hebben over de titel tags, de description en in het geval van de Yoast een vorm van controle op je optimalisatie van je pagina, zetten we standaard een van onderstaande plugins in:

Wordpress SEO plugins

Hoe kan ik je helpen?

Als je na dit alles denkt, het duizelt me, of ik heb er geen tijd voor om dit 'allemaal' te doen, dan help ik je graag! Of het nu gaat om SEO teksten of de realisatie van een (nieuwe) website op basis van Drupal of Wordpress, neem even contact met me op via 076 888 00 22 of via Twitter.


Foto credits: Kate Ray's documentary "The Semantic Web" (Wordled by Jim Stauffer

Daniel Schoone
Daniel Schoone - Chief tech
Managing partner d-Media B.V. Met zijn ervaringen als ondernemer, interesse in marketing en diepe kennis van webtechniek, helpt hij iedereen graag om efficiënt de wonderen van het web in te zetten.

Gerelateerde blog's

Tip 3: Beschrijf wat jouw doelgroep op je website kan doen

Zet jouw ideale klant op je netvlies. En stel je voor dat deze klant jouw website bezoekt. Wat wil je dat hij als eerste ziet? Welke mogelijkheden heeft hij op jouw site?

Tip 2: Definieer de doelgroep van je website

Wanneer je op zoek gaat naar jouw doelgroep, dan wil je dat dit past bij jouw diensten en/of producten. De valkuil van deze benadering is een tunnelvisie. Je beredeneert alleen vanuit jouw dienst of product waardoor je jezelf beperkt en het segmenteren van je doelgroep een lastige opgave wordt. Wij zijn een tikkeltje eigenwijs en draaien dit om!

Slimmer Online: leren over online marketing met een learning management systeem

Slimmer Online is een nieuwe online marketing cursus opgezet door onze samenwerkingspartner Think Online.

Mis niets! Ontvang onze blogs met tips, inspiratie en nieuwtjes in je mailbox. Meld je nu aan voor de online nieuwsbrief