Overslaan en naar de inhoud gaan

Samenvatting kennissessie Marketing Automation

Op het juiste moment contact leggen met je doelgroep, met een passende boodschap, volledig geautomatiseerd. Dat is Marketing Automation!

Op 16 november 2017 gaven Daniel Schoone van d-Media en Jeroen Nieuwstad van Think Online een kennissessie over Marketing Automation. Op deze pagina lees je meer over de mogelijkheden en voordelen die Marketing Automation biedt.

Marketing Automation = Minder werk, meer conversie!

Met Marketing Automation maak je gebruik van verschillende tools om leads en prospects aan je te binden. Op deze wijze speel je in op de verschillende fasen van de klantreis, van oriëntatiefase tot aankoopfase. Met Marketing Automation geef je potentiële klanten net dat zetje om over te gaan tot de conversie.

Doelgroepbepaling

De eerste stap is het bepalen van je doelgroep en hoe je deze kunt bereiken. Wij raden je aan om hierbij gebruik te maken van buyer persona’s. Dit zijn fictieve personages die je inzicht geven in de behoeften van je doelgroep. Hierdoor kan je jouw marketingcampagne inzetten om de juiste mensen, op het juiste moment, met de juiste boodschap, te bereiken. Er zijn programma’s waarmee je zulke buyer persona’s kunt ontwerpen, zoals Uxpressia.

Wanneer je weet wie jouw doelgroep is, is het tijd om de klantreis van die doelgroep uit te werken. Ga na welke stappen de klant doorloopt vanaf kennismaking met het merk tot de uiteindelijke conversie. Met behulp van je buyer persona bedenk je vervolgens aan welke content je doelgroep behoefte heeft. En geef je antwoord op de vraag via welke kanalen je de doelgroep gaat bereiken (denk aan e-mail, social media, advertentie).

Voordelen Marketing Automation

Marketing Automation heeft diverse voordelen waaronder:

  • Tijdbesparing
  • Meer verkoopmogelijkheden
  • Meer leads
  • Minder verkoopkosten

Daarnaast zijn leads meer waard wanneer ze consequent worden benaderd. Deze leads zijn bereid om meer te besteden dan leads die niet consequent zijn benaderd tijdens hun klantreis. Dit blijkt uit de statistieken die bekend zijn over Marketing Automation.

Marketing Automation tools

Marketing Automations tools geven je inzicht in de klantreis en de doorstroom tussen de verschillende fasen. Hierdoor kan je het succes meten en minder succesvolle onderdelen verder optimaliseren.

Er zijn verschillende complete Marketing Automation tools waarmee je Marketing Automations kan instellen én analyseren, waaronder:

Door pixels te plaatsen op je website zie je hoever klanten zijn in hun klantreis. Pixels zijn codes die bijhouden welke pagina’s je website bezoekers bekijken. Met Marketing Automation tools stuur je ze automatisch een passend bericht om ze te motiveren verder te gaan in hun klantreis.

Mailing tools

Naast de complete Marketing Automation tools, zijn er ook mailing tools die direct kunnen worden ingezet om je doelgroep te bereiken. Denk hierbij aan:

Met deze tools kan mails versturen op basis van inschrijving. Mensen kunnen bijvoorbeeld direct na aanmelding een e-mail ontvangen waarin wordt gevraagd een actie uit te voeren. Wanneer dit niet gebeurd, kan er 3 dagen later een vervolg e-mail worden gestuurd, etc.

Daarnaast hebben gepersonaliseerde e-mails (die afgestemd zijn op de buyer persona en klantreis) meer effect op het vervolgen van de klantreis dan generieke mails.

Toepassen in 8 stappen

Wanneer je gebruik maakt van Marketing Automation, dan zijn dit de basisstappen die je doorloopt:

  1. Breng je klantreizen en persona’s in kaart.
  2. Bepaal een doelstelling en maak een plan.
  3. Maak je funnel meetbaar (van websitebezoekers en de leads tot de uiteindelijke klanten).
  4. Zorg voor triggers om bezoekers langer vast te houden.
  5. Identificeer bezoekers met pixels.
  6. Zet campagnes in om de doelgroep te bereiken.
  7. Analyseer en optimaliseer de funnel en klantreis.
  8. Maak nieuwe content en verbeter (zoals website tekst, blog, mail en social posts).

Jumpstart Marketing Automation

Vind je het lastig om te bepalen wat voor jouw bedrijf of organisatie de beste methode is om Marketing Automation in te zetten?

Kies dan voor Jumpstart Marketing Automation! Wij bepalen samen met jou welke aanpak en tools het beste bij jouw bedrijf of organisatie passen. Dit bespaart dit jou een hoop uitzoekwerk!

Inhoud Jumpstart Marketing Automation:

  • Je ontvangt een vragenlijst ter voorbereiding van een afspraak.
  • Wij onderzoeken je website en de toolset die je al gebruikt.
  • We plannen een afspraak om je uitdaging en doelstelling te bespreken.
  • Op basis van alle verzamelde informatie ontvang je van ons een advies en plan van aanpak.

Kosten: € 495,- excl. BTW

Aanvraag Jumpstart: mail naar support@d-media.nl of bel 076 - 888 00 22.

Onze blogs in jouw mailbox
Ontvang onze blogs met tips, inspiratie en nieuwtjes in je mailbox. Meld je hier aan en ontvang de nieuwste blogs als eerste!