Technische SEO checklist voor jouw website
12 april 2022
12 april 2022
Technische SEO is minstens zo belangrijk voor de optimalisatie van jouw positie in de zoekmachine als content. Een website die technisch goed in elkaar zit heeft een positief effect op zowel Google als je bezoekers. Een goed werkende website beïnvloedt namelijk ook de gebruiksvriendelijkheid. In dit artikel leggen we je uit wat technische SEO is en op welke punten jij moet letten.
Als ondernemer wil je natuurlijk zoveel mogelijk bezoekers op je website. Want hoe meer bezoekers, hoe groter de kans op conversie. Door een gunstige positie in Google weet men je website sneller te vinden. Technische SEO gaat over het verbeteren van de technische aspecten van je website om zo deze zoekmachine positie te claimen.
In dit blog geven we je een checklist van 10 onderdelen. Optimaliseer je deze allemaal, dan heb je je technische SEO dik op orde.
De laadtijd van je pagina is essentieel voor een goede gebruikerservaring. Je wilt immers niet dat bezoekers al afhaken na (of zelfs voor) de eerste pagina geladen is. Daarnaast benadeelt Google een langzame website in het algoritme.
Aan de hand van de Core Web Vitals krijg je inzicht op welk gebied jouw website nog verbetering nodig heeft.
Via Google Pagespeed Insights controleer je eenvoudig hoe jouw website scoort op elke Core Web Vital. Ook krijg je meteen tips voor het verbeteren van je website.
Het schrijven van content voor je website kost veel tijd. Zonde als deze (vaak door een slechte structuur) niet worden geïndexeerd. Hierdoor worden ze ook niet getoond in Google. Het is dus belangrijk dat de indexatie van je website klopt, zodat alle belangrijke pagina’s ook opgepikt worden door Google. Er zijn meerdere manieren om je pagina’s correct te indexeren.
Een robots.txt bestand vertelt zoekmachines waar ze wel en niet op je website mogen komen. Zeker wanneer je een webshop hebt is een robots.txt-bestand een must. Je wilt bijvoorbeeld niet dat zoekmachines de pagina van je winkelwagen crawlen en indexeren. Dit kun je instellen via de robots.txt.
In een XML-sitemap vind je alle URL’s van de website. Zie het als een landkaart of inhoudsopgave voor Google. Het is een handig hulpmiddel om alle webpagina’s van je website in kaart te brengen. Je kunt de XML-sitemap indienen bij Google Search Console. Zo krijg je inzicht over hoe de indexatie verloopt en of er problemen als 404-errors en crawlfouten optreden.
Het menu van je website bevat links naar de belangrijkste pagina’s. Is je website kleiner, dan kun je hier al snel alle links in kwijt. Maar heb je een grotere website met wel honderden of duizenden pagina’s, dan is dit niet meer mogelijk. Door gebruik te maken van interne links zorg je ervoor dat ook deze pagina’s gevonden en geïndexeerd worden. Google kan zo jouw website beter doorlopen en bezoekers vinden sneller wat ze nodig hebben.
Duplicate content houdt in dat er op meerdere webpagina’s vrijwel dezelfde content te vinden is. Dit kan intern voorkomen (binnen je eigen website), maar ook extern (dezelfde content op een andere website). Het grote misverstand is dat duplicate content ervoor zorgt dat je website wordt ‘afgestraft’ en hierdoor niet in de zoekresultaten voorkomt. Dit is niet precies hoe het werkt, maar duplicate content heeft wel degelijk een negatief effect. Doordat de inhoud van de pagina’s letterlijk hetzelfde zijn, of sterk op elkaar lijken, weet Google niet welke URL de juiste is. Hierdoor moet de zoekmachine een keuze maken welke pagina als eerste te tonen in de zoekresultaten. Dit betekent dus dat de andere pagina wél voorkomt in de zoekresultaten, maar lager geïndexeerd wordt.
Je kunt een canonical tag gebruiken om de zoekmachine te vertellen welke van de pagina’s met duplicate content geïndexeerd mag worden. Op de primaire pagina stel je altijd een zelfverwijzende canonical in. Op de overige pagina(‘s) met dezelfde content plaats je een canonical tag die verwijst naar de primaire pagina.
Een 301-redirect is een permanente omleiding van een oude URL naar de nieuwe URL. Deze kun je instellen wanneer de navigatie op de website verandert, of je besluit een compleet nieuwe website te willen. Wanneer je geen 301-redirects hebt ingesteld, krijgt de bezoeker een 404-pagina te zien. Deze pagina geeft aan dat de pagina die je wilde bezoeken niet (meer bestaat). Je wilt 404’s het liefst zo veel mogelijk voorkomen, om het websitebezoek zo aangenaam mogelijk te maken. Maar toch zijn ze niet altijd te voorkomen. Daarom is het aan te raden om de 404-pagina goed in te richten. Dit kun je doen door:
De meta titel en meta beschrijving zijn de stukjes tekst over je website die je ziet in Google. In het CMS van jouw website kun je deze (meestal) zelf aanpassen. Het invullen van deze stukken tekst wordt vaak vergeten, waardoor Google meestal de eerste zinnen pakt die op de pagina te vinden zijn. Omdat ze een belangrijke factor spelen in de technische SEO raden we aan deze titels en beschrijvingen zelf in te vullen. Zorg hierbij dat de teksten goed aansluiten op de achterliggende pagina. Daarnaast is het ook je visitekaartje en eerste blikvanger. Spreekt een titel of beschrijving niet aan, dan is de kans groot dat mensen er niet op klikken.
Structured data is een stuk code die je implementeert in de code van je website. Het helpt Google je website beter te begrijpen en weer te geven in de zoekresultaten. Door het toevoegen van structured data toont Google in sommige gevallen extra gegevens. Bijvoorbeeld de prijs van een product, voorraad, openingstijden, reviews, event datums, vacature of adresgegevens. De extra data die op de zoekresultatenpagina wordt getoond noemen we ook wel rich snippets of rich cards. De rich snippets zorgen ervoor dat jouw website extra opvalt en onderscheidt je van de concurrentie.
Helaas zijn nog lang niet alle websites veilig. Buiten het feit dat een veilige website gewoon hartstikke belangrijk is tegenwoordig, houdt ook Google niet van onveilige websites. Je kunt een website met SSL-certificaat herkennen aan de URL: deze begint met https://. Een onveilige website mist de veiligheidsstempel ‘s’ en begint met http://. Het SSL-certificaat zorgt ervoor dat persoonlijke gegevens beveiligd zijn wanneer deze verstuurd worden. Je kunt dit certificaat aanvragen bij je hostingprovider.
Zorg voor URL’s die niet te lang zijn en de juiste zoekterm bevatten. Hierdoor weet Google eenvoudiger de inhoud van de pagina te bepalen en dus jouw website hoger weer te geven in het algoritme. Voorkom dus vreemde leestekens of te lange URL’s, en houdt het overzichtelijk.
Een voorbeeld:
/kleding/
/kleding/tops
/kleding/tops/blauw
Een niet-werkende afbeelding ziet er niet alleen gek uit, maar is ook nog eens nadelig voor de laadtijd van je pagina, en dus je SEO-positie. Alleen al door het optimaliseren van je afbeeldingen wordt je website een stuk sneller. Het doel hierbij is om de afbeelding te verkleinen zonder de kwaliteit te verliezen. Verschillende online tools kunnen dit eenvoudig voor je doen. Vergeet daarnaast niet om de bestandsnaam en ALT-tekst van de afbeelding af te stemmen met de inhoud van de pagina.
En als laatste: mobielvriendelijkheid. Sinds een aantal jaren maakt Google gebruik van mobile-first indexing: de mobiele versie van een website is leidend bij het bepalen van de zoekmachinepositie. Mobielvriendelijke website krijgen daarbij voorrang op websites die geen geoptimaliseerde mobiele versie hebben. Je kunt je website op verschillende manier mobielvriendelijk maken:
Google heeft een duidelijke voorkeur voor het responsive design. Deze helpt je dus het meest bij je positie in de zoekmachines.
Met hulp van deze technische SEO-checklist zorg jij ervoor dat de gebruiksvriendelijkheid van je website verbetert. Weet je niet waar je moet beginnen, of heb je advies nodig? Twijfel niet om ons te benaderen. Wij werken graag samen aan jouw succes.
Daniel is een expert in de wereld van online en weet dit op een begrijpelijke manier uit te leggen. Als Marketing Technoloog en eigenaar van d-Media B.V., ligt zijn focus op het verbinden van technologie met marketingstrategieën om je te helpen jouw online ambities te realiseren. Daniel's uitgebreide kennis, van het leiden van een team van webprofessionals tot het implementeren van innovatieve marketingtechnologie strategieën, maakt hem een waardevolle partner in jouw digitale reis.