Overslaan en naar de inhoud gaan

Event tracking in Google Analytics 4: Weten wat je wilt meten

26 april 2022

Google Analytics
analytics

Het tracken van events in Google Analytics opent een compleet nieuwe wereld van inzichten. Met behulp van events kun je precies zien hoe gebruikers omgaan met je website én leer je veel over hun gedrag. Het bijhouden van events is één van de krachtigste functies in Google Analytics, maar toch laten marketeers en bedrijven hier vaak kansen liggen. In dit artikel leggen we het begrip event tracking uit, vertellen we hoe het werkt en geven we een aantal tips voor het starten met event tracking.

Wat is event tracking?

Je weet waarschijnlijk al dat je Google Analytics kunt gebruiken om te zien hoeveel bezoekers je blogs wekelijks krijgt, via welk kanaal mensen op je website terechtkomen en hoe je conversieratio eruit ziet. Maar wist je ook dat je Google Analytics kunt gebruiken om te zien hoeveel mensen je whitepaper hebben gedownload, welke FAQ het meest wordt gelezen en hoe vaak een video wordt afgespeeld? In feite is event tracking is een eindeloze aanpasbare functie die (bijna) elke interactie op je website kan meten.

Nog een paar voorbeelden van mogelijkheden met event tracking:

  • De klikken op uitgaande links
  • Het bekijken van een pop-up
  • Het vergroten van een afbeelding
  • Het scrollen op een pagina
  • Waar gebruikers afhaken bij het invullen van een formulier of het check-out process
  • Selecties in een drop down lijst
  • Interacties binnen je Cookie Consent banner

Waarom is event tracking belangrijk voor marketeers?

Event tracking voegt context toe aan de tijd die mensen spenderen op een webpagina. Paginaweergaven vertellen je hoeveel mensen je pagina hebben bekeken; event tracking gaat net een stap verder en laat je zien wat gebruikers hebben gedaan toen ze een pagina bezochten. Het geeft marketeers dus de mogelijkheid om ontzettend veel te leren over de klantreis en eventuele belemmeringen ervan. Zo kan de gebruiksvriendelijkheid van je website, je ROI en je algehele marketingstrategie hierop aangepast worden.

Hoe werkt event tracking in Google Analytics 4?

Een aantal jaren geleden heeft Google Analytics zijn nieuwste versie gelanceerd: Google Analytics 4 (GA4). Het doel van deze update: uitgebreidere inzichten in het gebruikersgedrag op verschillende apparaten en platformen. Omdat de huidige Universal Analytics (UA) rond de zomer van 2023 niet meer beschikbaar zal zijn en GA4 de standaard wordt, bespreken we in dit blog de veranderingen rondom event tracking van UA naar GA4.

Vergeleken met Universal Analytics is het datamodel in Google Analytics 4 veel flexibeler. Dit betekent dat er minder beperkingen en verplichte velden zijn in vergelijking met UA. Het meest opvallende verschil met betrekking tot event tracking zijn de parameters die je kunt definiëren om te interactie van het event te beschrijven. In UA zijn dit de volgende parameters:

  • Categorie (verplicht) is de verzamelnaam die je geeft aan een (groep van) objecten die je wilt tracken. Bijvoorbeeld ‘Video views’.
  • Actie (verplicht) is het type van interactie. Bijvoorbeeld ‘Afspelen’.
  • Label (optioneel) geeft extra informatie over het event dat je wilt tracken. In dit geval bijvoorbeeld een bestandsnaam zoals ‘Video_01’.
  • Value (optioneel) wordt gebruikt voor het toewijzen van een numerieke waarde aan het event. Je wilt bijvoorbeeld dat 50% van je video bekeken wordt.

In GA4 werken de instellingen en naamgeving anders dan we gewend zijn. In UA waren events speciale acties die je kon instellen, naast de bestaande onderdelen van een sessie (zoals pageviews). In GA4 is elke actie die wordt waargenomen een event. Daarom is het goed te vermelden dat er 4 soorten verschillende event categorieën bestaan in GA4:

  • Automatische events: Deze zijn verplicht en worden altijd door GA4 gemeten wanneer iemand een pagina bekijkt. Google Analytics houdt bijvoorbeeld automatisch een gebeurtenis bij wanneer iemand minimaal 10 seconden op je website doorbrengt.
  • Enhanced measurement: Dit laat je optionele automatische gebeurtenissen tracken. Je kunt er dus voor kiezen om bepaalde automatische gebeurtenissen ‘aan’ of ‘uit’ te zetten.
  • Recommended events: Dit zijn events die door Google worden aanbevolen en meer op maat gemaakt zijn dan de events die hierboven genoemd worden. Ze zijn gegroepeerd per branche zoals online sales of games.
  • Custom events: Als bovenstaande events niet naar wens zijn, dan is de laatste optie om een custom event aan te maken.

Daarnaast kun je door parameters extra stukjes informatie rondom een event registreren. Per event worden er automatisch een aantal parameters toegevoegd, zoals bijvoorbeeld ‘page_title’ bij een ‘page_view’ event. Daarnaast kun je tot aan 25 parameters aan een event toevoegen. Even terugkomend op het voorbeeld van de ‘Video views’ hierboven, kun je in GA4 niet alleen tracken hoeveel personen je video hebben bekeken, maar ook hoeveel personen met een bedrijfsgrootte van 100-150 man personeel, in de branche marketing en met een jaarlijkse omzet van tussen de 50-100 miljoen euro. Kortom, het geeft je veel meer inzichten dan Universal Analytics.

Starten met event tracking

Om events te kunnen tracken heb je Google Analytics nodig. Je plaatst Analytics op je website via Google Tag Manager. Voordat je je events gaat instellen, is het belangrijk om over de volgende punten na te denken:

Bepaal je strategie

Het instellen van events kost veel tijd. Zonde dus als je niets doet met de ingestelde gebeurtenissen. Bepaal events aan de hand van de KPI’s van een website. Welke delen van je website zijn belangrijk? Welke onderdelen wil je verbeteren? En ben je van plan je website te migreren, track events dan zowel voor als na de migratie.

De juiste versie van Google Analytics

Check allereerst welke versie van Google Analytics je gebruikt: Universal Analytics of Google Analytics 4. Zoals besproken raden wij je aan om binnenkort te migreren naar GA4, aangezien UA op de korte termijn niet meer beschikbaar is.

Duidelijke benamingen voor je events

Vul je event names op een duidelijke en consistente manier in. Elke naam die je geeft aan deze labels verschijnt in het event tracking rapport. Je wilt dit rapport nog wel op een logische manier kunnen uitlezen. Houd daarbij ook de naamgeving van de automatische en recommended events aan. Gebruikt GA4 bijvoorbeeld video_downloads, noem jouw custom event dan niet video-downloads.

Websmart

Event tracking is één van de meest veelzijdige en waardevolle analytics technieken die er zijn. Je kunt het gebruiken om (bijna) alles te controleren wat je wilt. Daar worden we bij d-Media erg gelukkig van. Want meten = weten! Met Websmart ontwikkelen en optimaliseren we jouw website aan de hand van Google Analytics rapportages en een maatwerk dashboard. Zo zorgen we dat jij nog sneller je doelen behaalt.

Daniel Schoone - Marketing Technoloog
Daniel SchooneMarketing Technoloog & Ondernemer

Daniel is een expert in de wereld van online en weet dit op een begrijpelijke manier uit te leggen. Als Marketing Technoloog en eigenaar van d-Media B.V., ligt zijn focus op het verbinden van technologie met marketingstrategieën om je te helpen jouw online ambities te realiseren. Daniel's uitgebreide kennis, van het leiden van een team van webprofessionals tot het implementeren van innovatieve marketingtechnologie strategieën, maakt hem een waardevolle partner in jouw digitale reis.

Onze blogs in jouw mailbox
Ontvang onze blogs met tips, inspiratie en nieuwtjes in je mailbox. Meld je hier aan en ontvang de nieuwste blogs als eerste!