Zo optimaliseer je de perceived performance van je Drupal website
1 oktober 2021
Drupal Zoekmachine optimalisatie (SEO)1 oktober 2021
Drupal Zoekmachine optimalisatie (SEO)De snelheid van je Drupal website of platform is niet alleen belangrijk om met SEO hoog in de Google zoekresultaten terecht te komen. Voor de gebruikerservaring van je gebruikers en potentiële klanten is een snelle laadtijd van je website ook essentieel. Je kunt je dus volledig op de cijfertjes van de performance van je website gaan richten, maar er is ook nog zoiets als ‘perceived performance’. Dit drukt uit in hoeverre je bezoekers de snelheid van je website ervaren. En dat is minstens net zo belangrijk. In dit artikel leggen we je uit hoe je deze perceived performance voor je Drupal website kunt optimaliseren.
Als je de perceived performance van je website wil optimaliseren, zul je deze performance als eerste vanuit het oogpunt van de gebruiker moeten beoordelen. Dat is natuurlijk best een dingetje, want iets als een waargenomen prestatie is hartstikke subjectief. Je komt dan de volgende knelpunten tegen:
In principe zijn er voor een effectieve controle van de pagina performance maar 5 stappen nodig. En voor iedere stap zijn er vrij makkelijke acties om de perceived performance te optimaliseren.
Zowel de front-end als de back-end hebben een groot aandeel in de user experience en daarmee de perceived performance van je Drupal website. Niets is immers zo frustrerend als een trage respons van een website. Dit ontmoedigt bezoekers en zorgt ervoor dat potentiële klanten naar de website van je concurrent gaan. De perfomance van de front-end wordt bepaald door elementen die door de browser tijdens het laadproces opgehaald moeten worden zoals: afbeeldingen, HTML, CSS en JavaScript bestanden en zogenaamde third-party scripts. Doordat de browser al deze elementen download en bij elkaar vertoont, verschijnt er een webpagina waar de bezoeker interactie mee kan hebben. Als je de laadtijd van de front-end wil optimaliseren is het dus essentieel dat de browser zo min mogelijk elementen op moet halen om de pagina te kunnen tonen. En dat de elementen die echt nodig zijn een minimale grootte hebben. De performance van de back-end meet je door te kijken naar de TTFB (Time to First Byte). Deze bestaat uit drie elementen:
Ook hier geldt: less is more. Houd rekening met trage verbindingen, dan zit je altijd goed.
Bij het meten van de perceived performance zijn er 5 relevante statistieken die je in de gaten moet houden:
Bij deze indicator breng je in kaart hoe lang het duurt voordat de content op het scherm volledig zichtbaar is. Technieken zoals Lazy Loading en Critical CSS zijn het meest effectief om deze tijd te verkorten.
Zoals eerder vermeld: TTFB meet de tijd vanaf het verzoek van de gebruiker totdat de eerste byte van de pagina door de browser wordt ontvangen. Je wil dat deze tijd zo kort mogelijk is omdat je gebruiker anders een moment naar een wit scherm zit te kijken en dat is funest voor de perceived performance.
Met ‘Start render’ wordt de tijd bedoeld die nodig is om de eerste content in de browser van de client te genereren. Als dit lang duurt, ligt dat meestal aan opeenvolgende verzoeken. Je kunt deze beter reduceren, uitstellen of verplaatsen om de tijd te verkorten.
Laadtijd staat voor de tijd die de browser nodig heeft om de content op de opgevraagde pagina te laden. Met het activeren van HTTP/2 kun je indrukwekkende resultaten boeken om de laadtijd van individuele pagina requests terug te brengen.
Fully loaded meet de tijd waarin er geen netwerk activiteit is, zelfs als alle JavaScript bestanden al zijn ingezet. In veel gevallen zijn de third-party scripts de dader bij hoge fully loaded tijden.
Nu je weet wat je moet analyseren en evalueren om de perceived performance te optimaliseren is het zaak om na te gaan hoe je het beste kunt gaan meten. Dit zijn de beste tools:
Met deze tools kun je:
Wanneer duurt de Time to First Byte te lang? Wanneer is de fully loaded te traag? Je kunt pas echt iets met je statistieken als je ook goed vergelijkingsmateriaal hebt. Gebruik daarom deze 3 referentiepunten om in de controle van je pagina snelheden mee te nemen:
Voordat je met meten en analyseren begint, kunnen we al een beetje voorspellen welke vertragende elementen je tegen gaat komen. De kans is namelijk groot dat je hier tegenaan gaat lopen:
Embedded stylesheets, JavaScript en afbeelding zijn allemaal extra ballast bij het laden van een pagina. Ze zorgen voor een tragere start van de render en daardoor ook voor een mindere perceived performance van je website. Ga na of je al die onderdelen echt nodig hebt en overweeg daarna het gebruik van caching, verkleiningen, samenvoegingen en/of compressie.
Het is de nagel aan de doodskist van respons tijden van websites: veel te grote afbeeldingen. De tweede nagel komt van grote stylesheets en JavaScript. Gebruik ook hier caching, verkleiningen, samenvoegingen en/of compressie. Lazy Loading kan ook een mooie toevoeging zijn.
Het zou zomaar kunnen dat je de settings van je cache niet hebt geoptimaliseerd. Of dat je Drupal cache stuk is. Als dat het geval is, wordt er geen latency gereduceerd om onnodige rendering tegen te gaan. Controleer je response headers, URL/ pattern configuratie en loop de settings van je cache na.
Zware fonts kunnen ook een aandeel in het vertragen van je website hebben. Gebruik daarom caching, delivery, compressie en karakter sets. Samenvattend kunnen we stellen dat het belangrijk is om alle pagina’s, third-party scripts en afbeeldingen te evalueren. Dragen ze genoeg aan de user experience bij ten opzichte van de negatieve gevolgen van de laadtijd van de pagina? Wat caching betreft: dit is geen techniek om de performance van je website op te krikken. Als er serieuze problemen in de front- of back-end zijn, is caching geen oplossing om die problemen te maskeren. Caching werkt alleen voor de optimalisatie van de perceived performance op websites die als een zonnetje werken.
Natuurlijk zijn er ook genoeg oplossingen die de performance van de back-end van je website kunnen verbeteren:
Als je het nu echt serieus aan wil gaan pakken, dan neem je ook de volgende tips mee:
Lex begrijpt jouw marketingbehoeften en tackelt elk vraagstuk met een duidelijk einddoel voor ogen. Hij is jouw gids voor gerichte acties, efficiënte planningen en doelgerichte projectbegeleiding, zodat je je ambities kunt realiseren.