Wanneer kies je voor een multi-site?
2 augustus 2022
2 augustus 2022
Drupal heeft voor elke businesscase een effectieve oplossing. We krijgen bij d-Media steeds vaker de vraag om een verzameling gerelateerde websites te ontwikkelen. Het liefst ook nog makkelijk te beheren. Overzicht hebben in zo’n situatie is dan essentieel. Om aan deze behoefte te voldoen, heeft de community van Drupal de multi-site functie ontwikkeld. Multi-sites worden vooral gebruikt door onderwijs- en overheidsinstellingen, of organisaties met meerdere merken. In dit blog bespreken we wat een multi-site is, hoe het werkt en wanneer een multi-site voor jou geschikt is.
Een multi-site Drupal CMS architectuur omvat een verzameling websites die we bij d-Media ‘platform’ noemen. Deze websites delen dezelfde codebase, maar hebben verschillende webadressen en staan individuele vrijheid toe. Multi-sites kunnen namelijk ook verschillen in content; van kleine variaties tot zo verschillend dat de bezoeker niet weet dat er één codebase achter zit. Je krijgt dus aan de voorkant van de website alle vrijheid in hoe dingen eruit mogen zien, maar je deelt dezelfde broncode en dezelfde functionaliteiten als platform. Ook heeft elke website een eigen CMS-systeem, waar de content beheerd en aangepast kan worden.
Naast het begrip multi-site heb je wellicht ook wel eens van een multi-domein gehoord. Een multi-domein is anders dan een multi-site. Bij een multi-site opzet heeft elke website een apart CMS, maar bij een multi-domein is er maar één CMS aanwezig. Vanuit hier worden alle websites beheerd. Een multi-domein opzet wordt gebruikt om content over meerdere websites te verdelen. Afhankelijk van de domeinnaam waarop iemand binnenkomt, krijgt diegene andere content te zien.
Een voorbeeld: een regionale nieuwswebsite bestaat uit de domeinen ‘Nieuws uit Breda’ en ‘Nieuws uit Tilburg’. Nieuwsberichten uit Breda wil je delen op ‘Nieuws uit Breda’, maar een breder item kan zowel op ‘Nieuws uit Breda’ als in ‘Nieuws uit Tilburg’ gedeeld worden. Doordat er van één CMS gebruik wordt gemaakt, hoef je dit stuk content maar één keer in te voeren en te publiceren.
Een multi-domein heeft meer beperkingen dan een multi-site. De layout van de website bijvoorbeeld: Je kunt nog wel kleine onderdelen veranderen, zoals een logo of titel, maar een compleet ander design zoals bij een multi-site is niet mogelijk. Door de vrijheid die het biedt werken we bij d-Media daarom alleen met een multi-site Drupal architectuur.
De CMS’en en databases van multi-sites zijn gescheiden. Zo ook de gebruikers en content. Omdat je voor elke website in een apart CMS-systeem moet inloggen heb je meer overzicht in welke website je aan het werken bent.
Doordat de code tussen de websites gedeeld is heb je maar één bron van onderhoud. Hierdoor bespaar je tijd, moeite en kosten bij het ontwikkelen, installeren en onderhouden. Updates van server OS, server applicatie, database software, Drupal core en Drupal modules hoeven maar één keer voor de hele omgeving uitgevoerd te worden, in plaats van voor elke website en server apart.
Maken we een handige functie om bijvoorbeeld vacatures te presenteren? Doordat deze functie aan achterkant al ‘klaar’ is, kunnen we dit ook snel op andere websites doorvoeren.
Een mooi voorbeeld van een multi-site toepassing zijn de GGD vaccinatie websites. Bij de GGD kun je terecht voor verschillende soorten vaccinaties; voor je vakantie naar het buitenland, je werk of bijvoorbeeld omdat je tot een risicogroep behoort. Om het overzicht te behouden voor de doelgroep hebben we daarom drie verschillende websites uitgerold voor de GGD: GGD reisvaccinaties, GGD beroepsvaccinaties en GGD vaccinaties op maat. Drie verschillende websites met een eigen look en feel, maar die wel duidelijk bij elkaar horen. De websites zijn allemaal vanuit hun eigen CMS te beheren en hebben hun eigen database en content.
Drupal heeft voor elke businesscase een oplossing, dus laten we er een voor jou zoeken. Is een een multi-site voor jouw organisatie geschikt, of heb je meer profijt van afzonderlijke websites? Neem contact met ons op, want wij hebben het antwoord op je vraag.
Daniel is een expert in de wereld van online en weet dit op een begrijpelijke manier uit te leggen. Als Marketing Technoloog en eigenaar van d-Media B.V., ligt zijn focus op het verbinden van technologie met marketingstrategieën om je te helpen jouw online ambities te realiseren. Daniel's uitgebreide kennis, van het leiden van een team van webprofessionals tot het implementeren van innovatieve marketingtechnologie strategieën, maakt hem een waardevolle partner in jouw digitale reis.