Overslaan en naar de inhoud gaan
Werkt het web voor jou?

Voor we het over Web3 gaan hebben, even terug naar 1 en 2. In de vroege dagen van het internet waren websites vooral statisch, informatie stond op webpagina’s en de bezoekers namen het tot zich. Er was geen interactie en het internet was hoofdzakelijk gebaseerd op HTML-pagina’s. Web 2 is veel meer gericht op interactie, gebruikersbetrokkenheid, delen, samenwerken en gemeenschappen. Denk aan social media, blogs, online tools om samen te werken en het delen van video’s. Het web waar de meesten van ons grotendeels nu gebruik van maken. 

Web3

Je hebt vast gehoord van blockchain, NFT’s en Virtual Reality. Dat is Web3, waar de visie op het internet meer en meer draait om digitale identiteit en interacties, waarbij gebruikers meer controle hebben over hun gegevens. Web3 streeft ernaar om een open, transparant en vertrouwd internetecosysteem te zijn. Gebruikers zijn weer eigenaar van hun gegevens en privacy en er zijn nieuwe vormen van waardecreatie via slimme contracten en gedecentraliseerde applicaties. Klinkt nog vaag? Snappen we! We nemen je graag verder mee in Web3. 

Blockchains

Blockchains ken je misschien vooral in relatie tot cryptomunten. Blockchain is de manier waarop informatie wordt gestructureerd, het wordt geplaatst in blokken. Is een blok gevuld? Dan wordt het gesloten en gekoppeld aan voorgaande gevulde blokken. Die gevulde aan elkaar gekoppelde blokken zijn de blockchain. Als een blok gesloten is, kan de informatie die erin staat, niet meer worden gewijzigd. Zo is er dus een onomkeerbare tijdlijn van gegevens. Doel: het veilig opslaan van gegevens, zonder dat een derde partij er invloed op heeft. Door Web3 is de opkomst van cryptocurrencies mogelijk gemaakt, denk maar aan Bitcoin en Ethereum. Blockchain geeft zo bijvoorbeeld de mogelijkheid om financiële transacties uit te voeren zonder de tussenkomst van financiële instellingen. Of het geeft zorgverleners de kans om de veiligheid van patiëntgegevens te waarborgen. 

 NFT’s

Nog zo’n begrip dat je vaker hoort, NFT. Het staat voor Non-Fungible Token, wat zoveel betekent als een niet vervangbaar digitaal document (token). NFT’s zijn activa in de vorm van digitale tokens op een blockchain. Een soort virtuele eigendomscertificaten met een unieke onveranderbare code, waarmee je aantoont dat je de eigenaar bent. 

Metaverse

Nog zo’n term: metaverse. Het is een manier om Web3 te gebruiken. Het is de virtuele wereld waarin we ons wellicht meer gaan begeven in de toekomst. Met Web3 kunnen we die wereld koppelen aan het dagelijkse internetgebruik. De ontwikkelingen gaan snel, zo zijn er virtual reality brillen en kun je als je eigen avatar door de wereld bewegen. Of het al mainstream is? Nog niet, maar dat wil niet zeggen dat de doorontwikkeling niet voor een versnelling zou kunnen zorgen. Zo zou het kunnen zijn dat de Apple Vision Pro impact gaat hebben op een technologische sprong vooruit.

Marketing

Volop ontwikkelingen en mogelijkheden dus met dat derde web. Maar wat betekent dat nou concreet voor je marketing? Dat ligt er natuurlijk aan bij welk bedrijf je werkt. Voor een medewerker bij een wereldwijd bekend sneakermerk betekent het dat je NFT’s uitbrengt en voor een vooruitstrevende zorgorganisatie betekent het dat je je medewerkers in de virtuele realiteit laat ervaren hoe het is om dementerend te zijn. Voor een MKB-bedrijf is het niet persé nodig om nú meteen alle ontwikkelingen te omarmen en ermee aan de slag te gaan. De toepassingen staan, als je het ons vraagt, nog ver af van de technologieën van de gemiddelde gebruikers. Je kunt hele gave dingen doen, serieus, maar je moet je natuurlijk ook afvragen wat het kost en dat afzetten tegen hoeveel mensen je ermee bereikt. Soms is even afwachten naar de doorvertaling richting de systemen die je gebruikt een heel verstandige keuze. Want Web3 is nog volop in ontwikkeling en de echte impact op de technische marketing moet zich nog uitkristalliseren. 

Daniel Schoone - Marketing Technoloog
Daniel SchooneMarketing Technoloog & Ondernemer

Daniel is een expert in de wereld van online en weet dit op een begrijpelijke manier uit te leggen. Als Marketing Technoloog en eigenaar van d-Media B.V., ligt zijn focus op het verbinden van technologie met marketingstrategieën om je te helpen jouw online ambities te realiseren. Daniel's uitgebreide kennis, van het leiden van een team van webprofessionals tot het implementeren van innovatieve marketingtechnologie strategieën, maakt hem een waardevolle partner in jouw digitale reis.

Onze blogs in jouw mailbox
Ontvang onze blogs met tips, inspiratie en nieuwtjes in je mailbox. Meld je hier aan en ontvang de nieuwste blogs als eerste!