Overslaan en naar de inhoud gaan

Tools om websitereis van jouw klant te optimaliseren

15 juni 2023

Online Marketing
Daniel maakt een klantreis visueel

Als marketingprofessional ken je het belang van een goede customer journey. Het goed in kaart hebben van de reis die jouw klanten afleggen, én het daarop inspelen natuurlijk, helpt bij het verkopen van jouw producten of diensten. Voor je website geldt uiteraard hetzelfde, de reis die de klant daar af legt, wil je optimaliseren. Zodat de bezoeker niet afhaakt, maar juist doet wat jij wilt dat ie gaat doen. Dat kan inschrijven voor een nieuwsbrief zijn, of klikken op de knop voor het aanmelden van jouw webinar. Kortom, je zorgt ervoor dat je je bezoekers kent en weet wat ze willen. Om ze naar de juiste pagina of informatie toe te leiden. Dat kun je op aannames en gevoel laten maken, maar klopt dat gevoel altijd…? Nee dus! De hamvraag is: welke technische tools zet je in om wel de goede routing te creëren? 

Om de juiste tools in te kunnen zetten, zul je dus eerst je doelen moeten bepalen. We schreven er al eerder over: het kan lijken dat diverse afdelingen ieder hun eigen doel hebben en de website daarop aangepast willen zien. Het is de kunst om zowel marketing als sales als communicatie bij elkaar te brengen en het einddoel met elkaar te bepalen. Uiteraard draagt dat doel bij aan de strategische doelstellingen van de hele organisatie. Breng je die afdelingen (en diverse doelen) niet samen… dan gaat het je niet lukken de beste klantreis samen te stellen. 

Zoveel partijen

Grote kans dat na het bepalen van de doelen, de afdeling marketing en communicatie aan de slag gaat met de website. Waarschijnlijk wordt er een externe partij ingehuurd, een webbouwer met veel verstand van, juist, websites bouwen. Het kan zijn dat die webbouwer eigenlijk niet veel verstand heeft van conversie en routing op een site. Maar gelukkig: daar is de online marketeer juist weer goed in. Het design, het uiterlijk, van de site wordt misschien ontworpen door de vaste grafisch designer, want die is tenslotte verantwoordelijk voor heel veel van jullie uitingen. Je zit dus al makkelijk met diverse externe partijen samen, die elk afzonderlijk goed zijn in hun eigen vak. Prima natuurlijk, maar dat vergt van jou een hoop coördinatie en expertise op alle facetten. Zodat je uiteindelijk een goed werkende site krijgt, met de uitstraling van jullie bedrijf én de juiste routing voor jouw klanten en potentiële klanten. Het is absoluut de overweging waard om met één partij in zee te gaan, een bureau dat alle expertise in huis heeft. Dan weet je zeker dat het eindresultaat optimaal is. 

Pijnpunten 

Goed, terug naar de hamvraag: welke tools zet je in voor de beste routing. De mogelijkheden zijn namelijk zo ongeveer eindeloos. We gaan er even vanuit dat het visuele aspect klopt en dat de bezoeker wordt aangesproken met voor hem of haar relevante informatie. En dat het doel vastligt. De diverse klantreizen voor alle devices zijn in kaart gebracht. Nu is het zaak om eventuele pijnpunten bloot te leggen en weg te werken. Daar zijn technische hulpmiddelen voor.  

Technische hulpmiddelen 

Zo kun je software installeren op jouw website of in de browser. Daarmee registreer je alle klikken op jouw site. De resultaten worden weergegeven, zodat je in één oogopslag ziet waar heel vaak en juist minder vaak geklikt wordt. Dat is waardevolle informatie. Dacht je dat iets overduidelijk is op de site? Dan kan door het monitoren van de klikken juist blijken dat het voor de bezoeker juist helemaal niet duidelijk is. Op basis daarvan kun je gaan aanpassen en optimaliseren, waardoor de routing steeds beter zal worden. Je kunt ook aan de slag met andere statistieken om bijvoorbeeld conversie te meten. Je kent Google Analytics 4 waarschijnlijk al. Je kunt ook denken aan Usabilla. Daarmee vraag je op relevante plekken om snelle en korte feedback die bijgehouden wordt op een dashboard. En met Hotjar kun je de daadwerkelijke routing opnemen, maar ook in- en uitstappunten en klikplaatsen traceren. Als je aanpassingen doet op je website, leg je opnieuw de statistieken ernaast en kom je erachter of de aanpassing voor meer conversie zorgt. 

Maak me gek

Er zijn talloze technische snufjes die je in kunt zetten om de klantreis op je site te optimaliseren. Je kunt het kortom zo gek maken als je wilt. Van krachtige zoekfuncties tot slimme koppelingen voor automatische actie-aanbiedingen. Van koppelingen tussen site en andere software voor snellere bediening van klanten tot interactieve elementen die de bezoekers helpen met hun zoekvraag. Iedere organisatie is uniek, one size fits all bestaat eigenlijk niet. En een standaardantwoord op de hamvraag dus ook niet. Welke tools je inzet, is geheel afhankelijk van jouw doelen. Bij d-Media werken zowel marketing-, als design-, als developmentspecialisten, zodat we op alle facetten mee kunnen denken en uit kunnen voeren. Zullen we er een keer over sparren?

 

Daniel Schoone - Marketing Technoloog
Daniel SchooneMarketing Technoloog & Ondernemer

Daniel is een expert in de wereld van online en weet dit op een begrijpelijke manier uit te leggen. Als Marketing Technoloog en eigenaar van d-Media B.V., ligt zijn focus op het verbinden van technologie met marketingstrategieën om je te helpen jouw online ambities te realiseren. Daniel's uitgebreide kennis, van het leiden van een team van webprofessionals tot het implementeren van innovatieve marketingtechnologie strategieën, maakt hem een waardevolle partner in jouw digitale reis.

Onze blogs in jouw mailbox
Ontvang onze blogs met tips, inspiratie en nieuwtjes in je mailbox. Meld je hier aan en ontvang de nieuwste blogs als eerste!