Sluit maar aan!
14 december 2022
14 december 2022
Nog even een kleine throwback: Nederland krijgt in 1988 toegang tot het internet. In 2003 werd Facebook opgericht, in 2004 werd het overigens pas echt gelanceerd. Bedoeld voor studenten in Amerika om roosters te delen en mensen te vinden die op dezelfde campus rondliepen. In 2003 werd ook LinkedIn opgericht. Er waren wereldwijd zo’n drie miljard websites. WordPress werd gelanceerd, dat is nu het populairste websiteplatform ter wereld. En in 2003 was het voor iedereen mogelijk een domein eindigend op .nl aan te maken.
Je snapt dat bedrijven kansen roken met deze ontwikkelingen. De groei in online advertising nam enorm toe en gedragspatronen van consumenten veranderden door internet. Ineens was het mogelijk om data te vergaren, iets wat met de ‘oude’ media veel lastiger was. En men merkte dat er een hogere ROI was in vergelijking met bijvoorbeeld een medium als tv. De online verkoop steeg. Er lag kortom een nieuwe wereld open!
Het ministerie van Economische Zaken publiceerde in 2003 dat 83% van de Nederlandse bedrijven een internetaansluiting heeft. Iets minder dan de helft van de Nederlandse bedrijven heeft in dat jaar een website. De bedrijven gaven toen als belangrijkste voordeel aan dat de website helpt bij grotere bekendheid van zowel de naam als de producten. En ze zien het ook als middel om nieuwe klanten voor zich te winnen.
Back then werd het web dus al ingezet om bij te dragen aan de bedrijfsdoelen. Bekendheid, groei, meer verkoop. De mogelijkheden mochten misschien beperkter zijn dan nu, maar het idee blijft hetzelfde. Waar we vandaag de dag van meer platformen gebruik kunnen maken, meer kunnen integreren en veel meer kunnen meten en analyseren, nutten bedrijven twintig jaar geleden net zo goed de mogelijkheden uit. Niet allemaal natuurlijk, er zijn altijd voorlopers en langzame volgers. Maar over het algemeen kunnen we wel stellen dat internet de early adopters geen windeieren heeft gelegd.
Anno nu is het bijna ondenkbaar dat een bedrijf, van eenmanszaak tot multinational, niet meer online te vinden is. Via websites of op de socials. En er is door de jaren heen echt veel veranderd. Maar één ding is altijd hetzelfde gebleven. Als je het web voor je wilt laten werken, of dat nu in 2003 was of in 2023 is, zul je je budgetten gericht in moeten zetten. Je zult je online doelen moeten laten aansluiten op je bedrijfsdoelen. Anders schiet je met hagel en dat is in deze tijd écht niet meer nodig. We kunnen nog niet voorspellen hoe de online wereld er over twintig jaar uitziet, maar voor nu weten we zeker dat er meer mogelijk is dan je denkt. Eén advies: benader online mogelijkheden breed, maar zet niet alles in. Zoek eerst uit wat je doelen zijn en wat daar aan bij kan dragen. Op naar een mooi 2023!
Daniel is een expert in de wereld van online en weet dit op een begrijpelijke manier uit te leggen. Als Marketing Technoloog en eigenaar van d-Media B.V., ligt zijn focus op het verbinden van technologie met marketingstrategieën om je te helpen jouw online ambities te realiseren. Daniel's uitgebreide kennis, van het leiden van een team van webprofessionals tot het implementeren van innovatieve marketingtechnologie strategieën, maakt hem een waardevolle partner in jouw digitale reis.