Sluit maar aan!

14 december 2022

Razendsnelle ontwikkelingen

Nog even een kleine throwback: Nederland krijgt in 1988 toegang tot het internet. In 2003 werd Facebook opgericht, in 2004 werd het overigens pas echt gelanceerd. Bedoeld voor studenten in Amerika om roosters te delen en mensen te vinden die op dezelfde campus rondliepen. In 2003 werd ook LinkedIn opgericht. Er waren wereldwijd zo’n drie miljard websites. WordPress werd gelanceerd, dat is nu het populairste websiteplatform ter wereld. En in 2003 was het voor iedereen mogelijk een domein eindigend op .nl aan te maken. 

Je snapt dat bedrijven kansen roken met deze ontwikkelingen. De groei in online advertising nam enorm toe en gedragspatronen van consumenten veranderden door internet. Ineens was het mogelijk om data te vergaren, iets wat met de ‘oude’ media veel lastiger was. En men merkte dat er een hogere ROI was in vergelijking met bijvoorbeeld een medium als tv. De online verkoop steeg. Er lag kortom een nieuwe wereld open! 

Bekendheid en klanten winnen

Het ministerie van Economische Zaken publiceerde in 2003 dat 83% van de Nederlandse bedrijven een internetaansluiting heeft. Iets minder dan de helft van de Nederlandse bedrijven heeft in dat jaar een website. De bedrijven gaven toen als belangrijkste voordeel aan dat de website helpt bij grotere bekendheid van zowel de naam als de producten. En ze zien het ook als middel om nieuwe klanten voor zich te winnen. 

Zelfde idee

Back then werd het web dus al ingezet om bij te dragen aan de bedrijfsdoelen. Bekendheid, groei, meer verkoop. De mogelijkheden mochten misschien beperkter zijn dan nu, maar het idee blijft hetzelfde. Waar we vandaag de dag van meer platformen gebruik kunnen maken, meer kunnen integreren en veel meer kunnen meten en analyseren, nutten bedrijven twintig jaar geleden net zo goed de mogelijkheden uit. Niet allemaal natuurlijk, er zijn altijd voorlopers en langzame volgers. Maar over het algemeen kunnen we wel stellen dat internet de early adopters geen windeieren heeft gelegd. 

Laat het web voor je werken

Anno nu is het bijna ondenkbaar dat een bedrijf, van eenmanszaak tot multinational, niet meer online te vinden is. Via websites of op de socials. En er is door de jaren heen echt veel veranderd. Maar één ding is altijd hetzelfde gebleven. Als je het web voor je wilt laten werken, of dat nu in 2003 was of in 2023 is, zul je je budgetten gericht in moeten zetten. Je zult je online doelen moeten laten aansluiten op je bedrijfsdoelen. Anders schiet je met hagel en dat is in deze tijd écht niet meer nodig. We kunnen nog niet voorspellen hoe de online wereld er over twintig jaar uitziet, maar voor nu weten we zeker dat er meer mogelijk is dan je denkt. Eén advies: benader online mogelijkheden breed, maar zet niet alles in. Zoek eerst uit wat je doelen zijn en wat daar aan bij kan dragen. Op naar een mooi 2023!

daniel
Daniel SchooneDigitaal strateeg & Ondernemer

Daniel weet alles over online. En legt het uit in begrijpelijke taal. Zo kan hij je perfect helpen bij het realiseren van jouw online ambities. Digitaal strateeg en bedrijfseigenaar d-Media B.V.

Onze blogs in jouw mailbox
Ontvang onze blogs met tips, inspiratie en nieuwtjes in je mailbox. Meld je hier aan en ontvang de nieuwste blogs als eerste!