Hoe AI overviews de webstrategie van jouw mkb bedrijf veranderen in 2025
5 augustus 2025
5 augustus 2025
Op 20 mei 2025 introduceerde Google de nieuwe functie AI overviews in Nederland. Met behulp van kunstmatige intelligentie modellen als Gemini, BERT en MUM analyseert Google een zoekopdracht, haalt informatie uit relevante webpagina’s, verwerkt de context en genereert een dynamisch overzicht bovenaan de resultaten. Deze AI overviews richten zich vooral op complexe, informatieve zoekvragen en verschijnen intussen bij meer dan 13 % van alle zoekopdrachten. Omdat het overzicht de eerste plaats op een zoekpagina inneemt, leidt dit tot een lagere doorklikratio voor traditionele resultaten: Ahrefs rapporteerde gemiddeld 34,5 % minder kliks wanneer een AI overview aanwezig is. Voor mkb ondernemingen met online ambities is het essentieel om zich aan te passen aan deze nieuwe manier van zoeken.
AI overviews zijn realtime samenvattingen bovenaan de zoekresultaten. Ze werken in vijf stappen:
Google selecteert bronnen op basis van relevantie (sluit de content aan bij de zoekintentie en taal), vertrouwenswaardigheid (populariteit, actualiteit en betrokkenheid) en personalisatie (zoekgeschiedenis en locatie). De meeste AI overviews worden getriggerd door informatieve zoekwoorden zonder of met lage advertentiekosten, waardoor met name top of mid funnel zoekopdrachten worden beïnvloed.
De komst van AI overviews betekent niet dat SEO overbodig wordt; wel verschuift de nadruk. Waar traditionele SEO strategieën gericht waren op specifieke zoekwoorden, verschuift 2025 naar ervaringsgerichte en gebruiksgerichte content. Google benadrukt in zijn EEAT‑richtlijnen (Experience, Expertise, Authority, Trust) dat originele inhoud en praktijkervaring cruciaal zijn. Uit een lek van een Google API bleek zelfs dat een “OriginalContentScore” invloed heeft op rankings. Daarom wint authentieke content het van generieke AI‑teksten; gebruikers en algoritmes zoeken naar praktische ervaringen, interne data en inzichten van specialisten. Tegelijkertijd verschuift SEO van trefwoorden naar zoekintentie: onderzoek toonde aan dat slechts 5,4 % van de AI overviews de exacte zoekterm bevatte. De kern is dus om de vraag achter een zoekopdracht te begrijpen en direct antwoord te geven.
AI overviews veranderen de manier waarop gebruikers informatie vinden. Voor mkb bedrijven en organisaties met online ambities bieden ze echter ook kansen: door authentieke, actuele en gebruikersgerichte content te creëren, kunnen bedrijven een plek veroveren in deze overzichten en tegelijkertijd hun vindbaarheid behouden.
d‑Media helpt mkb ondernemingen bij het ontwikkelen van slimme webstrategieën, modern webdesign en effectieve webbouw en beheer. Met onze expertise in zowel content als techniek zorgen we ervoor dat jouw website klaar is voor de toekomst van zoeken.
Lex begrijpt jouw marketingbehoeften en tackelt elk vraagstuk met een duidelijk einddoel voor ogen. Hij is jouw gids voor gerichte acties, efficiënte planningen en doelgerichte projectbegeleiding, zodat je je ambities kunt realiseren.