Breng je customer journey in kaart: Waarom en hoe?
6 november 2024
Online Marketing6 november 2024
Online MarketingDe customer journey in kaart brengen is tegenwoordig essentieel voor elke marketeer die zijn of haar publiek beter wil begrijpen en bedienen. Maar wat houdt zo'n journey precies in en, nog belangrijker, wat kun je er mee doen? In dit blog leggen we uit waarom inzicht in de customer journey zo waardevol is en hoe je zelf eenvoudig een customer journey kunt uitschrijven. Bovendien laten we zien hoe je met technische en data-ondersteuning van d-Media deze inzichten kunt inzetten voor betere resultaten.
De customer journey is het traject dat een klant doorloopt van het moment dat ze voor het eerst van jouw product of dienst horen, tot de aankoop en daarna. Dit traject kan bestaan uit verschillende contactmomenten, zoals:
Door de hele klantreis in kaart te brengen, krijg je inzicht in hoe en wanneer jouw klanten contact maken met je merk. Dit helpt je om marketingactiviteiten veel gerichter af te stemmen, zodat klanten op het juiste moment de juiste boodschap ontvangen.
Zodra je weet hoe klanten zich gedragen en wat hen beweegt, kun je gerichte verbeteringen doorvoeren. Denk bijvoorbeeld aan:
Hier volgt een voorbeeld van hoe je een customer journey kunt uitschrijven:
Voorbeeld: Fictieve webwinkel ‘GreenGoods’
Stel, je bent een online retailer die duurzame producten verkoopt. Je customer journey kan er als volgt uitzien:
Wil je zelf aan de slag? Hier zijn de belangrijkste stappen om je customer journey op papier te krijgen:
Bij d-Media vragen we regelmatig naar de customer journey van onze klanten, omdat dit ons waardevolle inzichten biedt in de huidige interacties tussen jouw bedrijf en je doelgroep. Deze inzichten gebruiken we om te kijken waar verbeteringen mogelijk zijn in de bestaande flow. Misschien zien we dat klanten afhaken op een cruciaal moment, of dat bepaalde contactpunten onduidelijk zijn. Door de customer journey te analyseren, kunnen we samen met jou die pijnpunten aanpakken en de ervaring van je klant optimaliseren.
Daarnaast helpt het ons bij het ontwerpen en bouwen van een nieuwe gebruikservaring (UX). Als we precies weten hoe je klanten zich gedragen en wat hun verwachtingen zijn, kunnen we een website, platform of campagne ontwikkelen die perfect aansluit op hun behoeften. Hierdoor zorgen we ervoor dat klanten naadloos door de verschillende fasen van hun journey bewegen en vaker converteren.
Als d-Media kunnen we jou optimaal ondersteunen, maar we hebben een aantal gegevens nodig om goed aan de slag te gaan met jouw customer journey:
Als je deze gegevens in kaart hebt gebracht, kunnen wij helpen bij het opzetten van de technische koppelingen en data-analyse, zodat je customer journey continu geoptimaliseerd wordt.
Lex begrijpt jouw marketingbehoeften en tackelt elk vraagstuk met een duidelijk einddoel voor ogen. Hij is jouw gids voor gerichte acties, efficiënte planningen en doelgerichte projectbegeleiding, zodat je je ambities kunt realiseren.