Overslaan en naar de inhoud gaan

AVG van kracht, e-Privacy Verordening upcoming

20 augustus 2018

AVG / GDPR
e-privacy

De nieuwe privacywet, Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) is sinds 25 mei 2018 van kracht. En alsof één nieuwe wetgeving nog niet genoeg is, is er nog een nieuwe wetgeving in aantocht: de e-Privacy Verordening. Ondanks dat de invoering van die wet nog op zich laat wachten, is een goede voorbereiding op wat komen gaat belangrijker dan ooit.

Disclaimer

Voordat je verder leest, willen wij je attenderen op het volgende: Als eigenaar van een website ben en blijf je zelf verantwoordelijk voor de te ondernemen acties. Je website is ons vakgebied, vandaar dat wij hier de nadruk op leggen. We zijn geen advocatenkantoor en pretenderen dan ook niet dat onze antwoorden jou voorzien in alle oplossingen… maar we helpen je wel graag op weg om de juiste stappen te zetten! De ontwikkelingen rondom het onderwerp e-Privacy Verordening staan niet stil. Wij hebben dit artikel opgesteld met de kennis van nu. We updaten onze artikelen dan ook regelmatig. De laatste update van dit artikel heeft plaatsgevonden op 12 juli 2018.

AVG en ePV: wat is het verschil?

De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) gaat over elke vorm van verwerking van persoonsgegevens, terwijl de e-Privacy Verordening (ePV) zich uitsluitend richt op de rechten en vrijheden van consumenten op het gebied van online privacy. De e-Privacy Verordening zal de huidige Telecommunicatiewet vervangen. De ePV is bedoeld als bijzondere wetgeving bij de AVG. Dit betekent dat de ePV leidend kan zijn in specifieke gevallen waarin een organisatie te maken heeft met elektronische communicatiegegevens.

Strengere eisen door inzet marketingkanalen

In tegenstelling tot de AVG, zal in de ePV meer invulling gegeven worden aan de algemene AVG regels door ze toe te passen en te specificeren als het gaat om elektronische communicatiegegevens die als persoonsgegevens worden aangemerkt. Dit gaat van grote invloed zijn op de inzet van verschillende marketingkanalen zoals advertising, e-mail, cookies en telemarketing. Naar verwachting zullen er op de volgende bepalingen specifieke regels worden vastgelegd:

  1. Wifi-tracking
    Via wifi-tracking worden locatiegegevens met het unieke nummer van je mobiele apparaat (tablet, smartphone) opgeslagen en verwerkt. Handige informatie waarmee gekeken kan worden welke producten bijvoorbeeld populair zijn en welke niet. Via wifi-tracking is dus ook te volgen waar jij naar op zoek bent. Door middel van scherp getargette advertenties (zoals Facebook en Google Display) krijg jij de juiste content te zien. Met de ePV zal deze vorm van advertising naar alle verwachting alleen nog mogen worden ingezet als hiervoor expliciete toestemming van de consument is verkregen.
  2. Analyse van inhoud en metadata
    Communicatie bestaat uit inhoud en metadata. Denk hierbij aan bijvoorbeeld de tekst van een e-mail (inhoud) en data over de communicatie (metadata), zoals de afzender, ontvanger, duur van een gesprek of de routering van de communicatie. Door analyse van metadata kunnen bijvoorbeeld netwerken van personen en organisaties in kaart gebracht worden. Met de komst van de ePV is het nog maar de vraag of deze wijze van analyseren van gegevens mag blijven plaatsvinden of dat hiervoor ook toestemming van de consument wordt vereist.
  3. Cookies
    Zodra de ePV wordt ingevoerd, hoeven internetgebruikers niet meer op elke website cookies te accepteren, maar hoeven zij deze cookie instellingen slechts één keer aan te geven bij hun browserinstellingen. Ook al heeft de bezoeker de cookies niet geaccepteerd, zal de website altijd getoond moeten worden zoals hij hoort te zijn. Je komt dan niet meer weg met een slecht werkende website.
  4. Privacy by default
    Dit betekent dat je technische en organisatorische maatregelen moet nemen om ervoor te zorgen dat je alléén persoonsgegevens verwerkt die noodzakelijk zijn voor het specifieke doel dat je wilt bereiken. Binnen de ePV gaat dit veel verder dan alleen de specifieke toestemming die is vereist van de eindgebruiker (opt-in). Denk aan apps en diensten als Skype (Microsoft), WhatsApp (Facebook) en FaceTime (Apple), die spraak-, tekst- en videoconferentiediensten bieden via IP (en hiermee de telefoniedienst ontwijken). Deze komen namelijk ook onder de verordening te vallen evenals (digitale) televisie. Denk bijvoorbeeld aan Apple TV wat via een apart kastje - over het internet aangeboden wordt, buiten het standaard televisiepakket om.

Impact

De huidige planning is om deze verordening in 2019 in te voeren. De impact op de digital advertising markt zal echter groot zijn. In de volgende blog zullen wij je nader informeren over deze impact.

Kom in actie

Maakt jouw bedrijf gebruik van direct marketing en online advertising? Dan is het van belang om in kaart te brengen welke bedrijfsactiviteiten beïnvloed worden door deze wetgeving. Wij zullen de ontwikkelingen rondom de ePrivacy Verordening op de voet volgen. Echter, wij adviseren je ook om dit zelf goed in de gaten te houden, zeker met het oog op de inzet voor nieuwe advertentiemogelijkheden en beslissingen die de marketing technologie-infrastructuur van jouw organisatie raken. Een goede voorbereiding is immers het halve werk. Wil je nu alvast vrijblijvend sparren over de mogelijkheden van digital marketing met privacy by default als basis voor jouw organisatie? Neem contact met ons!

Loek van SteenbergenSupport

    Onze blogs in jouw mailbox
    Ontvang onze blogs met tips, inspiratie en nieuwtjes in je mailbox. Meld je hier aan en ontvang de nieuwste blogs als eerste!