AVG van kracht, e-Privacy Verordening upcoming
20 augustus 2018
AVG / GDPR20 augustus 2018
AVG / GDPRDe nieuwe privacywet, Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) is sinds 25 mei 2018 van kracht. En alsof één nieuwe wetgeving nog niet genoeg is, is er nog een nieuwe wetgeving in aantocht: de e-Privacy Verordening. Ondanks dat de invoering van die wet nog op zich laat wachten, is een goede voorbereiding op wat komen gaat belangrijker dan ooit.
Voordat je verder leest, willen wij je attenderen op het volgende: Als eigenaar van een website ben en blijf je zelf verantwoordelijk voor de te ondernemen acties. Je website is ons vakgebied, vandaar dat wij hier de nadruk op leggen. We zijn geen advocatenkantoor en pretenderen dan ook niet dat onze antwoorden jou voorzien in alle oplossingen… maar we helpen je wel graag op weg om de juiste stappen te zetten! De ontwikkelingen rondom het onderwerp e-Privacy Verordening staan niet stil. Wij hebben dit artikel opgesteld met de kennis van nu. We updaten onze artikelen dan ook regelmatig. De laatste update van dit artikel heeft plaatsgevonden op 12 juli 2018.
De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) gaat over elke vorm van verwerking van persoonsgegevens, terwijl de e-Privacy Verordening (ePV) zich uitsluitend richt op de rechten en vrijheden van consumenten op het gebied van online privacy. De e-Privacy Verordening zal de huidige Telecommunicatiewet vervangen. De ePV is bedoeld als bijzondere wetgeving bij de AVG. Dit betekent dat de ePV leidend kan zijn in specifieke gevallen waarin een organisatie te maken heeft met elektronische communicatiegegevens.
In tegenstelling tot de AVG, zal in de ePV meer invulling gegeven worden aan de algemene AVG regels door ze toe te passen en te specificeren als het gaat om elektronische communicatiegegevens die als persoonsgegevens worden aangemerkt. Dit gaat van grote invloed zijn op de inzet van verschillende marketingkanalen zoals advertising, e-mail, cookies en telemarketing. Naar verwachting zullen er op de volgende bepalingen specifieke regels worden vastgelegd:
De huidige planning is om deze verordening in 2019 in te voeren. De impact op de digital advertising markt zal echter groot zijn. In de volgende blog zullen wij je nader informeren over deze impact.
Maakt jouw bedrijf gebruik van direct marketing en online advertising? Dan is het van belang om in kaart te brengen welke bedrijfsactiviteiten beïnvloed worden door deze wetgeving. Wij zullen de ontwikkelingen rondom de ePrivacy Verordening op de voet volgen. Echter, wij adviseren je ook om dit zelf goed in de gaten te houden, zeker met het oog op de inzet voor nieuwe advertentiemogelijkheden en beslissingen die de marketing technologie-infrastructuur van jouw organisatie raken. Een goede voorbereiding is immers het halve werk. Wil je nu alvast vrijblijvend sparren over de mogelijkheden van digital marketing met privacy by default als basis voor jouw organisatie? Neem contact met ons!