Overslaan en naar de inhoud gaan

Hopeloos opportunistisch

21 december 2022

d-Media the beginning

In het twintigste jaar van d-Media, denk ik graag even terug aan het begin. Toen ik jong was en te eigenwijs om voor een baas te werken. En hopeloos opportunistisch over wat ik kon. Ik ontdekte het internet als een plek waar je met codes en programmeren iets kon maken wat er én tof uitziet én waar je iets mee kon bereiken. Het visuele aspect, gecombineerd met de interactie van de eindgebruiker, dat heeft me altijd gefascineerd. Het is als een puzzel die je wilt oplossen. En daarbij probeer ik graag dingen uit, ik hou van experimenteren. Wat dat betreft ben ik een pionier. 

Ik hou ook van ondernemen, de eerste twee jaar nog parttime. Ik werkte tijdens mijn studie als troubleshooter en dat bouwde ik na mijn studie langzaam af terwijl ik d-Media opstartte. In 2004 werd ik fulltime ondernemer. Ik begon alleen en was met toffe klussen bezig, maar ik merkte ook dat ik daardoor geen tijd had om nieuwe opdrachten binnen te halen. Ik was druk bezig, maar niet goed zichtbaar voor de buitenwereld. De eerste medewerker werd aangenomen en de groei kon doorzetten. Nu, met een team van zes mensen, bouwen we samen nog steeds aan hetzelfde: zorgen dat het web werkt voor bedrijven en organisaties. 

Continu leren

Voor mij is samenwerken erg belangrijk, samen mooie dingen maken, met elkaar sparren, de puzzel leggen. Met mijn team, met vakgenoten. Maar ook sparrend met andere ondernemers. Je kunt alleen maar leren van elkaar. Elke dag opnieuw. Het zal je niet verbazen dat ik leergierig ben, ik kijk continu naar technologische ontwikkelingen, waar moet ik meer van weten? Wat zijn de opties, wat kan ik ermee doen? En dat geldt ook voor mijn teamgenoten bij d-Media. We zijn constant in beweging en ontwikkeling. Dat vind ik mooi. 

Zijwegen

Bijna twintig jaar ondernemen gaat natuurlijk niet altijd over rozen. Er zijn ups en downs. Dan is er weinig werk, dan is weer geen personeel te vinden, dan zijn de processen intern voor verbetering vatbaar en ga zo maar door. En natuurlijk heb ik ook de focus wel eens verschoven. Ik heb wat zijwegen bewandeld, die achteraf gezien niet pasten bij mijn drijfveren. Zo hebben we een tijdje meer met standaard templates gewerkt, maar daarmee konden we niet altijd de beste oplossingen voor een bedrijfsvraagstuk realiseren. Dus dat was het niet. Achteraf bezien had ik misschien ook eerder iemand moeten inhuren voor sales, dan hadden we harder kunnen groeien. Of dat als gemiste kansen voelt? Nee hoor, maar door te evalueren en sparren met anderen, leer en groei ik wel. En weet ik inmiddels dat we niet moeten afstappen van waar we echt in geloven. Je kunt het web écht voor je laten werken!

Onze blogs in jouw mailbox
Ontvang onze blogs met tips, inspiratie en nieuwtjes in je mailbox. Meld je hier aan en ontvang de nieuwste blogs als eerste!