Zoekmachineoptimalisatie staat op de agenda van elke ambitieuze organisatie. Want een hogere positie in Google betekent al snel significant meer bezoekers voor jouw website. Denk je bij zoekmachineoptimalisatie alleen aan zoekwoorden en links? Think again. Google weegt ook de techniek en algehele ervaring (UX) mee. Wat betekent dat voor jouw website?

Zoekmachineoptimalisatie: meer dan zoekwoorden

Dat je bij zoekmachineoptimalisatie aan zoekwoorden denkt, is niet zo gek. Relevante content is en blijft de belangrijkste factor om hoog te scoren in de zoekresultaten van Google. Maar het wordt steeds moeilijker om de kwaliteit van concurrerende content te overstijgen. Als jouw content gelijkwaardig is aan die van je concurrentie, zal de gebruikerservaring de doorslag geven. Daarom komt Google in 2021 met een nieuwe rankingfactor: Page Experience.

Nieuwe rankingfactor ‘Page Experience’

Waarschijnlijk wist je al wel dat Google naast relevante content en linkbuilding ook waarde hecht aan goede techniek. Tot nu toe waren dat factoren als een snelle laadtijd en mobielvriendelijkheid. Google heeft nu besloten om die technische aspecten met nieuwe factoren te bundelen om de algehele gebruikerservaring, de User Experience (UX) van je website te meten. Page Experience omvat 7 elementen om jouw UX holistisch te meten en beoordelen.

Deze belangrijke rankingfactor staat voor 2021 op het programma bij Google, dus maak er nu werk van om straks de vruchten te plukken.

Maak deze 7 elementen in orde

Google hanteert 7 factoren om jouw Page Experience te berekenen. De eerste 4 zijn je waarschijnlijk al bekend, de laatste 3 voegt Google daar straks aan toe.

  1. Mobielvriendelijk

    Hoeveel van jouw bezoekers zien je website op een tablet of smartphone? Steeds meer mensen surfen mobiel, daarom weegt Google een positieve mobiele ervaring mee.

    Test hoe mobielvriendelijk jouw website nu is. 

  2. Veilig

    Hoe veilig is je website? Heb je geen beveiligingsproblemen, malware, misleidende pagina's, schadelijke downloads of andere veiligheidsproblemen? Mooi. Dan scoor je punten bij Google.

  3. HTTPS

    Dit herken je aan je domeinnaam. Staat er een slotje voor, of begint je domeinnaam met ‘https://’? Dan zit je goed. HTTPS beschermt het uitwisselen van de data van je bezoekers en voorkomt dat bezoekers verbinding maken met een nep-website.

  4. Intrusive interstitials

    Toon je opdringerige elementen op je website, zoals popups, noodzakelijke logins en storende banners? Dan straft Google dat af met minpunten voor je ranking.

  5. Laadtijd

    Hoe snel laadt jouw website als je bezoeker die opent? Google stelt als benchmark vast dat het 2,5 seconden mag duren om een 'goede' score te behalen.

    Je meet de snelheidsprestaties van jouw website op Google PageSpeed Insights.

    Kijk voor de laadtijd naar LCP, Largest Contentful Paint. Dat is de tijd die nodig is om het grootste zichtbare element van je website te laden dat direct in beeld komt.

  6. Interactie

    Eén van de belangrijkste aspecten van UX: interactie. Klikt je bezoeker op een knop, dan wil hij of zij merken dat die interactie is geregistreerd.

    Google meet dat via First Input Delay (FID). Die statistiek houdt de tijd bij vanaf het moment dat een gebruiker voor het eerst met een element communiceert, tot het moment waarop de browser op zijn actie reageert.

    Voor een goede score is 100ms of korter de eis.

    Check hoe jouw website scoort op FID via Google PageSpeed Insights.

  7. Visual Stability

    Je gebruikerservaring wordt flink verpest als de elementen verspringen op het moment dat je wil scrollen of klikken. Dat gebeurt als elementen synchroon of dynamisch laden. Daarom waardeert Google ‘Visual Stability’ voor betere UX.

    Google meet dit in CLS, Cumulative Layout Shift. Het aantal keren dat een zichtbaar element op je pagina van zijn oorspronkelijke positie beweegt, mag maximaal 0,1 zijn voor een goede score.

    Ook de CLS van je website ontdek je via Google PageSpeed Insights.

UX pageranking factor zoekmachine optimalisatie Google

Hoe scoort jouw website nu?

Je kunt de technische prestaties van jouw website heel makkelijk zien op Google PageSpeed Insights. Vul de domeinnaam in en klik op ‘Analyseren’. Je krijgt dan van Google gratis een uitgebreide rapportage van hoe jouw website technisch presteert. Scoor je groen? Dan zit je al goed! Scoor je oranje? Dan is er ruimte voor verbetering. Scoor je rood? Dan moet je echt aan de slag!

d-Media heeft ruime ervaring met het optimaliseren van websites. Wil je weten wat jouw website nodig heeft en wat er beter kan aan jouw bestaande site? Bel ons op 076 - 888 00 22 en maak vrijblijvend een afspraak.

Photo by Myriam Jessier on Unsplash

Daniel Schoone
Daniel Schoone - Digitaal strateeg & Ondernemer
Daniel weet alles over online. En legt het uit in begrijpelijke taal. Zo kan hij je perfect helpen bij het realiseren jouw online ambities. Digitaal strategie en bedrijfseigenaar d-Media B.V.

Op zoek naar inspiratie? Of heb je een concrete vraag?

Neem even contact op via 076-8880022 of support@d-media.nl

Mis niets! Ontvang onze blogs met tips, inspiratie en nieuwtjes in je mailbox. Meld je nu aan voor de online nieuwsbrief