Tip 4: Leg vast aan welke richtlijnen je website moet voldoen
29 oktober 2018
29 oktober 2018
Een goede voorbereiding creëert de juiste condities die nodig zijn om van jouw website een succes te maken. Webrichtlijnen vastleggen hoort daar zeker bij! Het maakt jouw website beter vindbaar, interactiever en responsive. Waar ligt het uitgangspunt voor jouw organisatie als het gaat om webrichtlijnen?
In onze blog, 10 tips ter voorbereiding op je offerteaanvraag, hebben wij de belangrijkste tips opgesomd wanneer je een nieuwe website of weboplossing voor ogen hebt. We behandelen iedere tip afzonderlijk om dieper op de materie in te gaan en jou te voorzien van meer informatie bij elke tip.
Webrichtlijnen zijn bijvoorbeeld verplicht voor publieke en overheidswebsites, maar ook voor andere bedrijven is het verstandig hierover na te denken. Denk bijvoorbeeld aan toegankelijkheid voor mensen met een functiebeperking of voor ouderen. Of ligt het zwaartepunt voor jouw organisatie op privacy of juist op het tracken en profileren van bezoekers?
Bij ons ben je standaard verzekerd van een snelle, responsive website met een goede beveiliging (SSL). We gaan in op de 4 meest voorkomende richtlijnen:
Over het algemeen zal je een website wensen die is afgestemd op de algemene huisstijl van je organisatie, denk aan kleuren en het logo. Ben je bewust dat je huisstijl op een website anders kan ogen dan op briefpapier of een nieuwsbrief. Mocht je een huisstijlboek hebben, bepaal dan hoe je elementen als fonts, lettertype-groottes en foto’s wilt tonen op je website. Houd bij een kleurrijke huisstijl bijvoorbeeld één lijn aan met voldoende witruimte. Zo komen jij en ook de gebruiker niet voor verrassingen te staan ;-)
Je hebt inmiddels beschreven wat jouw doelgroep op je website kan doen. Vergelijk alle mogelijkheden die jouw ideale klant op jouw site heeft eens met het doen van boodschappen. Je loopt een bepaalde route en je komt altijd uit bij de kassa toch? Hoe is dat op jouw website? Hoe wil je dat de aankoop van jouw dienst of product verloopt? Bepaal de meest gebruiksvriendelijke en toegankelijke route op jouw site. Zorg ervoor dat jouw klant direct een product kan bestellen of dat ene interessante artikel kan lezen en erop kan reageren.
Vergeet ook gebruiksvriendelijkheid aan de ‘achterkant’ van jouw website niet! Laat degene die de website gaat beheren en aanpassen bepalen wat zij zelf wil kunnen doen binnen het CMS (Content Management Systeem).
Voor de bouw van je nieuwe website is het verstandig om al na te denken wat er nodig is om je website AVG proof te maken. Worden er bijvoorbeeld persoonsgegevens gevraagd? Denk dan ook na over hoe deze moeten worden opgeslagen. Dit scheelt extra investeringen of sancties / boetes achteraf. Op onze pagina Alles over de AVG / GDPR vind je de veelgestelde vragen en laatste blogs omtrent dit onderwerp.
SEO (zoekmachine optimalisatie) is een middel om je doel te bereiken. Dus bepaal eerst de doelen van je website en definieer de doelgroep van je website! Daarnaast houden zoekmachines van eenvoud. Hoe simpeler en logischer je website is ingedeeld, hoe fijner zoekmachines het vinden. En jouw ideale klant waarschijnlijk ook. Met jouw doelen en doelgroep op je netvlies kan je gerichter content schrijven. Wanneer jouw site technisch geoptimaliseerd is en je content optimaliseert voor zoekmachines, hoe hoger je scoort bij zoekresultaten en jouw doelgroep daarmee bereikt.
De mogelijkheid van het delen van content via sociale media vergroot vervolgens de autoriteit van je website. Mis je de juiste kennis of medewerkers binnen je organisatie om dit middel in te zetten? Wij brengen je graag in contact met onze samenwerkingspartner die specialist is op het gebied van online marketing.
Neem jouw uitgangspunten mee in het gesprek met degene die jouw website gaat bouwen.
Ik hoor je denken: “Ik moet aan zoveel denken en we zijn pas bij tip 4!”
Wij begrijpen als geen ander dat er nogal wat op je afkomt bij de ontwikkeling van een nieuwe website of weboplossing. Wij hebben, door onze passie voor alles wat met webtechniek te maken heeft, de kennis en vaardigheden in huis.
Dus heb je hulp nodig, neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.
Wij helpen je graag om van jouw website een succes te maken!
Daniel is een expert in de wereld van online en weet dit op een begrijpelijke manier uit te leggen. Als Marketing Technoloog en eigenaar van d-Media B.V., ligt zijn focus op het verbinden van technologie met marketingstrategieën om je te helpen jouw online ambities te realiseren. Daniel's uitgebreide kennis, van het leiden van een team van webprofessionals tot het implementeren van innovatieve marketingtechnologie strategieën, maakt hem een waardevolle partner in jouw digitale reis.