1
2
Travel Inventive is een expert in het bedenken en regelen van orginele schoolreizen en studiereizen. Ze kennen de... Lees verder
NCR is de vereniging van en voor coöperaties in Nederland. Samen met hun leden versterken ze het coöperatief... Lees verder

d-Media web professionals

Internetbureau voor haute couture websites

Tip 2: Definieer de doelgroep van je website

In onze blog, 11 tips ter voorbereiding op je offerteaanvraag, hebben wij de belangrijkste tips opgesomd wanneer je een nieuwe website of weboplossing voor ogen hebt. We behandelen iedere tip ook afzonderlijk om dieper op de materie in te gaan en jou te voorzien van relevante informatie. Zo zijn we van start gegaan met Tip 1: Bepaal korte en lange termijn doelen van je website. Tijd voor de tweede tip: het formuleren van jouw ideale doelgroep!

Hanteer de andersom-methode

Wanneer je op zoek gaat naar jouw doelgroep, dan wil je dat dit past bij jouw diensten en/of producten. De valkuil van deze benadering is een tunnelvisie. Je beredeneert alleen vanuit jouw dienst of product waardoor je jezelf beperkt en het segmenteren van je doelgroep een lastige opgave wordt. Wij zijn een tikkeltje eigenwijs en draaien dit om!

Denk aan jouw ideale klant. Voor wie spring jij iedere dag je bed uit? Waar woont jouw ideale klant, wat is zijn leeftijd, inkomen en burgerlijke staat? Waar ligt jouw ideale klant van wakker? Waar kan jij jouw ideale klant mee van dienst zijn? Welke oplossingen heb jij voor jouw ideale klant?

Denk groot, denk in mogelijkheden en ben zo specifiek mogelijk! Je wilt anders zijn dan je concurrenten, dus hoe specifieker jij je ideale klant omschrijft, hoe beter. Hiermee onderscheid jij je namelijk van de rest. En laat dat nu precies de bedoeling zijn. Doelgroepsegmentering wordt hiermee gemakkelijker. Daarnaast schept het duidelijkheid voor jezelf, maar ook binnen teams of afdelingen. Daarnaast is de boodschap voor je doelgroep, jouw potentiële klant dus, ook helder.

Het kan zijn dat jij meerdere ideale klanten hebt en dat is prima. Om te voorkomen dat je verzand in algemeenheden of vage beschrijvingen, begint met één ideale klant. Pas wanneer je deze volledig omschreven hebt, ga je naar de volgende ideale klant. Het kan namelijk zomaar zo zijn dat jij vooraf bijvoorbeeld drie doelgroepen had bedacht, maar dat je er achterkomt dat je twee ideale klanten hebt die volledig de lading dekken.

Stem jouw dienst of product af op je ideale klant

Met de andersom-methode zoek jij dus eerst jouw doelgroep. Daarna creëer jij je diensten of producten, zodat dit precies aansluit bij de behoefte van je doelgroep. Heb je al een dienst of product ontwikkeld? Sleutel dan net zo lang totdat dit is afgestemd op jouw meest ideale klant.

Alles staat of valt met de manier van communiceren naar je klanten. Wanneer jij jouw boodschap blijft uitdragen, bereik je jouw ideale klant. De kans dat daardoor klanten producten of diensten bij je afnemen, wordt hiermee vergroot. Creëer in je content het wow-effect bij jouw ideale klant, zodat hij niet anders kan dan roepen “Dit product moet ik hebben!” of “Deze dienst is precies wat ik zoek!”

Begin op tijd met het maken van teksten voor de pagina’s en alle afbeeldingen die in de website moeten komen - spoiler: Een kleine vooruitblik naar tip 11: ga tijdig aan de slag!. Irrelevant na dit artikel, maar zorg er uiteraard voor dat jouw content volledig is afgestemd op jouw ideale klant ;-)