Tip 1: Bepaal de korte- en lange termijn doelstellingen van je website

20 september 2018

Welke korte en lange termijn doelen heb jij voor jouw website?

Of je nu voor een redesign of een hele nieuwe website gaat, bedenk vooraf altijd waarom je dat eigenlijk wil. Je website is namelijk een middel om een bepaald doel te bereiken, je wil bijvoorbeeld meer klanten werven of een betere technische basis voor je online activiteiten ontwikkelen. Zonder doelstellingen voor je website vaar je zonder kompas en heb je geen idee waar je naartoe gaat.

In het blogartikel ’10 tips voor de offerteaanvraag van je nieuwe website’ hebben we een opsomming gemaakt van de tips die je kunt gebruiken als je een nieuwe website of weboplossing voor ogen hebt. Hiermee maak je je wensen en behoeften concreet. In dit artikel gaan we dieper in op de eerste tip: bepaal de korte- en lange termijn doelstellingen van je website.

Bepaal een collectief doel

Een marketing manager zal bij het plan voor een nieuwe website een ander doel voor ogen hebben dan een managing director. En een communicatiemedewerker zal ongetwijfeld ook andere doelen hebben dan een sales medewerker. Daarnaast zijn er – niet geheel onbelangrijk – ook nog eens je klanten. Wat is hun doel als ze op die nieuwe website komen kijken?

Om alle neuzen dezelfde kant op te laten wijzen is het goed om tijdens het bepalen van de doelstellingen van je website dit vanuit verschillende invalshoeken te bekijken. Zo kun je bijvoorbeeld een brainstormsessie met alle betrokkenen houden. Bij d-Media doen we tijdens de fase Webstart een zogenaamde ‘geeltjes-plak-sessie’ om de doelstellingen te bepalen.

Tijdens zo’n sessie noteert iedereen vanuit zijn of haar eigen perspectief de doelen van de website op aparte geeltjes. Vervolgens hangen we al die geeltjes op en slapen we er een nachtje over. De kans is groot dat er daarna nieuwe conclusies boven tafel komen. Er worden andere verbindingen gelegd, waardoor je tot het beste eindresultaat komt. 

Voorbeelden van collectieve doelen

Aan de hand van de geeltjes-plak-sessie kun je ongetwijfeld een algemene deler ontdekken. Zo kom je er onder andere achter of de organisatie er meer op is gericht om verbinding en interactie tot stand te brengen of juist wil informeren en adviseren. 

Andere voorbeelden van collectieve doelen zijn:

  • We willen de uitstraling van ons bedrijf versterken;
  • We willen in contact komen met potentiële klanten;
  • We willen onze bezoekers informeren.

De winst van dergelijke collectieve doelen is dat iedereen erachter staat. Het wordt door alle betrokkenen gedragen omdat er een gezamenlijk belang is.

Onderscheid de overige doelstellingen van je website

Als je eenmaal het belangrijkste collectieve doel hebt bepaald, kun je vervolgens onderscheid gaan maken in de overige doelstellingen. Maak deze meetbaar zodat je deze kunt analyseren en dus ook daadwerkelijk resultaten kunt definiëren. Dit zijn dan bijvoorbeeld doelen als:

  • De conversie van een lead naar een klant is met 35% verhoogd;
  • Het aantal herhaalbezoeken en aankopen via de website is met 25% verhoogd;
  • De imagomonitor laat zien dat 40% van de bezoekers ons merk als een autoriteit beschouwd;
  • De afhandelingstijd van offerteaanvragen is met 30% verkort;
  • Het aantal calls naar het service center is met 15% afgenomen.

Met deze doelstellingen ontstaat er een duidelijke visie voor de toekomst van je website. Neem deze doelen dan ook mee in de briefing met het bureau dat de nieuwe website gaat maken. Zij kunnen dan helpen om de techniek zo op te zetten dat deze doelen makkelijker gehaald kunnen worden.

Verdeel de doelen in fasen

Je hebt het collectieve doel en de overige doelstellingen allemaal helder geformuleerd. Dan is het nu tijd om onderscheid te gaan maken in de doelen die je in de eerste fase wil bereiken en welke doelen voor de tweede en derde fase van belang zijn. Het is daarbij heel belangrijk dat het behalen van die doelstellingen een realistisch tijdspad hebben.

Het is namelijk een grote valkuil om te verwachten dat je alle doelstellingen binnen een paar weken na de lancering van je website kunt bereiken. Dit zorgt alleen maar voor teleurstellingen en dat is nergens voor nodig. Verdeel de gestelde doelen daarom in verschillende fasen. Als de doelstellingen vrij groot zijn, maar ze dan kleiner. Zo kun je stap voor stap al je doelen halen en op termijn alles aftikken.

Een voorbeeld van een doelstelling voor de eerste fase is dat je drie keer zoveel bezoekers via Google aantrekt. Zodra de website is gelanceerd en dit doel is gehaald, kun je met de website aan de onderliggende doelstellingen werken. Dit kan het verdubbelen van de conversie zijn, het opzetten van een koppeling tussen de website en een backoffice systeem of het ontwikkelen van een klantenportaal.

Visie voor de toekomst

Omdat je in je doelen een duidelijk onderscheid maakt, ontstaat er een duidelijke visie voor de toekomst van de website. Deze lange termijn doelstellingen kun je met het bureau dat de website gaat maken bespreken, zodat ze dit mee kunnen nemen als het fundament van de website.

Het voordeel hiervan is dat er bij voorbaat al wordt nagedacht over de inrichting en er worden gerichte keuzes gemaakt in de techniek. Hier zul je in de toekomst veel voordeel van hebben! 

Kun je hulp gebruiken bij het bepalen van de korte- en lange termijn doelstellingen van jouw nieuwe website? Neem dan contact op met d-Media. Onze strategen denken met onze oplossing Webstart  graag met je mee zodat die nieuwe website je nog meer op gaat leveren. Contact

Daniel Schoone
Daniel SchooneDigitaal strateeg & Ondernemer

Daniel weet alles over online. En legt het uit in begrijpelijke taal. Zo kan hij je perfect helpen bij het realiseren van jouw online ambities. Digitaal strateeg en bedrijfseigenaar d-Media B.V.

Onze blogs in jouw mailbox
Ontvang onze blogs met tips, inspiratie en nieuwtjes in je mailbox. Meld je hier aan en ontvang de nieuwste blogs als eerste!