“Proactief: iedereen roept het, maar weinig komen het na.”
30 oktober 2020
30 oktober 2020
Elke opdrachtgever wil het: een proactief internetbureau. Mensen die zelf met ideeën komen, in plaats van erom te moeten vragen. Maar bij te veel bureaus is proactiviteit een tijdelijke oprisping. Dat komt volgens Daniel Schoone doordat het geen vast onderdeel van de bedrijfsvoering is: “Bed je het niet goed in, dan vernieuw je niet genoeg en verlies je klanten.” De eigenaar van internetbureau d-Media wijst ook naar anders agile werken en automatisering als ingrediënten om proactief te zijn en blijven.
Proactief. Veel bureaus roepen het, maar velen laten het na. Hoe komt dat? Schoone: “Aandacht is tijd en tijd is geld. Voor proactiviteit mag je dus ook geld vragen. Want je moet wel tijd maken om proactief te kunnen zijn. Daar horen goede afspraken bij.”
Die investering betaalt zich volgens Schoone uit, voor zowel klant als bureau: “Klanten zijn verzekerd van een continue stroom aan ideeën, waar we een deel van omzetten in concrete acties en verbeteringen. Voor ons is het de ultieme vorm van klantbehoud. Veel bureaus zijn alleen proactief tijdens de acquisitie, maar als het druk is vergeten ze proactief te zijn. Als een klant dan gaat heroverwegen, ben je ‘m vaak kwijt.”
Hoe zorgt d-Media ervoor dat ze niet vergeten om proactief te zijn? Schoone: “Wij steken proactiviteit in als vast onderdeel van WebSmart, onze oplossing voor weboptimalisatie. Als team denken we elke maand actief mee met onze klant en komen met concrete ideeën en acties om verbeteringen door te voeren. Onze klant kan daar zijn wensen bij leggen. Zo worden we samen elke maand beter. Ik vind het ook belangrijk om duidelijke afspraken te maken over de opvolging, zodat we ook echt elke maand vooruitgang boeken.”
Proactief werken vraagt ook wat van je werkproces, vindt Schoone: “Soms zitten projectmethodes proactiviteit in de weg. Te lange doorlooptijden geven dan te weinig ruimte om wendbaar te blijven. Agile werken, projecten opknippen in kleine fasen, is dan de uitkomst. Veel bureaus werken daarvoor volgens Scrum, maar zetten dan de beste mensen in het scrumteam en niet op het oplossen van de issues en vragen. Daarmee verlies je projectkennis en kwaliteit van je development. Zonde, want dat zijn toch de mensen waar vaak de beste verbetersuggesties vandaan komen. Bij d-Media houden we projecten zo compact mogelijk, met genoeg ruimte en de juiste mensen om proactief te kunnen zijn.”
Proactief werken hoeft volgens Schoone niet altijd nieuwe energie te vragen, als je herhalende taken slim automatiseert. “Door te automatiseren besparen we tijd, die we weer kunnen besteden aan onze klanten. Een voorbeeld van een proces dat wij hebben geautomatiseerd is de manier waarop wij security updates doen. Alle websites die bij ons in onderhoud zijn, testen we automatisch visueel en functioneel op een schaduwomgeving. Bij elke wijziging die we doen, zien we dan meteen wat het effect ervan is. Óók op de onderdelen waarvan we verwachten dat de wijziging geen invloed zal hebben. Hiermee voorkomen we slordigheden en onvrede bij klanten. Na een succesvolle test gaan de wijzigingen live.”
Schoone vindt dat opdrachtgevers mogen verwachten van hun bureau dat ze hen blijven prikkelen. “Vanuit onze passie voor het vak houden we continu de laatste ontwikkelingen bij. Daar maken we een match mee met de ambities van onze klanten. We prikkelen onze klanten met nieuwe ideeën, die we vertalen in slimmigheden. Ik denk dat iedere opdrachtgever daarbij gebaat is.”
Bel 076 888 00 22 of mail naar info@d-media.nl.
Daniel is een expert in de wereld van online en weet dit op een begrijpelijke manier uit te leggen. Als Marketing Technoloog en eigenaar van d-Media B.V., ligt zijn focus op het verbinden van technologie met marketingstrategieën om je te helpen jouw online ambities te realiseren. Daniel's uitgebreide kennis, van het leiden van een team van webprofessionals tot het implementeren van innovatieve marketingtechnologie strategieën, maakt hem een waardevolle partner in jouw digitale reis.