Online succesvol worden? Start met je online doel.
30 november 2022
30 november 2022
Als ondernemer heb je je bedrijfsdoel helder voor ogen. Met passie en plezier werk je elke dag met je collega’s aan die doelen. Jullie weten waarom jullie wat doen, voor wie je het doet en hoe je dat doet. So far, so good. Grote kans dat je online aanwezig bent, met een website, een webshop, op social media en wellicht verstuur je met regelmaat inhoudelijk interessante nieuwsbrieven naar bestaande klanten. Natuurlijk draagt alles wat je online doet ook bij aan de bedrijfsdoelen. Logisch toch?
Ja? Is dat zo? Weet je echt wat je online doel is? Wil je meer mensen informeren? Meer producten verkopen? Inschrijvingen voor je nieuwsbrief? Service bieden? Conversies bewerkstelligen? Verkoopkosten verlagen? Bewustwording creëren? Slimmer en overzichtelijker werken? De klantenkring vergroten? We noemen hier zomaar negen mogelijke doelen op. Met vraagtekens erachter. Want wellicht wil je iets anders bereiken met je online activiteiten.
Het zal je niet verbazen dat je eerst moet bepalen welk doel je wilt bereiken, voordat je überhaupt kunt bepalen welke middelen je op welke manier in gaat zetten. Je bedrijfsdoelen zijn gericht op jouw bedrijf, op jouw producten of diensten, op jouw team. Dat is de basis voor het online doel. Als het bedrijfsdoel is om in drie jaar tijd een omzetverdubbeling te realiseren, zul je je online doel daarop aan moeten laten sluiten. Dat kan door het versterken van de naamsbekendheid bijvoorbeeld, maar ook door de inrichting van je website. Je online doel ligt dus altijd in het verlengde van je bedrijfsdoel.
Dit klinkt je vast nog steeds heel logisch in de oren. Toch is het nog niet eenvoudig om een online doel te bepalen. Je kunt zelf de eerste stappen zetten door heel praktisch aan de slag te gaan en het collectieve doel vast te stellen, om de algemene deler te ontdekken. Dan weet je of je bijvoorbeeld de uitstraling van het bedrijf wilt versterken of in contact wilt komen met potentiële klanten. Vervolgens duik je een stapje dieper met meetbare doelstellingen. Denk aan: conversie is 35% hoger of 25% meer verkoop via de site.
Pas als je echt weet wat je online wilt, komen de volgende vragen. Namelijk hoe kun je dat het beste doen? Welke rol kan online spelen? Kun je bestaande kanalen benutten en optimaliseren, systemen en softwarepakketten inrichten? Moet je investeren in online marketing en wat ga je dan doen? Hoe staat het er nu voor en waar wil je naartoe? En zo zijn er nog veel meer vragen die je zult moeten beantwoorden op weg naar een gedegen online strategie. Er zijn diverse modellen die houvast geven. Zo kun je bijvoorbeeld persona’s uitwerken en klantreizen per product of dienst onderzoeken om te bepalen voor welk doel je welke middelen kunt inzetten. Het is even wat werk…maar deze basis levert uiteindelijk betere resultaten op. Je krijgt grip op je zaak, je doet niet zomaar meer vanalles wat. Het is de enige weg naar de juiste keuzes (en mogelijk ook de juiste investeringen), zodat je het web voor je kunt laten werken en in de goede richting groeit.
Tot zover de denkwijze, in het kort een aantal praktisch stappen die je nu kunt zetten:
Daniel is een expert in de wereld van online en weet dit op een begrijpelijke manier uit te leggen. Als Marketing Technoloog en eigenaar van d-Media B.V., ligt zijn focus op het verbinden van technologie met marketingstrategieën om je te helpen jouw online ambities te realiseren. Daniel's uitgebreide kennis, van het leiden van een team van webprofessionals tot het implementeren van innovatieve marketingtechnologie strategieën, maakt hem een waardevolle partner in jouw digitale reis.