Overslaan en naar de inhoud gaan
Daniel

Daniel is een enthousiasteling als het om generatieve AI gaat, dat steken we niet onder stoelen of banken. Hij experimenteert volop en vertaalt de kansen naar mogelijkheden voor klanten van d-Media. Vooral als je het over teksten en codes hebt, ziet hij de grootste impact en winst. Het is een mooie ondersteuning voor developers, omdat het met behulp van ChatGPT makkelijker zoeken is naar bugs, issues en problemen. Google zal minder relevant worden als bron en bureauwerk zal productiever aangevlogen worden. Denk maar aan het opstellen van de outlines voor mails en offertes bijvoorbeeld. 

Maar hoe ontwikkelt zich dit, wordt het AI-model achter ChatGPT echt dommer? Daniel: “Dommer zou ik niet meteen zeggen, het ontwikkelt zich en het model is gevoed door alle info op internet tot en met 2021. Daar heeft het zichzelf op geleerd om codes of teksten te genereren. Afhankelijk van de feedback die het krijgt, leert het ook van de opvolgvragen en daar traint het zich verder op. We leren met z’n allen heel hard en snel op dit moment, zeker omdat de massa het omarmt heeft. Naar mijn mening gaan we de grenzen ervaren, nu is het een grote algemene plek waar iedereen naar toe gaat. Ik vermoed dat er niches zullen komen. Waar bijvoorbeeld alleen getraind wordt op juridische teksten, dat zal ervoor zorgen dat het model beter wordt op dat specifieke gebied.” 

Minder ‘diep’

Op de langere termijn ga ik ervanuit dat de productiviteit van bureauwerk omhoog gaat. Daar zie ik wel dat er winst te behalen valt. Voor het schrijven van outlines van mails en offertes bijvoorbeeld. Ook daar experimenteren we bij d-Media mee. Al moet ik eerlijk zeggen dat het schrijven van bijvoorbeeld offertes met behulp van ChatGPT ook mindere kanten heeft. Als ik zelf aan de slag ga, ben ik echt helemaal bezig met die offerte, ik denk na en weet ook of er zaken missen bijvoorbeeld. Ik zit er als het ware helemaal in, geïnternaliseerd. Je bent er écht mee bezig. Met ChatGPT krijg je, met de juiste prompts natuurlijk, hele mooie tekstvoorstellen. Die lees je en die kun je uiteraard verfijnen, verbeteren en aanpassen. Ik merk dan wel aan mezelf dat ik er minder ‘diep’ in zit. Het is natuurlijk ook maar net wat we gewend zijn. Nu leest iemand aan de andere kant mijn offerte kritisch door. Ik sluit niet uit dat er in de toekomst aan de andere kant de door het model opgestelde offerte ook automatisch uitgelezen en ondertekend kan worden. 

Waar beginnen?

Bij het management en de marketingafdelingen van bedrijven merken we dat het onderwerp absoluut speelt en dat er ook de behoefte is om ‘iets’ te doen. Maar waar te beginnen? Het antwoord op die moeilijke vraag hoeft in de basis niet ingewikkeld te zijn. Je kunt gaan experimenteren, maar wij raden vooral aan om vast te stellen wat je wilt bereiken. Om daar vervolgens (bijvoorbeeld in tekst en beeld of in het CRM-systeem) gericht aan de slag te gaan. Op basis van bedrijfsdoelen en de daarvan afgeleide marketing- en salesdoelen natuurlijk. De mogelijkheden zijn er en worden groter, je moet er alleen verstandig mee omgaan! 

Daniel Schoone - Marketing Technoloog
Daniel SchooneMarketing Technoloog & Ondernemer

Daniel is een expert in de wereld van online en weet dit op een begrijpelijke manier uit te leggen. Als Marketing Technoloog en eigenaar van d-Media B.V., ligt zijn focus op het verbinden van technologie met marketingstrategieën om je te helpen jouw online ambities te realiseren. Daniel's uitgebreide kennis, van het leiden van een team van webprofessionals tot het implementeren van innovatieve marketingtechnologie strategieën, maakt hem een waardevolle partner in jouw digitale reis.

Onze blogs in jouw mailbox
Ontvang onze blogs met tips, inspiratie en nieuwtjes in je mailbox. Meld je hier aan en ontvang de nieuwste blogs als eerste!