Maak jouw Google Analytics in 6 stappen AVG-proof
28 juni 2018
AVG / GDPR Google Analytics28 juni 2018
AVG / GDPR Google AnalyticsJe hebt er recent voor gezorgd dat jouw website aan alle privacyregels voldoet. Er verschijnt nu automatisch een mooie cookiebanner zodra bezoekers op je website komen, zodat ze zelf kunnen bepalen welke cookies ze toestaan. Top! Nu is er natuurlijk wel een vervolgvraag: Kun je het gedrag van je bezoekers nog blijven analyseren? Mag je nog conversie metingen doen of niet? Je wilt namelijk nog wel weten hoe je website wordt gebruikt! In dit artikel leggen we je uit hoe je in 6 stappen jouw Google Analytics AVG-proof kunt maken.
In ons vorige blogartikel hebben we je uitgelegd wat do’s en don’ts zijn als het over cookiebanners en de controle over je cookies gaat zodat je aan alle voorwaarden van de nieuwe privacywetgeving voldoet. Maar ja, je wil natuurlijk nog wel het gedrag van de bezoekers van je website kunnen blijven analyseren. Gelukkig kan dat nog steeds, als je maar de juiste instellingen gebruikt.
Voordat we vertellen hoe je met een andere aanpak Google Analytics AVG-proof maakt, zetten we eerst nog even de verschillende cookies die veel worden gebruikt voor je op een rij:
Deze cookies zijn nodig om de website goed te laten werken. Voor het plaatsen van deze functionele cookies is dan ook geen toestemming nodig.
Analytische cookies zijn een stuk interessanter, want die zijn nodig om het gedrag van de bezoeker op de website te kunnen meten. Voor dit meten wordt vaak een Web Analytics Tool zoals Google Analytics gebruikt, hierbij worden gegevens met deze derde partij gedeeld. Als je deze cookies gebruikt moet je dat vermelden in de cookie- of privacyverklaring. Afhankelijk van de technische inrichting van je website kun je je ook beperken tot alleen het informeren van je bezoekers.
Tracking cookies worden ook wel Marketing- of Profiling cookies genoemd en ze worden gebruikt om binnen een domein of over verschillende domeinen heen het surfgedrag van jouw bezoekers vast te leggen. Voor deze tracking cookies is echt expliciete toestemming (opt-in) van je bezoekers nodig.
Web analytics verzamelen meestal persoonsgegevens zoals IP-adressen en locatiegegevens van je websitebezoekers. Op basis van deze gegevens kun je hele nauwkeurige statistieken opbouwen, waarmee je bijvoorbeeld kunt zien waar je bezoekers zich bevinden.
In dit artikel gebruiken we Google Analytics als voorbeeld omdat dit nu eenmaal de meest gebruikte tool is. Andere Web Analytics pakketten zoals Matomo of Statcounter zijn net wat anders ingericht.
Maar goed. Om dus aan de nieuwe privacywet te voldoen, heb je aanvullende instellingen binnen Google Analytics nodig. Hiermee kun je - zonder toestemming van gebruikers – toch gewoon Analytics inzetten. Volledig AVG-proof.
Doorloop deze 6 stappen om jouw Google Analytics privacyvriendelijk in te stellen:
Wil je weten waar deze instellingen zich binnen Google Analytics bevinden? Lees dan de handleiding die door de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) is opgesteld.
Als je Google Analytics aan Google AdWords hebt gekoppeld en gebruik maakt van remarketing, ben je dus verplicht om hiervoor toestemming van de gebruiker te vragen! Dit is namelijk een vorm van profilering en dat vereist toestemming. Dit wordt voornamelijk ingezet voor marketingdoeleinden, zoals het aanbieden van gepersonaliseerde advertenties, nieuwsbrieven en aanbiedingen.
Om jouw Google Analytics volledig AVG-proof te maken zul je, afhankelijk van je wensen, een technische oplossing moeten implementeren waarbij de cookies worden geladen nádat een bezoeker toestemming heeft gegeven. Nu zijn er standaard oplossingen in bijvoorbeeld plugins of modules te vinden. Maar wees je er wel van bewust dat deze oplossingen vaak niet volledig conform de regelgeving zijn zonder dat er aanvullende technische aanpassingen uit worden gevoerd.
De developers van d-Media schudden die aanvullende technische aanpassingen zonder moeite uit hun mouw. Zij kunnen de technische oplossingen implementeren zodat jij in de toekomst het gedrag van je bezoekers AVG-proof kan blijven analyseren. Hiervoor krijg je een technische oplossing op maat.
Ben je benieuwd welke trackers en cookies er op jouw site worden gebruikt? Met een AVG scan kan d-Media je hier inzicht in geven.
Neem contact met ons op voor een AVG-scan of voor hulp bij het AVG-proof maken van jouw Google Analytics.
Voordat je contact met ons op opneemt of zelf aan de hand van dit artikel aan de slag gaat, willen we je nog wel even ergens op wijzen. Als eigenaar van een website ben en blijf je namelijk zelf verantwoordelijk voor de te ondernemen acties. Jouw website is ons vakgebied, vandaar dat wij hier de nadruk op leggen. Maar we zijn geen advocatenkantoor en pretenderen dan ook niet dat onze antwoorden jou voorzien in alle oplossingen. We helpen je wel graag op weg om de juiste stappen te zetten!
De ontwikkelingen rondom het onderwerp cookies staan niet stil en wij hebben dit artikel opgesteld met de kennis van nu. De laatste update van dit artikel was op 28 mei 2021
Daniel is een expert in de wereld van online en weet dit op een begrijpelijke manier uit te leggen. Als Marketing Technoloog en eigenaar van d-Media B.V., ligt zijn focus op het verbinden van technologie met marketingstrategieën om je te helpen jouw online ambities te realiseren. Daniel's uitgebreide kennis, van het leiden van een team van webprofessionals tot het implementeren van innovatieve marketingtechnologie strategieën, maakt hem een waardevolle partner in jouw digitale reis.