“Heb je een leuk idee, moet je weer langs IT”
3 september 2021
Online Marketing3 september 2021
Online MarketingKlinkt dit bekend, marketeer? Veel marketeers hebben om allerlei redenen enige aversie tegen IT. Met als gevolg dat ze IT pas op het laatst betrekken bij hun idee. En dan kun je écht geen vertragingen meer gebruiken. Niks is zo vervelend als een goed idee van jou dat je op het laatste moment om technische redenen nog moet wijzigen.
Je begint vaak met een doel. Je wilt op korte termijn een product of dienst extra onder de aandacht brengen. Juist, er is behoefte aan een marketingcampagne. Je organiseert een brainstorm om goede ideeën te verzamelen of een leuk haakje te bedenken. Aan techniek denk je dan nog niet.
Bij de brainstorm zijn verschillende collega’s aanwezig. Een collega-marketeer, iemand van sales, klantenservice en toevallig kwam de baas er ook bij zitten. Van links naar rechts komen er allerlei ideeën voorbij. Al die ideeën zetten jullie samen onder elkaar en iedereen stemt op zijn drie favorieten. De drie ideeën waar het meest op is gestemd, gaan jullie uitwerken.
Als enthousiaste marketeer ga je aan de slag om de ideeën uit te werken. Bij de uitwerking krijgt één idee handen en voeten, een gezicht en een naam. De andere twee vallen af. Het idee wordt aangekleed met beeld, opmaak en teksten. En dan is er altijd nog “een stukje techniek” waarvoor je langs ‘de mannen van IT’ moet. Zo goed en zo kwaad als je kunt heb je alle mogelijke vragen getackeld en wil je een planning maken. Om die laatste technische horde te nemen klop je op de deur van je IT-collega’s.
Hoe goed je ook voorbereid bent, het voelt toch altijd als een soort pitch voor het beste idee van Nederland. Terwijl je natuurlijk als collega’s wilt dat het een succes gaat worden. Maar je kent het wel. Net als je denkt dat jij het gouden idee hebt, zet IT toch - terecht en goed onderbouwd - de nodige vraagtekens bij de campagne. De vraag of de campagne wel aan de compliance-regels voldoet geeft je wel een klein beetje huiswerk. Het idee komt gelukkig wel door de eisen van security heen. De ‘mannen van IT’ denken inderdaad weer nét aan andere zaken dan jij als marketeer. Een grote geruststelling is dat ze de technische haalbaarheid wel zien zitten. Ondanks de deadlines van hun eigen projecten, creëren ze toch ruimte in hun planning voor jouw project en heb jij een datum om naar toe te werken. Want je moet de campagne wel aan de gang krijgen.
Met de planning kun je uit de voeten, maar door een aanpassing in de gehele flow moest je het plan toch iets bijstellen. Had je je idee nu maar eerder getoetst bij IT. Nu alles duidelijk is, kun je eindelijk de voorbereidingen treffen voor lancering van de campagne. Je zet iedereen aan de slag om beeld, tekst en techniek op tijd klaar te hebben.
Het is uiteindelijk gelukt om de marketingcampagne te lanceren. Wel een stukje later dan de beoogde datum en misschien ook net iets anders dan het originele idee. Gevoelsmatig had je gehoopt op iets meer creatieve vrijheden, maar al met al ben je nog steeds tevreden. Alleen jammer van die extra handmatige stap.
Bij elk goed idee is het belangrijk dat het in de uitvoering niet spaak loopt. Dan is het belangrijk dat je niet op elkaars stoel gaat zitten, maar het idee wel samen goed doorneemt. d-Media heeft de zowel de technische als creatieve ervaring om te helpen in elke stap. Dat kan vroeg, tijdens en aan het einde van de voorbereiding. We weten namelijk al snel welke vragen nodig zijn en welke afhankelijkheden je hebt. Of die nu gaan over techniek, data, privacy, creatie of budget. Op die manier helpen we het idee te kneden zodat het zijn kracht én jullie enthousiasme bewaart.
Deel het met ons en we zorgen er samen voor dat het een succes wordt.
Bel 076 888 00 22 of mail naar info@d-media.nl.
Daniel is een expert in de wereld van online en weet dit op een begrijpelijke manier uit te leggen. Als Marketing Technoloog en eigenaar van d-Media B.V., ligt zijn focus op het verbinden van technologie met marketingstrategieën om je te helpen jouw online ambities te realiseren. Daniel's uitgebreide kennis, van het leiden van een team van webprofessionals tot het implementeren van innovatieve marketingtechnologie strategieën, maakt hem een waardevolle partner in jouw digitale reis.