Geef jij je bezoekers één doel per pagina?
20 november 2020
20 november 2020
Kiezen blijft één van de moeilijkste opgaven als je met een landingspagina aan de slag gaat. Als ondernemer wil je vaak alles wat je in huis hebt laten zien en verlang je al snel meerdere acties van je bezoekers, met de gedachte dat je zo altijd raak schiet. Maar het tegendeel is waar. Met te veel informatie en doelen op één pagina verklein je juist de kans op succes.
Hoe meer keuzes je een bezoeker geeft, hoe kleiner de kans dat hij een keuze maakt. Het Fogg Behavior Model benoemt ‘ability’ dan ook als één van de drie succesfactoren van beïnvloeding: in hoeverre stel je je bezoeker in staat om iets te doen? Hoe makkelijker je het maakt, hoe groter iemands ‘ability’ en daarmee ook de kans op conversie. Zorg er dus voor dat je bezoeker zo min mogelijk te kiezen heeft op één pagina.
Het mooie van internet is dat je zoveel pagina’s kunt samenstellen als nodig is. Zo kun je voor elk doel een toegewijde pagina maken die in het teken staat van één concrete actie. Alles wat niet bijdraagt aan het doel of je bezoeker afleidt, kun je weglaten. Beschouw je website als een web van landingspagina’s, elk met één specifiek hoofddoel. Je homepage is daarin je voorpagina die bezoekers naar de verschillende rubrieken leidt en dus de enige pagina waarop je meerdere doelen kunt aanbieden.
Idealiter heb je de doelen van jouw website helder in beeld. Bij d-Media bepalen we die samen met onze opdrachtgevers in Webstart. Je website kan meerdere doelen dienen, maar zorg ervoor dat je je per pagina op een enkel doel richt. Bijvoorbeeld keuzehulp, informatie over een productcategorie en het bestellen van een specifiek product. Wat helpt is om na te gaan hoe je bezoekers zoeken en bij jou terecht komen. Beantwoord hun zoekvragen vervolgens zo specifiek mogelijk op je pagina. Een zoekvraag kan bijvoorbeeld gericht zijn op een locatie (racefiets Den Haag) of een specificatie (racefiets met schijfremmen).
Beide zoekopdrachten verdienen een eigen pagina om je bezoekers op hun wenken te bedienen en je conversie een handje te helpen.
Talloze onderzoeken hebben aangetoond dat je conversie stijgt als je keuzes en afleiding beperkt. Maar zien is geloven. Daarom doen we in onze optimalisatiefase Websmart slimme, datagedreven experimenten om de verschillen te ontdekken. Zo leren we het snelst met welke paginakeuzes onze opdrachtgevers hun maximale conversieratio behalen. Dat doen we bijvoorbeeld door twee varianten van landingspagina’s te splittesten in een A/B-test.
Maak jij het je bezoekers nog onnodig moeilijk met te veel informatie, afleiding en keuzes op één pagina en ben je benieuwd hoe je dit verbetert? Mail of Whatsapp je pagina naar d-Media. Dan checken wij ‘m en krijg jij vrijblijvend onze tips om je bezoekers beter te helpen en te sturen naar jouw gewenste actie.
Daniel is een expert in de wereld van online en weet dit op een begrijpelijke manier uit te leggen. Als Marketing Technoloog en eigenaar van d-Media B.V., ligt zijn focus op het verbinden van technologie met marketingstrategieën om je te helpen jouw online ambities te realiseren. Daniel's uitgebreide kennis, van het leiden van een team van webprofessionals tot het implementeren van innovatieve marketingtechnologie strategieën, maakt hem een waardevolle partner in jouw digitale reis.