Echt effectief aan de slag met online marketing (en verkoop)?
18 januari 2024
Online Marketing18 januari 2024
Online MarketingUit het rapport van de KvK (september 2021) kwam naar voren dat de meeste ondernemers al zaken digitaal doen. En dat tweederde van hen interesse had om daar de komende jaren meer mee te gaan doen. De helft gaf aan meer te willen doen met online verkoop en marketing. De komende jaren: dat is zo ongeveer nu.
In de samenvatting van het onderzoek lezen we dat vrijwel alle bedrijven actief bezig is met digitaliseren. Het ging dan vaak over basiszaken, zoals de vindbaarheid via Google, de digitale administratie en het draaien van regelmatige back-ups. Twee van de drie bedrijven gaf ook aan dat ze geïnteresseerd waren in maatregelen tegen cybercrime en het vaker maken van back-ups. Twee op de vijf bedrijven zagen digitaliseren als essentieel onderdeel van de bedrijfsstrategie, maar de aanpak was niet heel planmatig. Grotere bedrijven, met meer werkzame personen, waren actiever met digitaliseren bezig dan kleinere bedrijven.
De online marketing en verkoop leefde minder, maar de helft van de ondernemers had wel interesse om ermee aan de slag te gaan. Vier van de vijf zijn al actief bezig, ze hebben een eerste basis. Denk aan website, de vindbaarheid via Google en het aanwezig zijn op Social Media. Bijna de helft gaf aan meer te willen doen, er was vooral interesse in SEO, zichtbaarheid via Google, de eigen site en een bedrijfspagina op Social Media. Het belangrijkste motief om aan de slag te gaan? Het realiseren van groei, in klanten of omzet. En de hoop op meer gemak en efficiëntie en een betere relatie met bestaande klanten.
Het is interessant om te lezen wat de belangrijkste drempels zijn voor ondernemers om daadwerkelijk aan de slag te gaan. Zo werd tijdgebrek vaak genoemd. Maar ook de onzekerheid over wat activiteiten kunnen opleveren. En daarnaast zijn de financiën en beperkte kennis belemmerende factoren.
d-Media snapt als geen ander dat de belemmerende factoren niet veranderd zullen zijn in de afgelopen twee jaar. Maar we zijn wel heel benieuwd wie zijn voornemens van toen heeft vastgehouden. Want het blijft slim om je te verdiepen in de mogelijkheden. En erachter te komen dat je heus niet alle kennis in huis hoeft te hebben, om zo effectief mogelijk budgetten in te zetten. De mogelijkheden zijn eindeloos, ja, dat is echt zo. Maar dat wil niet zeggen dat je je daardoor moet laten verlammen. Eigenlijk is het heel simpel: je kunt namelijk gewoon vrijblijvend een gesprek aangaan met een specialist die precies weet wat alle mogelijkheden zijn. En die, nog belangrijker, samen met jou kan kijken welke mogelijkheden er binnen jouw budget het meest effectief zijn. Dat kan een puzzel zijn, maar die zijn juist zo leuk om te leggen! Koffietje doen?
Daniel is een expert in de wereld van online en weet dit op een begrijpelijke manier uit te leggen. Als Marketing Technoloog en eigenaar van d-Media B.V., ligt zijn focus op het verbinden van technologie met marketingstrategieën om je te helpen jouw online ambities te realiseren. Daniel's uitgebreide kennis, van het leiden van een team van webprofessionals tot het implementeren van innovatieve marketingtechnologie strategieën, maakt hem een waardevolle partner in jouw digitale reis.