Automatiseren? Nu? Gewoon klein beginnen!
31 maart 2020
31 maart 2020
Het is crisis. We zitten allemaal zoveel mogelijk thuis en kijken naar de mogelijkheden die we hebben. Een van die mogelijkheden is het werken aan je eigen organisatie. Welk werk wordt er nu handmatig gedaan? Wat kan er veel slimmer, nu we met zijn allen op online zijn aangewezen?
Als developer heb ik altijd geweten dat geautomatiseerde processen meer vrijheid geven aan ondernemers. Altijd dezelfde onderdelen handmatig uitvoeren kost te veel tijd en het is nog foutgevoelig ook. Tegelijkertijd weet ik als ondernemer ook als geen ander dat automatiseren een ondergeschoven kindje kan zijn.
Digitale transformatie mislukt vaak. Elke ondernemer komt op een punt dat hij bezig is met allerlei "waan van dag dingen". Waarbij je medewerkers druk zijn met van alles en nog wat, maar het gezamenlijke overzicht naar de achtergrond is verdwenen. Dat is een sluipend proces, maar het tij kan redelijk makkelijk gekeerd worden. Hoe?
Door klein te beginnen en stap voor stap te werk te gaan. Maak het overzichtelijk en begin gewoon! Dat gold ook voor ons eigen bedrijf. Wij zijn gewoon begonnen met het omzetten van terugkerende onderdelen van ons werk naar geautomatiseerde processen. Onderdeel voor onderdeel. Voor ons, met onze club van acht werknemers, werkte dat heel goed. Ik kreeg mijn handen weer vrij om er echt te zijn voor onze klanten, zonder me druk te hoeven maken over interne processen.
Beginnen met digitaliseren en, nog belangrijker, efficiënt automatiseren over de hele keten, is in eerste instantie een kwestie van de processen in kaart brengen.
Beginnen bij het begin dus. Klinkt heel logisch, maar dat blijkt het in de praktijk niet altijd te zijn. Daarna ga je in kleine en overzichtelijke stappen automatiseren.
Dan kom je in beweging en je houdt tegelijkertijd goed overzicht. En ja, alle begin is moeilijk, zeker als het je vak niet is. Maar dat wil niet zeggen dat het onmogelijk is!
Kom je er niet uit? Schroom dan niet om even te bellen, wij komen graag virtueel langs om jouw processen in kaart te brengen en de mogelijkheden op een rijtje te zetten. Stap voor stap maken we de digitale transformatie een succes, zodat jij, na de crisis, optimaal tijd hebt voor jouw klanten. Want daar draait het uiteindelijk echt om!
Gepost op LinkedIN | Photo by Suzanne D. Williams on Unsplash
Daniel is een expert in de wereld van online en weet dit op een begrijpelijke manier uit te leggen. Als Marketing Technoloog en eigenaar van d-Media B.V., ligt zijn focus op het verbinden van technologie met marketingstrategieën om je te helpen jouw online ambities te realiseren. Daniel's uitgebreide kennis, van het leiden van een team van webprofessionals tot het implementeren van innovatieve marketingtechnologie strategieën, maakt hem een waardevolle partner in jouw digitale reis.