1
2
Travel Inventive is een expert in het bedenken en regelen van orginele schoolreizen en studiereizen. Ze kennen de... Lees verder
NCR is de vereniging van en voor coöperaties in Nederland. Samen met hun leden versterken ze het coöperatief... Lees verder

d-Media web professionals

Internetbureau voor haute couture websites

Analytics AVG-proof maken in 6 stappen

Gepubliceerd op 28 jun 2018 - 15:31. Geschreven door Daniel Schoone

Je hebt recent gezorgd dat je site AVG proof is. En voorzien van een mooie cookiebanner. Bezoekers kunnen nu zelf aangeven welke cookies ze toestaan. Top! Vervolgvraag voor jou is natuurlijk: Kan je het gedrag van je bezoekers nu nog blijven analyseren? Mag je nog conversie metingen doen of niet? Je wilt natuurlijk wel weten hoe je website wordt gebruikt!

Disclaimer

De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) is 25 mei 2018 in werking getreden. Voordat je verder leest, willen wij je attenderen op het volgende: Als eigenaar van een website ben en blijf je zelf verantwoordelijk voor de te ondernemen acties. Je website is ons vakgebied, vandaar dat wij hier de nadruk op leggen. We zijn geen advocatenkantoor en pretenderen dan ook niet dat onze antwoorden jou voorzien in alle oplossingen… maar we helpen je wel graag op weg om de juiste stappen te zetten!

De ontwikkelingen rondom het onderwerp cookies staan niet stil. Wij hebben dit artikel opgesteld met de kennis van nu. We updaten onze artikelen dan ook regelmatig. De laatste update van dit artikel heeft plaatsgevonden op 28 juni 2018.

Meest voorkomende cookies

In ons vorige blog hebben we je uitgelegd wat do’s en dont’s zijn als het gaat over cookie banners en de controle over je cookies. Online marketeers maken veel gebruik van cookies. Met de nieuwe privacywetgeving betekent dit dat er een andere aanpak nodig is om gedrag van bezoekers aan je website te kunnen blijven analyseren.

Onderstaand hebben we de veel gebruikte type cookies voor je op een rij gezet:

  • Functionele cookies: nodig om de website correct te laten werken. Voor het plaatsen van functionele cookies is geen toestemming vereist.
  • Analytische cookies: nodig om het gedrag van de bezoeker op de website te meten en te kunnen analyseren. Het meten wordt vaak gedaan met een Web Analytics tool, zoals Google Analytics, waarbij gegevens gedeeld worden met deze derde partij. Je moet vermelden dat je de cookies plaatst in de cookie- of privacyverklaring. Afhankelijk van de technische inrichting kan je je beperken tot het informeren van je bezoekers.
  • Tracking cookies (ook wel Marketing- of Profiling cookies genoemd): worden gebruikt om binnen een domein of over verschillende domeinen heen het surfgedrag van jouw bezoekers vast te leggen. Voor tracking cookies is expliciete toestemming (opt-in) van je bezoekers een vereiste.

Google Analytics AVG proof instellen

Web analytics verzamelen meestal persoonsgegevens van je sitebezoekers, zoals IP-adressen en locatiegegevens. Op basis van deze gegevens kan je zeer nauwkeurig statistieken opbouwen, waarmee je bijvoorbeeld kan achterhalen waar je bezoekers zich bevinden.

Wij gebruiken Google Analytics als voorbeeld omdat dit de meest gebruikte tool is. Andere Web Analytics pakketten zoals Matomo of Statcounter zullen daarin net anders ingericht zijn.

Om aan de nieuwe wet te voldoen, zijn aanvullende instellingen binnen Google Analytics nodig, zodat je, zonder dat je toestemming van gebruikers nodig hebt, Analytics mag inzetten.

Doorloop de volgende 6 stappen om Google Analytics privacyvriendelijk in te stellen:

  1. Sluit een verwerkersovereenkomst met Google.
  2. Anonimiseer IP-adressen.
  3. Zet het delen van statistieken met Google uit.
  4. Schakel het delen van gegevens met Google voor advertentiedoeleinden uit.
  5. Controleer of de functie voor User ID’s staat uitgeschakeld.
  6. Informeer je websitebezoekers via je cookie- of privacyverklaring over het gebruik van Analytics en biedt websitebezoekers een mogelijkheid om zich hiervoor af te melden (opt-out).

Wil je weten waar de instellingen zich binnen Google Analytics bevinden, zodat je deze kan aanpassen? Bekijk hiervoor de handleiding die door de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) is opgesteld.

Let op! Als je Google Analytics gekoppeld hebt aan Google AdWords en gebruik maakt van remarketing, ben je dus verplicht hiervoor toestemming aan de gebruiker te vragen! Dit is namelijk een vorm van profilering en daarvoor is toestemming van de bezoeker vereist. Dit wordt voornamelijk ingezet voor marketingdoeleinden, zoals het aanbieden van gepersonaliseerde advertenties, nieuwsbrieven en aanbiedingen.

Technische oplossing

Om te voldoen aan de AVG zal je, afhankelijk van je wensen, een technische oplossing moeten implementeren waarbij de cookies worden geladen nádat toestemming is gegeven. Er zijn standaard oplossingen in bijvoorbeeld plugins of modules te vinden. Wees je ervan bewust dat deze oplossingen vaak niet volledig compliant zijn zonder aanvullende technische aanpassingen uit te voeren.

Onze developers hebben de technische skills die mogelijk bij jou ontbreken. Zij kunnen de technische oplossingen implementeren zodat jij in de toekomst ook het gedrag van je bezoekers kan blijven analyseren én je voldoet aan de AVG. Hiervoor krijg je een technische oplossing op maat.

Ben je benieuwd welke trackers en cookies er op je site gebruikt worden? Wij kunnen hiervoor een AVG scan uitvoeren die jou hier inzicht in geeft.

Dus wil jij écht AVG compliant zijn? Neem dan contact met ons op via mail of 076-8880022.

Tags: