Alles draait om de click

16 januari 2023

Click through

Als marketingmanager zit je er boven op: de website van jullie organisatie. Waar het MT de site als kostenpost ziet, weet jij dat het een verdienmachine kan zijn. Kan zijn… want dat is het nog niet. Maar hoe krijg je je organisatie mee in jouw wereld van online marketing? Hoe krijg je ze zover dat er geld vrijkomt om het mooie online visitekaartje om te bouwen naar een conversie-kanon? Je hoeft maar een ding in je achterhoofd te houden: alles draait om de click. 

Nou, eigenlijk moet je twee dingen in je achterhoofd houden. Het draait om de klik en de click. Je zult ten eerste je MT mee moeten nemen in het juiste verhaal. Want als jij hen niet kunt overtuigen van het nut van een betere site, kom je natuurlijk nergens. Zaak dus om in de doelen van de organisatie te kruipen. En die doelen te vertalen naar online doelen. Neem iedereen mee in de gedachtegang en legt helder uit waarom online doelen afgeleiden zijn van de organisatiedoelen. Pas als dat ‘klikt’, krijg je je organisatie in beweging en is men bereid te investeren. Een online doel kan zijn om meer aanvragen via de site te genereren. Dan draait het dus om de ‘click’. Maar daarvoor is er eerst een klik nodig, namelijk die van je potentiële klanten met jouw bedrijf. Zonder die klik komt er geen click! 

Hoe dan?

Laten we daar eens verder op inzoomen. Je kunt ervoor zorgen dat je potentiële klanten een klik krijgen. Daarvoor moet je natuurlijk eerst heel goed weten hoe je doelgroep er uit ziet. Of jouw doelgroepen. Wat hebben ze nodig? Welk ‘probleem’ hebben ze en hoe los jij dat op? Hoe willen ze aangesproken worden? Maar je moet ook nadenken over hoe je die doelgroepen naar jouw site kunt lokken. En als ze erop terecht komen, dat ze er ook blijven om te doen wat jij wilt dat ze doen. Je duikt kortom in je doelgroepen en denkt vanuit hen. Vervolgens richt je je online middelen in om ze te bedienen. Je creëert dus een klik. Na het overtuigen van de interne organisatie ga je dus aan de slag met het overtuigen van de externe klant. 

Oplossen

Pas als je alles tot in de puntjes hebt onderzocht en uitgetekend, ga je aan de slag met de uitvoering. Het zou zomaar eens kunnen dat je erachter komt dat jullie site heel goed werkt, maar dat er gewoonweg niet genoeg traffic naar toe getrokken wordt. Of dat er meer dan genoeg bezoekers zijn, maar dat ze vroegtijdig afhaken. Afhankelijk van de uitkomsten van dat onderzoek, ga je op zoek naar oplossingen. Het betrekken van je interne stakeholders, is daarbij onontbeerlijk. Zij geven waardevolle inzichten, ook vanuit een andere expertise dan marketing. Wil je een echte eerlijke frisse blik? Dan is het een overweging waard om een externe partij in te huren. Een partij die zowel strategisch meedenkt als uitvoerend werkt. En zoek een partij waarmee het klikt, dan volgen die clicks vanzelf!

 

Lex Verhoof - Manager operations
Lex VerhoofManager operations en projecten

Lex begrijpt met zijn werkervaring de marketingbehoefte van de klant. En zorgt ervoor dat jouw (marketing) vraagstuk beantwoord wordt. Prioriteiten stellen, een strakke planning maken en de projecten begeleiden. Vragen?

Onze blogs in jouw mailbox
Ontvang onze blogs met tips, inspiratie en nieuwtjes in je mailbox. Meld je hier aan en ontvang de nieuwste blogs als eerste!